Waarom is de protestantse kerk gesplitst van de katholieke kerk?

Ik weet dat de protestantse en de katholieke kerk bestaat, maar waarom? En wat zijn tegenwoordig de verschillen tussen de katholieke en protestante kerken?

4 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Amadea
4 jaar geleden
De voornaamste huidige verschillen tussen een katholieke en een protestantse kerk zijn de rol van de voorganger, de verering van Maria, het gebruik van wierook en hoe vaak er brood (hosties) en wijn uitgedeeld worden.
Ivana
4 jaar geleden
Het belangrijkste verschil tussen het protestantisme en het katholieke geloof is de waarlijke tegenwoordigheid van Christus in brood en wijn. Dus niet zinnebeeldig maar werkelijk aanwezig nadat de priester brood en wijn heeft geconsacreerd. In het protestantisme is dat diepe geloof en die overtuiging afwezig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Waarom is de protestantse kerk gesplitst van de katholieke kerk?"
Maarten Luther klaagde de wantoestanden aan van de katholieke Kerk. Hieronder een link naar een interessant artikel over de 95 " stellingen van Luther aan de roomse kerk.
https://historiek.net/maarten-luther-1483-1546/297/ groet amadeus
SentWierda
4 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is veelomvattend en past niet op een Wikipediapagina.
Eind 14de eeuw begon onvrede binnen de almachtige katholieke Kerk. Via Moderne Devotie, Luther, Calvijn, Zwingli en vele Duitse vorsten ging het Hanzegebied (een zeer welvarend deel van Europa) over op het protestantisme.
Veel over kerken en kerksplitsingen is te vinden in: 'Welke kerk is dat?', auteur dr. R.M. Nepveu. Uitg. Zomer & Keuning.

Antwoorden (2)

Het waarom en de verschillen stoelen op een lange geschiedenis. Als je daar de tijd voor neemt heb je bijzonder goede informatie onder de links.
Het protestantisme is een van de drie grote stromingen (rooms-katholicisme, oosters-orthodoxe kerken en protestantisme) binnen het christendom. Deze stroming is begonnen als een reactie tegen leerstellingen en praktijken in de middeleeuwse westerse Kerk in West-Europa in de vroege 16e eeuw die bekendstaat als de Reformatie.
In Nederland is het gereformeerde protestantisme, dat is gebaseerd op het calvinisme, de dominante stroming binnen het protestantisme geworden. Daarnaast was het lutheranisme in Nederland eerder een belangrijke stroming binnen het protestantse christendom.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kort door de bocht gesproken (!) is er in de vroege 16e eeuw binnen de katholieke kerk een groep ontstaan die het niet eens was met de gang van zaken.
Met name hoe de machthebbers binnen de katholieke kerk zich verrijkten ten koste van het gewone volk was een doorn in het oog van deze groep. Zij protesteerden tegen de gang van zaken.

Omdat zij binnen de kerk geen gehoor vonden voor hun protest tegen deze, in hun ogen, schandalige praktijken die tegen de leer van Christus in ging erkenden zij niet langer het gezag van de leiding van de katholieke kerk en gingen de protestanten hun eigen weg.

Daarmee was de scheuring binnen de katholieke kerk een feit en is het protestantisme ontstaan.
Antoni
4 jaar geleden
Het was ook een soort emancipatiebeweging van de gelovigen. Veel gelovigen wilden zelf de bijbel lezen in plaats van deze uitgelegd te krijgen door de kerkelijke autoriteiten. Dat was voor de conservatieve geestelijken natuurlijk onbestaanbaar! Toch werd dit doorgezet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ kort door de bocht wel correct.