Is het vanuit kerkelijk of religieus oogpunt of standpunt een bezwaar als een niet-gelovige de rol van Jezus Christus "speelt "?

In de uitvoering "Passion" vorige week op tv werd
Jezus Christus gespeeld/gezongen door Danny de Munck, die in een uitzending van "De Wereld Draait Door" gezegd zou hebben "...ik geloof nergens in..."

Toegevoegd na 4 dagen:
Beste mensen, allemaal bedankt voor de antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

De paus heeft zich daarover nog niet uitgelaten.

Of had een hoofd van een van de protestantse richtingen dat moeten doen?

Of het hoofd van de Russisch Orthodoxe Kerk?

Er zijn in de loop van zeker 2000 jaren al miljoenen voorstellingen gemaakt. Niet alleen passiespelen, maar ook films gemaakt en muziekstukken gemaakt met een rol voor Jezus.

Men heeft lang niet altijd gecontroleerd of de hoofdrolspeler wel een gelovige was.
Het is veel belangrijker in een musical of opera dat
de hoofdrolspeler kan zingen dan dat ie "gelooft".

Er zijn heel wat films gemaakt zonder een grijntje respect voor "het geloof". En die zijn toch niet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.
Ik houd wel van een beetje cynisch antwoord!
Ik hoorde 5 minuten voor de uitzending dat Danny de Munck dit gezegd had en ik dacht meteen 'dat had ik liever erna willen horen/weten!' zodat ik 'neutraal' zou kunnen kijken/luisteren.
Achteraf : hij heeft goed opgetreden (zang en spel) geen kritiek...
En daarna kwam die vraag, maar je hebt gelijk : velen zijn hem voorgegaan.

Andere antwoorden (6)

Jezus is historisch persoon dus je hoefd niet in God te geloven om hem te kunnen spelen, maar meestal geloof je wel in God als je zon rol speelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ik denk dat er altijd wel bezwaren zullen zijn.
Als het maar goed gespeelt word heb ik er geen probleem mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen probleem. Het is een rol die gespeeld wordt. Het zou meer bezwaarlijk zijn als diegene niet kan acteren.

Zo weet ik een Sint-Martinusoptocht met een bedelaar die gespeeld wordt door een moslim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemiddelde christen ( als die al bestaat ) heeft daar geen moeite mee, echter in de streng-christelijke hoek zijn daar zeker wel bezwaren tegen. Maar in die reformatorische kerken is ook bezwaar tegen toneelspelen in het algemeen, dus ook het naspelen van het lijdensverhaal.

Blijft daar ook vaak de vraag hangen of een niet-christelijke zanger de Mattheus Passion mag zingen...daar zjin gemengde gevoelens over. Sommigen voor en sommigen tegen.

Het ligt er dus maar net aan wie je het vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord.
Dat bedoelde ik krol en ja ik vond het ook mooi!
Mag iemand die niet crimineel is de rol van Al Capone spelen? zou mijn tegenvraag zijn. Voor een acteur is afstand eerder een voordeel lijkt me want hij wordt niet door persoonlijke overwegingen afgeleid van het script.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over die vragen hebben kerken geen uitspraak gedaan. Wel hebben gelovigen daar persoonlijk een mening over. Zelf zou ik als gelovige dit niet aan een ongelovige vragen. Diegene neemt dan toch woorden in de mond waar hij/zij zelf niet in gelooft. Dat komt mij hypocriet over en ik vind dat je hypocriet gedrag niet moet aanmoedigen. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe de ongelovige dat nou zelf beleeft: iets zingen waar hij/zij niet in gelooft. Dat wil je toch niet, lijkt mij. Maar blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken. Misschien zien ze het meer als een toneelstuk. Persoonlijk vind ik dat geloof zich niet leent voor een potje toneel, daar is het te serieus voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard is een acteur hypocriet, dat is inherent aan zijn beroep. Maar er zijn zaken die te serieus/heilig zijn om er een spel van te maken, en naar mijn mening valt geloof daar onder.
Wat betreft die blijde boodschap: zo dient het Evangelie zichzelf aan. Als je het zo bekijkt, kun je ook zeggen: ook al gelooft die acteur het zelf niet, de kijkers horen door middel van hem toch maar wel de blijde boodschap, en die kan hen aanzetten tot nadenken over de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord.
Het hoeft geen bezwaar te zijn als een niet-gelovige de rol van Jezus Christus speelt, mits dit met alle fatsoen en respect en wordt gedaan tot en met de grens van niet kwetsende humor toe.
Maar... op de wijze waarop het Paasverhaal wordt neergezet als Popvariant, met Danny d. M. als Jezus en Frans B. als Petrus en nog een bende kwelende BN'ers in hun beste pakken is toch aan het belachelijke toe!
Zelfs ik die niet in een God geloofd, heb ooit eens uit noodzaak in een levende kerststal voor St. Jozef gespeeld met mijn vrouw als Maria en ons pasgeboren kindje (niet gedoopt) als Jezus. Dit werd ons gevraagd omdat er geen ander (mooi) kindje ter beschikking was. Het was net echt. Os, ezel, herders, schapen, koningen met echte kameel, Stal met kribbe en echte sneeuw.
Het was een indrukwekkende prachtige ervaring.
Al ben ik niet gelovig toch heb ik me er aan
geërgerd, van hoe het mogelijk is dat men dit gruwelverhaal waarbij iemand aan een martelpaal ter dood wordt gebracht zo kan opleuken. Schande!
De verworvenheden van onze vrijheid gaat over de grenzen van alle fatsoen heen. Zijn het niet juist de normen en waarden van fatsoen die ons als mens onderscheidt? Alles mag tegenwoordig. Doe maar gek... dan doe je al gewoon genoeg... als het maar geld oplevert! Dit is mijn laatste oordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed , stel je zet de naam van een geliefde ipv van de naam Jezus , zou je dat dan accepteren ? denk het niet
Zo is Jezus voor Christenen zeer geliefd , en ik vind echt veel te ver gaan +voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo fixutmaris, jij begrijpt tenminste van hoe ik het heb bedoeld. Wel moet het nog van mijn hart dat ik normaal niks tegen deze BN'ers heb. Goeie jongens die alle kansen aangrijpen om goed geld te verdienen en daar ook hard voor moeten werken. Maar... door de combinatie van hun spel in die moderne kleren en de trukendoos volksliedjes... dat liet zich ECHT niet rijmen met dit historisch Paasverhaal. Vandaar dat hun gezang in dit verband mij eerder spottend, ongepast en daardoor KWELEND overkwam. Het was gewoon een respectloze vertoning, dat men ze niet kwalijk mag nemen omdat hun het besef daarvan ontbreekt.
Er worden wel meer programma's gepresenteerd waar ik me aan erger zoals onfatsoenlijke onderbroeklol en belsex. Hoe dat kan? Het brengt veel geld in de verkeerde broeken en dan mag veel!
Na hoogconjunctuur komt altijd weer verval. Na dit dal klimmen we wel weer eens omhoog. Komt goed! Bedankt voor je reactie.