Welk heilig boek is nu echt gods woord?

Aangenomen dat er maar 1 god is, waarom heeft ie de mens dan zoveel verschillende heilige boeken laten schrijven? Lijkt me nogal verwarrend welke nu "waar" is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilig_boek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Je neemt nu aan dat er maar een god is. En dan vraag je om logica. Ik vrees dat dat niet zo even samen gaat.

ALS er een god zou bestaan, dan zou die logischerwijs EEN handboek voor het leven en de geschiedenis hebben uitgegeven, geschreven in een universele taal, en iedereen bij geboorte de mogelijkheid hebben gegeven dit boek te lezen. Hm.. Wat zegt dat over je aanname?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt me duidelijk welk boek dat is toch: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Gospel_of_the_Flying_Spaghetti_Monster

Toegevoegd op 26-06-2009 10:01:58
Dit boekt illustreert dat dit boek evengoed waar en heilig zou kunnen zijn als alle andere heilige boeken. Het is een vervanging voor alle andere godsdiensten. Het zou een echt geloof kunnen zijn, als het niet was bedacht met de intentie om te parodiëren op de gevestigde geloven.

Zoals je zelf al aangeeft, is het feit dat er tig geloven zijn die zeggen de waarheid in pacht te hebben, een bewijs voor het feit dat de kans heel erg klein is dat ook maar een van deze boekjes bij de waarheid in de buurt komt.

In ieder geval is de kans dat het boek hierboven echt gods woord is zeker zo groot als dat de bijbel dat is, of de koran, of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof je niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is jouw goed recht natuurlijk. ;) Ik zou zeggen: lees het boek en bekritiseer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ramen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ruud, eeeuhh, ik geloof helemaal niets, dus ook niet in vliegende spaghetti monsters. Wetenschap benadert de waarheid, niets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap heeft ook niet overal een goed antwoord op, jij grote smurf met de rode pet!
Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen beschouwd wordt als de oorzaak van het universum. Hypothetisch betekent "denkbeeldig" zonder enig bewijs. Niemand kan dan ook op deze vraag een empirisch antwoord geven. Indien iemand zoals hierboven "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" aangeeft heeft dat net zoveel waarde als de donald duck, de playboy of de bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dat is nou precies waarom dit boekje geschreven is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, kende ik niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan geloof ik toch meer in kabouters, met de grote smurf als oppermacht.
God is niet bewezen, alsook niet bewezen is dat er geen God is. God heeft nooit tegen de schrijver van een boek gesproken. Er is dus geen enkel boek het letterlijke woord van God.

Alle heilige boeken: joods, katholiek, islamitisch, etc. bevatten levenswijsheden. Vergeet de letterlijke teksten en lees de rode draad in de verhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem nu het nieuwe testament met het leven van Jesus van Nazareth. De vier evengelisten belichtten ieder op hun manier en vanuit hun standpunt vrij waarheidsgetrouw de gebeurtenissen. Een dokter (Marcus), een tot romein genaturaliseerd en zoon van een farizeer (Paulus) , een visser (Johannes) en een tollenaar (Matheus) :deze uit totaal verschillende milieus hebben uit bewondering en uit overtuiging hun relaas zelf opgeschreven of laten opschrijven. Niemand heeft hen verplicht dat te doen. Zeker God niet. het leven van Confucius, Plato en Boudha is even boeiend (referentie naar het werk van Jaspers : de vier mannen die de mensheid een grootsheid gegeven hebben. De keuze is aan jezelf welk boek je het meest inspireert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, patrick.
persoonlijk laat ik me inspireren door de wetenschap en de http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao_Te_Ching
En met name door de overeenkomsten tussen beide (de tao van de fysica), zonder alle rituelen van het taosime die religieus aandoen.
Het is niet de bijbel, maar als god voorleest uit de bijbel dan spreekt waarheid...

Voor de koran geldt dat overigens net zo...

Er is maar één god, omdat god één is...