Is het wetenschappelijk bewezen dat de Bijbel werkelijk niet waar KAN zijn?

Ik heb het hier dus niet over het bestaan van God, ik heb het hier puur en alleen over de Bijbel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
14.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
sterredag
13 jaar geleden
In den beginne schiep god adam en later eva, die kregen twee zoons, deze zoons kregen kinderen....... Met wie?? Als adam de eerst geschapen mens was en er na adam en eva geen mens meer door god werd geschapen. Het begin klopt al niet, dat wil nog niet zeggen dat er helemaal niks waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag, dochters werden vaak niet vermeld in de bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bewijst juist dat het waar is want het zou een hele domme fout zijn als je een leugen zou vertellen,die zo makkelijk te vinden is.Dat doet een leugenaar niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie de bijdel als een geschiedenis boek waar men veel wijsheid uit kan halen als je naar de grote lijnen blijft kijken. Als je naar details kijkt, dan moet je ook beseffen dat de mensen toen anders leefde. Dat er rare zaken kunnen gebeuren duizenden kilometers vanaf een vulkaan die b.v. uitbarst is ons bekent maar toen was iets onverklaarbaars. Persoonlijk zou ik eerder het nut van alles me afvragen eerder dan naar bewijs zoeken voor wel of niet. Ik denk ook dat je dan op een fouten manier ernaar kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag een keer een documentaire die hete ''banned from the bible''' heb het niet helemaal afgekeken maar er werd verteld dat ze een aantal dingen uit de bijbel hadden gehaald omdat het verhaal anders niet meer klopten sommige dingen vormden een tegenstelling tot elkaar :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan ook zo veel vertellen.maar hoe weten we het zeker..

Antwoorden (26)

Ja. Alle pogingen om over water te lopen en om water in wijn te veranderen zijn onder labaratoriumomstandigheden tot nu toe op niets uitgelopen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, nogal recht door de bocht en verassend. Plusje waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zie ik hier een gaatje, volgens de Bijbel was Jezus niet zozeer menselijk maar was hij de zoon van God...
Uiteraard zouden de wetenschappers dat theoretisch dan niet zijn en zouden ze consequentief dus ook niet over water kunnen lopen. Als de wetenschap zou hebben kunnen bewijzen dat Jezus niet de zoon van God was, dan had je een punt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar jezus was ook god zelf Xd en tevens zijn zoon...dus daar vind ik al geen touw aan vast te knopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ik127 Vanuit Christelijk perspectief zouden ze je vertellen dat de drie eenheid (God, Jezus, en de Heilige Geest) 1 en dezelfde waren maar in verschillende vormen.
Net als dat water vloeibaar, bevroren, en damp kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet kunnen nabootsen is geen wetenschappelijk bewijs dat dingen niet waar kunnen zijn. Je mening heeft je weerhouden van een objectief antwoord. Daar hoort een min bij.
rose
13 jaar geleden
Iets niet kunnen bewijzen is niet een bewijs dat het niet waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wat een wonder betekend?
rose
13 jaar geleden
Ja, zo lust ik er nog wel één...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reisterbrijn..maar hoe kan die dat tevens de zoon van zijn?:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom staat er ook in de Bijbel dat dit Jezus eerste WONDER was. en nee, dat kun je niet nadoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een top antwoord! vette plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reistebrein: de drieenigheid komt in de Bijbel niet voor. de reden hiervoor is wellicht omdat het niet bedoeld was om te snappen ofwel verdedigen. Als Jezus zegt Mijn God Mijn God waarom heeft U mij verlaten geeft Hij aan door zichzelf te verlaten te zijn... dit is vrij lastig uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al die drie enigheid en zulks veroorzaakt alleen maar onenigheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha de waarheid in limmerick er was is een land van melk en van honing
geloof het of niet dat was voor gerard joling maar Moses was stout
toen ging het het dus fout nu is slechts de kerk nog ons woning
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is onjuist! de bijbel spreekt niet over vogel, maar over: ‘Alle wemelend gedierte met vleugels’ dit kan later verkeerd vertaald zijn. dit argument is dus gebaseer dop een drogreden. Sterker nog, de bijbel liep zijn tijd flink vooruit aangezien er bijvoorbeeld over de haas werd gesproken als herkauwer. Dit werd jarenlang gebruikt door evolutie aanhangers en atheisten als grote fout. Echter is er een tijd geleden pas ontdekt dat de haas wel degelijk een herkauwer is, des morgens eet het namelijk zijn eigen uitwerpselen en haalt hiet weer voedingsstoffen uit.
Zo zijn er talloze voorbeelden.
Ik heb ooit eens gehoord dat de in de bijbel staat dat de aarde plat is. Het is een feit dat dit niet waar is.

(Heb overigens zelf de bijbel niet gelezen, dus weet het niet 100% zeker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Onzin, dat is gebaseerd op een paar zinnen. bijvoorbeeld: de vier hoeken van de aarde (kan makkelijk verklaard worden met de vier windrichtingen) of bij de wederkomst van Jezus: elk oog zal hem zien (kan ook niet uit afgeleid worden dat de aarde plat is).
Wanneer er raakvlakken met de wetenschap zijn, is de bijbel wetenschappelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus wetenschappelijk niet bewezen.
Daarbij,wetenschap verandert dagelijks.
Wat vandaag wet is ,is morgen fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de bijbel echt letterlijk woord voor woord gaat napluizen dan blijkt al snel dat er ook al qua chronologische volgorde veel dingen niet kloppen of niet kunnen.
Er staan echter veel dingen in de bijbel, vooral in het Nieuwe Testament die wel waar zijn of zeker waar zouden kunnen zijn; ook wetenschappelijk.

Echter, voor Christenen gaat het er helemaal niet om of de bijbel wetenschappelijk te bewijzen is. De bijbel is een boek van God, gedicteerd door God aan de mensen. In dit boek vinden ze troost en het is de basis voor hun geloof. Hoe meer je dingen wetenschappelijk wilt bewijzen, hoe meer een Christen zijn hakken in het zand zal gaan zetten.

Daarom pleit ik ervoor om een ieder in zijn waarde te laten. Natuurlijk mogen en moeten wetenschappers bepaalde dingen uitzoeken, maar dat hoeft toch niet direct als feit onder de neus van de gelovigen gewreven te worden. Een gelovig mens zal toch God verdedigen hoe dan ook en het is helemaal niet nodig om het hard tegen hard te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die er een soort genot uithalen de Bijbel, het geloof en alles wat daarmee samenhangt onderuit te halen.
Men komt dan aan met "wetenschappelijk niet te bewijzen", "onwaarschijnlijk dat het ooit zo gebeurd is" etc. etc.
Je kunt de Bijbel op diverse manieren benaderen.
Er zijn mensen die de Bijbel letterlijk nemen.
Er zijn ook mensen die de boodschap van de Bijbel in de tijd waaruit de Bijbel stamt kunnen plaatsen en zo ook in de juiste context.
Dat laatste lijkt mij de juiste benadering.
De Bijbel is een boodschap, geen wetenschap.
Al zullen er gelovigen zijn die het daarmee niet mee eens zijn, anderen juist weer wel.
Als je gaat nazien waarom bepaalde "wetenschappers" er zoveel energie insteken om de Bijbel als totale kul te presenteren blijkt dat de inzet vaak voorkomt uit een frustratie met of door het geloof, een aversie tegen het soms fundamentalistisch benaderen van teksten uit de Bijbel etc. jeugdtrauma's etc.
Ik persoonlijk denk niet dat de wonderen zoals omschreven perse wonderen waren. Maar gebeurtenissen die met de nodige jus zijn overgoten om de boodschap kracht bij te zetten.
Zo ging dat in die tijd. Voor zo'n benadering heb ik geen wetenschap nodig.
De Bijbel is geen kwaad boek zoals er andere wel zijn.
Het zou van mij wel eens op een moderne manier herschreven mogen worden zodat het wat makkelijker zou lezen. Maar dan krijg je weer ruzie over de juiste interpretatie.
Dus laat ook maar zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel beweert dat vleermuizen vogels zijn (Leviticus 11:19 en Deuteronomium 14:18). Wetenschappelijk is aangetoond dat vleermuizen zoogdieren zijn en geen vogels. De bijbel zit dus fout.

Alleen met dit simpele voorbeeld is dus al wetenschappelijk aangetoond dat de bijbel niet letterlijk waar is, en dus ook zeker niet het woord van een almachtige god, die nota bene zelf de vogels en vleermuizen zou hebben geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel sterk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij stamt de definitie van wat vogels en wat zoogdieren zijn van na de teksten waaraan je refereert. Ik vermoed dat tot die tijd alles wat vloog vogel was. Jouw (op zich correcte) observatie is geen wetenschappelijk bewijs dat de bijbel niet waar kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een alwetende god zou het verschil moeten weten tussen een vogel en een zoogdier. Hoe de mensen er toentertijd over dachten zou irrelevant moeten zijn als het geschrift van een god afkomstig zou zijn. Juist het bevatten van voor die tijd onbeschikbare informatie zou een sterke indicatie zijn van iets bijzonders. Als er "gewoon" de fouten in staan die mensen in die tijd zouden hebben gemaakt, is dat juist een indicatie dat het "gewoon" mensenwerk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als god andere criteria aanhoudt, dan heeft hij het bij het verkeerde eind. Dan laat hij zich namelijk leiden door een paar oppervlakkig overeenkomstige eigenschappen (vlucht - wat bij vogels overigens niet eens universeel is), terwijl hij vele fundamentele verschillen negeert (levend baren, zogen, gebrek aan veren, andere structuur van de vleugels, andere methode van vlucht, andere skeletstructuur). Die indeling van biologen is niet gebaseerd op gebakken lucht, maar op uitgebreid onderzoek naar de organismen in kwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat helemaal nergens meer over,jongen mischien had je nog toen helemaal geen vleermuizen.die zijn een miljoen jaar later geëvolueerd uit een worm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Bijbel wordt de vleermuis driemaal genoemd, ,o.a. in Leviticus 11:19 en Deuteronomium 14:18. Opvallend is dat in deze twee laatste teksten de vleermuis tussen de onreine vogels wordt gezet, terwijl het toch overduidelijk een zoogdier is. Voor sommigen is dit reden om aan te tonen dat er in de Bijbel fouten staan, want beweren ze een vleermuis is geen vogel. Deze critici gaan dan wel voorbij aan het feit dat de indeling van dieren zoals wij die tegenwoordig kennen pas van veel later is en dat men in de oudheid er andere indelingen op na hield. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen dieren die in het water leven, op het land lopen of kruipen en die vliegen. De vleermuis kan vliegen en werd om die reden in hun indeling onder de "vliegende dieren" geplaatst. Overigens ook in de 17de eeuw dacht men nog dat een vleermuis een vogel was (zie onderstaande gravure). Dit is dus geen fout in de Bijbel, maar de toenmalige mens, hield er een andere indeling op na. lijkt me duidelijk. http://bijbelaantekeningen.blogspot.com/2008/06/de-vleermuis-een-vogel.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kimberley, wat dus weer bewijst dat de Bijbel menselijk is, en niet goddelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel voor dat je biologen wijst op de fouten in hun classificatiemethodiek. Classificatie overigens die niet alleen is gebaseerd op met het blote oog zichtbare kenmerken, maar bijvoorbeeld ook DNA, embryologie, en moleculaire biologie - welke allemaal dezelfde classificatie aangeven. Al deze classificaties zijn gebaseerd op - in tegenstelling tot wat je hier beweert - verifiëerbare feiten. Oftewel, je statement dat onze classificatie is gebaseerd op afspraken, en niet op feiten, is onjuist. Het lijkt erop alsof je een fundamenteel onbegrip hebt van de wetenschappelijke methode; waarin juist niet wordt uitgegaan van afspraken; waarin de snelste manier om naam voor jezelf te maken is het aantonen - met behulp van verifiëerbare feiten - dat oude modellen onjuist zijn; waarin modellen juist worden aangepast opdat ALLE relevante feiten er in passen, juist zodat er geen dingen hoeven te worden aangenomen op basis van afspraken. En een alwetende god moet WEL weten wat het verschil is tussen een zoogdier, een reptiel, en een vogel; anders is deze NIET alwetend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel zwak!
Heeft de bijbel ergens beweerd een indeling te maken wat nu wel of niet een vogel is? Nee! De bijbel heeft het over vliegende schepselen!
Ik denk wel dat men mag zeggen dat een vleermuis een vliegend schepsel is,net zoals de sprinkhaan! Van de algemene termen die in de bijbel met betrekking tot vogels worden gebruikt, komt het Hebreeuwse woord ʽōf het meest voor. Het is afgeleid van het werkwoord
„vliegen” en betekent in wezen „vliegend schepsel” (Ge 1:20-22), zodat het niet enkel op vogels maar op alle gevleugelde of vliegende schepselen wordt toegepast. (Genesis 1:20-22) . . .Verder zei God: „Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen en dat vliegende schepselen over de aarde vliegen langs het vlak van het uitspansel van de hemel.” 21 En God ging
ertoe over de grote zeemonsters te scheppen en elke levende ziel die zich beweegt, waarvan de wateren gingen wemelen naar hun soort, en elk gevleugeld vliegend schepsel naar zijn soort. Toen zag God dat [het] goed [was]. 22 Daarop zegende God ze en zei: „Weest vruchtbaar en wordt tot vele en vult de wateren in de zeebekkens, en laat de vliegende schepselen tot vele worden op de aarde.. . . (Leviticus 11:21-23) . . .Slechts het volgende moogt GIJ eten van alle gevleugelde wemelende schepselen die op vier [poten] gaan: die welke boven hun poten nog springpoten hebben, om daarmee over de aarde te springen. 22 Daarvan moogt GIJ de volgende eten: de treksprinkhaan naar zijn soort, en de eetbare sprinkhaan naar zijn soort, en de krekel naar zijn soort, en de veldsprinkhaan naar zijn soort. 23 En elk ander gevleugeld wemelend schepsel dat inderdaad vier poten heeft, is voor U een gruwel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deuteronomium 14:12 De volgende vogels mag u niet eten: de vale gier, de lammergier, de zwarte gier, 13 de rode wouw en de verschillende soorten buizerds,
Noot [sluiten]
(14:13) de rode wouw en de verschillende soorten buizerds – De Hebreeuwse tekst heeft hier één vogelnaam meer; waarschijnlijk staan er twee namen voor een en dezelfde vogel.
14 alle soorten kraaien en raven, 15 de struisvogel, de velduil, de bosuil, alle soorten valken, 16 de steenuil, de ransuil, de katuil, 17 de dwergooruil, de visarend, de visuil, 18 de ooievaar, de verschillende soorten reigers, de hop en de vleermuis. Welke vertaling wil je hebben? http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Deut+14&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10 "De volgende vogels mag u niet eten [...] de vleermuis." Beweren een indeling te maken over wat wel of geen vogel is, is niet relevant. Er wordt beweerd dat een vleermuis een vogel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat ik duidelijk probeer te maken, is dat een alwetend figuur zou moeten weten dat deze indeling de meest logische is, omdat elke manier van het maken van een indeling schijnbaar tot deze conclusie leidt. Zeker als diezelfde alwetende ook degene is die de boel ontworpen heeft. Dit heeft dit specifieke alwetend figuur er echter niet van weerhouden deze fout te laten ontstaan in zijn "foutloze" woord. (En hier is het dan nog zoiets, maar deze is nog leuker:
2 Kron 4:2 "Verder maakte hij de gegoten zee; tien el van zijn ene rand tot zijn andere rand, helemaal rond, en vijf el in zijn hoogte: een meetlint van dertig el kon hem rondom omspannen". Helemaal rond, diameter van 10 el, omtrek van 30 el. Conclusie: pi=3.) Mijn definitie van wetenschap? Definitie is een groot woord, maar wetenschap is een methodiek waarmee je kunt uitvinden hoe dingen in elkaar steken. Dit kan door waarneming, proberen deze waarnemingen te verklaren, je verklaring te toetsen onder verschillende omstandigheden, en zonodig bij te schaven zodat je verklaring klopt met zowel de nieuwe als de eerdere waarnemingen. Als het een beetje meezit, kun je ook nog nuttige, praktische toepassingen voor je model vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simplynotedit: compleet met je eens. Een alwetende god die de bijbel dicteert maar kennelijk zijn eigen schepping niet kent is waanzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een alwetende die de bijbel dicteert dient deze teksten aan te passen aan het referentie kader van degenen die hem , op DAT moment, zullen gaan lezen en moeten overdragen aan hun kinderen. Niet hoe wij hem nu interpreteren.
Wat betreft de al genoemde vertalingen....als het gebruikelijk is om "vliegende schepselen" als vogels te vertalen is er al een vervorming van de oorspronkelijke "gedicteerde" tekst. Je kunt slechts de oorspronkelijke gedicteerde tekst , derhalve in het oud hebreeuws en net de betekenis van deze "dode" taal gaan interpreteren. per slot weet een ieder dat bij een vertaling betekenissen nooit helemaal nauwkeurig kunnen worden overgezet naar de andere taal behalve door zeer uitgebreide annoteringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een antwoord, lees die teksten nog eens en dan vooral de contekst waarin ze staan en niet zomaar een paar teksten op noemen, dit is echt heel dom om zo te antwoorden, getuigt van de klok horen luiden maar weet beslist niet waar de klepel hangt, dus eerst goed lezen en herlezen, voordat je je eigen onderuit haalt, veel wijsheid wens ik je toe !!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een punt in plaats van een komma. Leest zoveel makkelijker. De bijbel klopt niet. Jouw gezeur maakt dat niet anders.
De eerste twee hoofdstukken:

Genesis 1:
Dag 1: Licht
Dag 2: Wolkenmassa, land
Dag 3: Gewassen
Dag 4: Sterren, zon, maan.
Dag 5: Vissen en vogels
Dag 6: Landdieren, en vervolgens man en vrouw tegelijk.

Genesis 2:
Stap 1: Geen gewassen op het land omdat het nog nooit geregend had.
Stap 2: God schept de man.
Stap 3: Geeft de man gewassen (in de tuin).
Stap 4: "Dieren en vogels" (ik neem aan dat het slechts landdieren betreft, geen vissen?)
Stap 5: God schept de vrouw.

Deze twee kunnen onmogelijk allebei correct zijn. We kunnen dus na het lezen van de eerste twee hoofdstukken concluderen dat je onmogelijk het geheel letterlijk kunt nemen.

En dan gaan we uit puur en alleen van wat er in het boek staat. Dat de zon en de maan allebei als "lampen" of "lichten" worden omschreven, terwijl de maan alleen licht reflecteert, dat gewassen zonlicht nodig hebben om te overleven, dat licht ook daadwerkelijk lichtbronnen nodig heeft, dat vogels aantoonbaar jonger zijn dan landdieren, dat de zon ouder is dan de aarde, en dat er sterren zijn die veel ouder zijn dan de zon worden dan nog even buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Probeer deze quiz eens:
http://www.bibliotheekmaasland.nl/index.php?option=com_quiz&task=user_tst_shw&Itemid=173&tid=22
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toffe quiz, ik wist niet dat ik zoveel van de bijbel wist ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet er echt helemaal niets van; ik heb bewust geprobeerd alles fout te beantwoorden, maar het lukte maar niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de schepping van de aarde en de tuin.....
Nee, aangezien veel van de bijbel symbolisch is kan dat niet getoetst worden. maar het kan ook dus niet bewezen worden dat het wel waar kan zijn.

Is dus onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is een neerslag van getuigenissen van mensen die een ervaring met God hebben.
Als je daar een letterlijke maatstaf op loslaat, slaat dat gewoon nergens op.

Waarom, zijn er in deze tijd nog steeds mensen die denken dat ervaringen van mensen uit vroeger tijden, die hun mythen en verhalen vertelden met hun eigen referentiekader, waarom zijn er nu nog steeds mensen, die menen dat dat letterlijk vertaalbaar is onze tijd. Waarom zijn die mensen nog steeds niet in staat om naar de bedoeling, naar de zin van de verhalen te kijken?
Ik snap het werkelijk niet.

Vraag je af: wat probeert de verteller over te brengen? Meer is niet nodig.

Wie is er nu nog zo kinderlijk dat hij/zij denkt dat de aarde in zeven maal 24 uur werd geschapen?

Toegevoegd na 10 uur:
Omdat de Bijbel een neerslag is van Godservaringen is het een waarachtig boek.

Neem twee mensen die een ongeluk beschrijven: hun beschrijving komt niet overeen, en zijn zelfs verschilpunten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, heel eenvoudig: de bijbel is intern inconsistent. Aangezien dingen die elkaar uitsluiten niet tegelijkertijd waar kúnnen zijn, kán de bijbel als geheel niet waar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere getuigenis is waar, in zijn doel, en denkend vanuit het referentiekader van de verteller. De Bijbel is geen geschiedenisboek, waar je jaartallen uit kunt leren, geen aardrijkskundeboek, geen wiskunde, want de getallen zijn symbolisch. Het gaat niet over archeologie en niet over sterrenkunde, het zijn alleen maar getuigenissen. Prachtig om te lezen. Het gaat wel over ethiek, maar die is in het Nieuwe Testament in een aantal opzichten weer wat anders dan in het Oude. Geen oog om oog, maar het verhaal van de andere wang....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi, maar de conclusie is dus dat de bijbel als geheel nog steeds niet waar kan zijn. Dan kan de bijbel nog wel waardevolle lessen bevatten als je hem gebruikt als bron voor supermarkt-ideologie: de stukjes eruit pikken die je persoonlijk aanspreken en de rest negeren. Bijvoorbeeld door alle oud-testamentische wetten totaal te negeren en alleen de aardigere dingen in het nieuwe testament te gebruiken. Maar dat alles maakt de bijbel als geheel nog steeds niet waar. Niet alleen als het gaat om geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde, maar *juist* ook als het gaat om ethiek. Het kán niet dat het goed is om je naaste lief te hebben gelijk jezelf, waarbij je naaste ook die Samaritaan met een andere religie is, als het ook goed is om op het moment dat je hoort van een stad waar andere religieuze ideeën verkondigd worden, je die stad uitmoordt, vernietigt en de resten verbrandt. Dat suggereert onwaarheid in de bijbel of een godheid die niet zo eeuwig, onveranderlijk, perfect etc. is. En ook dat is in tegenspraak met de bijbel, wat de bijbel onwaar zou maken. Daarom kiezen de meeste mensen er tegenwoordig voor om alleen het verhaal over die Samaritaan mee te laten tellen, en net te doen alsof die opdracht om hele steden te vernietigen niet bestaat. Zo niet uit goedheid dan toch omdat het vernietigen van iedere stad waar iemand een afwijkend religieus idee verkondigt toch een beetje onpraktisch is. Picking and choosing uit een boek dat aantoonbaar als geheel niet waar is, om op die manier toch nog tot een min of meer coherente levensbeschouwing te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel de geschiedenis kennen,dat waren steden die vermengt waren met godenzonen,en kinder offers deden,noem maar op willens en wetens tegen God ingaan terwijl ze wisten dat God met israél was riepen ze hun goden aan die geen goden waren maar demonen,en alles werd uitgeroeid heel simpel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij was een goede geweest voor het 3e rijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De *geschiedenis*? Da's een goeie. De bijbel ken ik. Waar ik hier specifiek naar verwijs is Deuteronomium 13:13-17. Zoek het maar op. Maar geschiedenis? Punt 1: de bijbel is geen geschiedenisboek. Punt 2: het zegt me niets áls de bijbel al die dingen zou zeggen over godenzonen, kinderoffers, willens en wetens tegen een god in gaan en demonen aanroepen. Als je naar échte geschiedenis kijkt, zou je zien dat wat leden van de ene religie opschrijven over de andere niet bepaald betrouwbaar is. Heb je enig idee wat er ooit voor fraais gezegd werd over christenen, over bloedoffers en kannibalisme etc.? Punt 3: goh, die kinderen die geofferd zouden worden zouden áls dit geschiedenis was geweest héél blij geweest zijn dat ze samen met de hele stad werden uitgeroeid. Punt 4: ken je bijbel. Er staat niet 'vernietig steden als er massaal kinderen worden geofferd' maar 'vernietig steden als je erachter komt dat er daar iemand het aanbidden van andere steden predikt'. Punt 5: van kinderoffers kan ik me nog voorstellen dat je er iets aan zou willen doen, al zou dat bepaald niet het compleet uitroeien zijn van de steden waar die kinderen wonen. Maar de rest? Eigenlijk moet ik je bedanken voor je reactie, je toont exáct wat ik bedoel met de intolerantie dit uit dit soort wetten spreekt die direct in tegenspraak is met al die gezelliger laten-we-aardig-doen-tegen-elkaar-verhalen uit het nieuwe testament.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee door het oude testament kun je zien wie je schepper is,en waarom je de heren jezus nodig heb.Het is zijn schepping er rusten grote vloeken op bepaalde volken die ze op hun zelf hebben afgeroepen door afgoden af te roepen,maar wij kennen het geestelijke er niet van, van vloeken.Het moest zuiver zijn het volk israél.Als een ziekte niet behandelt word besmet het het hele volk,en voor jou is de dood het einde maar voor God niet.Soms moet er geoffert worden om het hele grote geheel te redden.. Soms lijkt het allemaal heel wat maar wij kennen het geestelijke niet ..God is een God van liefde Hij zegt ook heb geen slechte gedachtens over mij,hij doet het ten goede..Wees stil want ik ben de Heren vertrouw er nou maar op dat ie weet wat ie doet...Het jij het fundament des levens gelegt,weet jij wat er in de geestelijk wereld afspeeld,en wat vloeken zijn,en hoe die de wereld kunnen besmetten..denk het niet.......God is Goed Vertrouw daar maar op...hij heeft het leven gemaakt,en wat wat er goed voor is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'No man ever believes that the Bible means what it says: He is always convinced that it says what he means.'
-George Bernard Shaw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@carlosmith1985: Dit is precies waarom ik mijzelf niet vinden kan in het Christendom. Allereerst moeten we het maar voor lief nemen dat de Bijbel het woord van God is.
Vervolgens zouden we toe moeten kijken hoe gruwelijke dingen gebeuren 'omdat we dat toch niet begrijpen' Een soort van 'Nod your head dumb child, I wont make the boogey man come' mentaliteit. Als er inderdaad een God is zoals de Bijbel hem beschrijft, waarom doet ie dan zo ongelooflijk moeilijk? Waarom komt ie niet gewoon naar beneden en zegt ie luid en duidelijk tegen de hele mensheid wie hij is en wat zijn doel is.
Er zijn honderden heilige boeken en teksten, hoe zouden wij 'onwetende' mensen moeten kunnen weten welk boek het juiste is??? Jij bent bij toeval Christelijk geworden, als je Moslim, Sikh, Boeddhist, Jainist, Rastafarian, Sjamanistisch, Hindoe etc was dan hadden we nu een andere discussie... Wij gewone mensen KUNNEN niet weten welke religie de waarheid heeft. Ook jij niet, jouw hersenen zijn op zo'n manier geconditioneerd dat jij denkt de waarheid te hebben. Net als alle andere religies. WIJ KUNNEN NIET WETEN WAT DE WAARHEID IS! En als jouw God de waarheid is, waarom is hij daar dan niet gewoon duidelijk over?
De Bijbel? Neen, de Bijbel is 1 van de vele 'heilige' boeken. Jij hebt toevallig DEZE in je handen gekregen. Als God bestaat zou hij eerder een spirituele kracht zijn, waar je geen menselijke religies op behoeft te bouwen en bloed over hoeft te vergieten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is ie er duidelijk over geweest ik ben niet in een christelijk gezin opgegroeid.Ik ben niet of nooit met het christelijke geloof in aanraking geweest.Ik kende iemand die moslim was en die bidden 5 keer per dag ik begon interesse te krijgen voor God en begon in de schepping dingen te zien wat er op wijst dat het zijn tekening is,en ik hem er in herkende..Maar hierdoor kwam het dat God me liet weten wat de waarheid was.Ik wou alleen de waarheid en niet iets waar ik me goed bij voel alleen de waarheid en niet om bij een groep te horen.GEWOON DE WAARHEID...Me ouder swaren op een avond weg ik denk dat ik een jaar of 18 was,ik was op de bank ik slaap gevallen.Ik werd wakker midden op de nacht en zag een groot kruis gloeien op de muur,ik keek om heen of het met me gezichtveld mee ging maar nee het bleef op die plek staan,het zat dus niet in me hoofd.Jezus noemt zich zelf ook de waarheid,en daar vroeg ik om met heel mijn hart..
Jezus noemt zich zelf de weg,ik weet dat ik op de goeie weg zit.en ik wou eeuwig leven en in hem zou ik het krijgen....Dus als iedereen echt naar God zou zoekjen ik geloof dat iedereen hem kan vinden,ook als een moslim niet meer bang is om te volgen zonder echt onderzoek
en echt naar de waarheid te zoeken en niet zomaar aannemen dan komt hij bij Jezus uit...http://video.google.nl/videoplay?docid=7256366120989310427# Kijk dit alsjeblieft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Maar hierdoor kwam het dat God me liet weten wat de waarheid was" dit vind ik een gevaarlijke aanname als Christen. ofwel je doel op predestinatie in welks geval enige discussie iniet intressant is aangezien de bingoballen al zijn gevallen en we elkaar niet hoeven te overtuigen. ofwel je doelt op een boodschap van God die een toevoeging is of een erg specifieke lezing van een text uit de Bijbel. wat je een na bijbelse profeet zou maken. deze zijn er al genoeg. elke sekte heeft een "profeet" als voorman gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat God een goede reden heeft om zich verborgen te houden. Denk niet dat ik jullie problemen niet begrijp dat snap ik allemaal wel..En ik begrijp ook wel dat je het allemaal niet geloofd bij mij heeft er ook heel wat moeten gebeuren...Iemand die zegt dat ie over water heeft gelopen en dat ie de zoon van God is..Hallo dit is nogal wat.Ik had ook echt dat teken nodig,en een ervaring met God in me hart nodig die me totaal heeft verandert..
Maar ik heb een beetje van God mogen ervaren in me leven,hij is zo goed en liefde vol,ik kan me soms ook moeilijk voorstellen dat het zo gruwlijk was,met de ervaring die ik met de Heren heb gehad..Maar wat ik ook weet is dat ie heel streng kan zijn en super doordacht
zo enorm wijs elke titel die je maar kan bedenken zou te kort schieten merk ik nu dat ik naar de juiste worden zoek om hem te beschrijven. Hij is echt vader,geloof me nou maar dat God goede redenen had om dat zo te doen.
http://www.youtube.com/watch?v=qaQj5mkJwrE Hij is liefde vrienden,enkelt liefde.Maar die tijden waren echt vreselijk,,groepen mannen gingen over straat om mannen te verkrachten,kinderoffers,hoeren een zooitje niet te geloven...HUn harten geopend voor groten vloeken
demonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben blij voor je dat jij je er blij bij voelt. hoe je er over praat gok ik ik dat je in de evangelische hoek zit. de blijheid aldaar heeft wel wat, alleen de intensitiet van bepaalde ervaringen word soms ten onrechte cultiveerd... en erger en worden iplicaties aan verbonden. de positie van orthodoxe christen aan de blije kant van het spectrum oordeelt bijv vrij liefdeloos over homosekualiteit. dit is grotendeels een karige Bijbelkennis en de geest van de wet uiteindelijk missen. wat ik probeer duidelijk te maken gezond naar de Bijbel kijken ook als Christen kan wel wat minder intensiteit gebruiken en liefst wat minder vaak onderbroken door gevoelmatige waarheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had me ook even kunnen vragen zie jij je zelf als voorman.Dan zou ik je zeggen absoluut niet.beetje kortzichtig om zo een uitspraak te doen zonder eerst te infatariseren.Het was puur nodig,om mij dat op die manier te laten zien anders had ik het nooit geloofd.Meer is het niet. iemand die christen is ziet gelijk bij zijn wedergeboorte zijn tekortkomingen.Dus maak je daar maar geen zorgen over mijn getuigenis was om God te eren en niet me zelf,en te reageren op het feit dat die jongen zei dat een moslim of een boeddhist geen christen is om dat ie in een ander land is geboren,en daarom heb ik het verteld niet tot eer van me zelf..... Ik hoop dat je dat begrijpt want die indruk heb ik niet willen geven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"WIJ KUNNEN NIET WETEN WAT DE WAARHEID IS! En als jouw God de waarheid is, waarom is hij daar dan niet gewoon duidelijk over?" ik citeer de God zelf: "Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kimberley. Heel goed, en citeer nu 'de God zelf' uit al die andere boeken eens. Snap je het nu werkelijk niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie mezelf zeker niet als voorman. denominaties zijn slechts zo waarheidsgetrouw als de hersenspinsels van de voorman/profeet/kerksplitser. het idee dat een getuigenis 100% van God komt en 0 procent wishfull thinking is. ofwel ervaringen in een bepaalde groep op een bepaalde manier willen en kunnen uitleggen. religie is een mensselijk vindsel, zo ook veel wat er uit voorkomt. vandaar dat de evangelische hoek een vrij zekere gok was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zeker uitgelegt dat het geen wishful thinking is.. Menno zegt; vandaar dat de evangelische hoek een vrij zekere gok was? MEnno ga nou eens normaal een gesprek aan.
Je geeft veel te veel ruimte om zelf te puzzelen,kan er niks mee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok een normaal gesprek... tot welke denominatie behoor je als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit bij de vrije baptisten gemeente de fontein gemiddeld behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de baptisten zijn een vrij sympathiek clubje. alleen wat me in je verhaal opvalt is het arbitraire van geloofsbeleving. niet christenen die tot geloof komen hebben vaak een getuigenis of verhaal bij de bekering. opzich kan dat intressant zijn. maar het kan ook voor een deel de eigen wens zijn. ik heb het dan niet over de bekering anzich die niet echt zou zijn, maar delen in het proces die aan God worden toegeschreven. een stap verder is conclusies die uit die ervaringen worden getrokken. ik had een gesprek met een bekeerling die vond dat je niet niet naar seculiere muziek mocht luisteren. omdat als de Heere niet word geeerd dan eer je jezelf. ik vroeg of hij zijn gezicht oook afwende als hij een schilderij van een niet christelijke schilder zag. dit was niet het geval. uiteindelijk was zijn sterkste argument om alleen gospel te luisteren dat niet christelijke muziek hem op de een of andere manier angstig maakte. nou goed dan zet je bepaalde muziek niet op. mij best, mijn probleem was dat hij in eerste instantie deed voorkomen dat zijn keuze alleen gospel te luisteren een bijblese was maar het bleek uiteindelijk een persoonlijke louter op zijn eigen ervaringen gestoelde keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de muziek betreft ik luister liever ook alleen gospel,maar dat is meer vanwegen de teksten die er in voorkomen, in de regulieren muziek. Maar bv nick en simon gezellige muziek. Ik ben niet bang voor God als een boe man,maar heb wel ontzag zoals een kind ontzag voor zijn vader heeft.. Ik denk dat het belangrijk is God te eren om dat je dat heeel graag wil,niet omdat het moet.. Er zijn vele manieren je radicaliteit te showen, ik doe dat in de liefde
en in vrijheid..http://www.youtube.com/watch?v=AjtQQ5PZVLw&feature=fvw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is God te eren om dat je dat heel graag wil,niet omdat het moet.. tsja als Jesus gedaan had wat hij graag wilde was hij niet aan het kruis gaan hangen. hij vroeg zelf om clementie, kreeg die niet en gehoorzaamde. het is bid en werk niet bid en dingen doen die erg graag wil. ik pleit zeker niet voor zwaarmoedig geloven, maar altijd willen geeft teveel druk. je mag ook wel is boos zijn op God en even niet zo blij zijn Hem te kennen.
Nee, absoluut niet. De wetenschap staat eerder verbaasd, omdat zoveel dingen die in de Bijbel staan wetenschappelijk juist blijken te zijn. kijk bijvoorbeeld alleen al naar de afmetingen van de ark, waarvan we nu achter komen dat dat DE ideale afmetingen zijn voor een boot. Hoewel historische en controleerbare feiten slechts terloops worden genoemd, getuigen ze van een diep wetenschappelijk inzicht. Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. natuurlijk is de Bijbel geen natuurkundig/wetenschappelijk boek en is geschreven om christenen te oefenen in hun omgang met God.

nog een voorbeeld: De Bijbelse maatregelen om uitbreiding van tsaraat (melaatsheid) te voorkomen waren bij nader inzien zeer progressief. Door een geleerde uit onze tijd wordt opgemerkt dat Leviticus 13 het basismodel vormt voor de wetgeving betreffende de volksgezondheid.
en zo zijn er vele dingen meer te noemen waar deze kleine ruimte jammer genoeg niet groot genoeg voor is.

lees, als je echt geinteresseerd bent in wetenschap en de Bijbel eens het boek "moderne wetenschap en de Bijbel" van Ben Hobrink.

ps. sorry voor evt. spelling- en formuleringsfouten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant is echter dat enkele bijbelse vermeldingen wel degelijk wetenschappelijke kennis blijken te weerspiegelen waarover de toen levende mensen niet beschikten. Job zegt van God: „Hij spant het noorden uit over de lege ruimte, hangt de aarde op aan niets" (Job 26:7). Het denkbeeld dat de aarde hing „aan niets" verschilde aanzienlijk van de mythen van de meeste volken uit de oudheid, die zich de aarde op olifanten of zeeschildpadden voorstelden. De Mozaïsche wet bevat hygiënische vereisten die de medische kennis van die tijd ver vooruit waren. Voorschriften voor het in quarantaine plaatsen van mensen die ervan verdacht werden melaats te zijn en het verbod op het aanraken van doden hebben ongetwijfeld veel Israëlitische levens gered (Leviticus 13; Numeri 19:11-16). In scherp contrast daarmee worden de medische gebruiken bij de Assyriërs beschreven als „een mengeling van godsdienst, waarzeggerij en demonologie" en omvatten ze behandelingen met uitwerpselen van honden en menselijke urine.

Zoals men mag verwachten van een boek dat door de Schepper geïnspireerd is, bevat de bijbel wetenschappelijk nauwkeurige informatie die haar tijd duidelijk vooruit was, hoewel de bijbel zich nooit verliest in wetenschappelijke verklaringen die voor de mensen in de oudheid zinloos of verwarrend geweest zouden zijn. Niets in de bijbel is in tegenspraak met bekende wetenschappelijke feiten. Daar staat tegenover dat er wel heel wat in de bijbel staat dat niet strookt met onbewezen theorieën, zoals de evolutietheorie,als ontstaan van het leven (oerknal)...

Toegevoegd na 5 uur:
Als je een min geeft geen probleem.
Maar ik ben altijd zo benieuwt waarom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens, goed geformuleerd! +++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben er ook van overtuigd dat dat leidde tot de constante vervolging van de Joden. Zij hielden zich namelijk aan hygiene regels die wij vandaag de dag als heel gewoon beschouwen. Groot nadeel daarvan was dat ze nogal vaak beschuldigd werden van hekserij e.a.. Als je gezond leeft en minder kans hebt ziek te worden groeit je aantal nou eenmaal harder en blijf je nu eenmaal gezonder al worden hele volksstammen naast jou wel ziek.
Ik heb een vis.. die vis heeft ooit eitjes gelegd.. hier kwamen na een tijdje guppies uit.. de vis eet uiteindelijk de guppies op.. dit mag helemaal niet volgens god, je eigen kinderen opeten en toch gebeurd het op grote schaal! Kortom andere organismen hebben schijt aan god, waarom wij dan niet? en wij horen dan zogenaamd tot het 'intelligente' soort? (A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, dat zal nooit kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons weten en ons kunnen is en blijft beperkt. Zouden wij dan woorden van de Allerhoogste kunnen toetsen aan onze interpretatie van de werkelijkheid of aan onze kennis van de waarheid? Als wij dat doen, hoeveel is zo'n beoordeling waard?

Ik zou me meer druk maken om de beoordeling van de Allerhoogste over onze woorden, om over onze daden nog maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschap heeft al bewezen dat de Bijbel echt bestaat. Het is net als met de andere geschiedenis, men moet feiten vergelijken. Als er van alles uit de hemel valt blijkt dit in deze eeuw ook gebeurt te zijn. Waar de wetenschap moeilijkheden mee heeft is God. Deze ken men net als de meeste wetenschappelijke theorieën niet nameten of wegen. Maar ook wie van de geleerde heeft de afstand naar Mars ooit met een meetlat nog eens nagemeten? Wat bleek dat tomaten eerst als giftig werden beschouwt en tabak als gezond. Komt uit die zelfde wetenschap. Koolstof datering huizenhoog de vlaggen gehesen het bewijs zo en zo lang geleden kon men op de dag bijna vaststellen hierdoor. En wat bleek klopte ook niet weggegooid geld. De formule was niet goed of ijkpunt genaamd deze koolstof verandert ook. De wetenschap kan net als u nog geen ijsje kopen in een bos zonder borden waar de ijszaak te vinden is. hier bewijs van de authentieke tijd van de bijbel hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien God voor christenen boven de wetenschap staat heeft het geen zin om te bewijzen dat iets niet kan. De wetenschap is niet in staat Gods kracht te gebruiken.

Toegevoegd na 48 seconden:
En vrolijk minnen maar! Als je er niets van gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, en het grappige is dat gelovige alleen maar zal sterken in hun overtuiging. wetenschap vehandeld namelijk louter de door mensen te vatten dingen.

Christen geloven dat de mens God ten volle begrijpen doorzien of als gelijke behandelen een erfzonde is waar tegen gestreden moet worden maar onoverkomenlijk is omdat de mens als God wil zijn of liever boven God staat.

Als een Christen een niet Christen ontzettend zijn best ziet doen het bestaan van God of de waarheid van de Bijbel te ontkrachten. herkend hij/zij dezelfde neiging.

maar het onderkennen van de kwaal geeft indeze meer vrijheid, dan de kwaal te cultiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe weet jij dat religie verzonnen is? was je erbij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
religie is per defenitie verzonnen het is een menselijk cooping systeem, dat is het punt niet. De Bijbel verhandeld juist niet te vatten dingen. er is erg veel; variabel en paradoxaal en is slechts een contante: Niemand komt tot de vader dan door Mij. de rest is theologie en religie die slechts waar is tot uiterste van de onkunde van de mens. geloven is de kunst niet coexistince met de andere gelovige in groepsverband is vaak het lastigst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens in de lucht naar alle sterren,doe is net of je je zelf van uit de ruimte ziet,tussen alles wat leeft.Je bent een van de zovele miljoenen.Een klein spaakje in het grote wiel,in werkelijkheid stel je niks voor.Maar we doen allemaal of we zo enorm wijs zijn en de hele wereld kunnen bevatten met het universum er bij.Maar de werkelijkheid is dat het een mysterie is.Het leven kent ook heel veel samenhang.Groente en fruit,waar de vitamines in zitten die je nodig heb het is er allemaal.Er zijn te veel toevaligheden om aan te nemen dat alles toeval is.. Uiteindelijk heb je de grondlegging van he leven niet gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het nietig zijn zijn we het wel eens denk ik. dingen om je heen als schepping bekijken ipv een big bang maakt het geheel veel indrukwekkender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeer zeker indrukkwekend sprookje,als dat waar zou zijn,dat lijkt me een moeilijke religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gelooft niet in de schepping?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof in een veroorzaker dat is toch ook logisch...
(God)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is op veel punten alles behalve logisch, dat is de kern van het geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou voor mij niet . Dat is raar? Voor mij kan het niet anders dus jou logica is niet de mijne. Ik zie het gewoon in de schepping heel simpel,genoeg tekenen voor iedereen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk zie hier de subjectiviteit van de eigen mening. te vatten waarheid bestaat niet omdat we nooit als mensheid tot een concensus kunnen komen. dat iets voor jou logisch is maakt het nog niet logisch in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is er zeker waarheid,mischien kennen we het niet volkomen. Maar een moet het fout hebben,je hebt het christendom, islamieten,evolutie enz,ze spreken elkaar allemaal tegen eentje moet waar zijn..Of dichter in de buurt van de waarheid..De waarheid is er zeker weten, maar we kunnen niet altijd de vinger er op leggen nu, maar wil nog niet zeggen dat ie er niet is. Ik kan het jou niet bewijzen maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is mijn punt er kan wel een waarheid zijn, maar die kunnen wij niet als geheel en naadloos vatten. daarmee bestaat er voor de mens in zijn algemeenheid geen waarheid. waarmee niet gezegd is dat er geen waarheid is.
Nee, dat is niet bewezen. Want dat is niet nodig.

In de wetenschap maakt het niet zo veel uit of de Bijbel al dan niet waar is. Daar werken ze meer met wat je herhaalbaar kunt observeren in de wereld en het universum. Je kan zeggen dat wetenschappers niet zo veel oog voor Zijn Woord hebben, maar des te meer voor Zijn Creatie. Dat laatste onderzoeken ze heel ijverig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk zowiezo dat het niet waar is: het begin van de aarde klopt al niet in de bijbel. 'adam en eva' waar was de prehistorie?

p.s geen reacties op mijn vraag van 'jij heb de bijbel niet gelezen' dat heb ik wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat los van religie, maar ik denk dat het niet te bewijzen valt, omdat het in een ander tijdperk was toen de BIJBEL zijn intrede deed.

Vandaag de dag is de wetenschap heel ver, maar zoiets als de bijbel 'het woord van god' valt niet wetenschappelijk te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. de bijbel van nu is niet als de originele bijbel en in de bijbel van nu zijn er heel veel veranderingen teweeg gebracht in het voordeel van de mensen.
2. als god nu jezus de kracht geeft om over het water te lopen waarom zou dat niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar daar staat tegenover dat de Bijbel bewijst dat de wetenschap niet waar kan zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met alle respect, deze vraagstelling mist doel.
De verzameling geschriften die de Bijbel vormen zijn geen feitenverslag maar een verzameling van o.a vertellingen en liederen.

Er is toch ook niemand die bij een sprookje of gedicht gaat roepen: "Ja..maar dat kan wetenschappelijk helemaal niet !!!"

Toegevoegd na 18 uur:
Met alle respect, dit type vraagstelling en de gretigheid waarmee daarop wordt ingescprongen, getuigen van onbegrip over wat wetenschap is en onbegrip over de ontstaangeschiedenis van de geschriften die de bijbel vormen in hun sociaal-literair-historische context.
Ik had mij dan ook heilig voorgenomen buiten deze discussies te blijven, maar heb weer eens gefaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect terug, een sprookje of gedicht claimt doorgaans niet de wereld gecreerd te hebben en de ultieme levenswaarheid te bevatten.
Wanneer een boek dat doet, kun je het wetenschappelijk gaan onderzoeken. Je antwoord voor de toevoeging vond ik wel erg sterk...
ja,
het is bewezen dat de dinosauriërs eerder dan de mensen bestonden.
in de bijbel lees je niks over dinosauriërs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
5 jaar geleden
Er staat toch dat de dieren eerder dan de mensen werden gemaakt?
De Bijbel is een geschrift dat opgesteld is door geloofsovertuigers, bij de een heet dat de koran bij de ander de bijbel en zo heeft elke geloofstroming zijn eigen heiliggeschrift. Het is een feitelijkheid dat de bijbel bestaat, het is ook een feitelijkheid dat deze soms aangepast word dus ja de bijbel bestaat. Echter een andere vraag zou je kunnen stellen of de heiligegeschriften op waarheid berust zijn zonder tot opzet te hebben andere daarin te doen laten geloven. Moeilijk omschreven maar waar. Ps de Bijbel volgens het christelijke geloof is pas geschreven eeuwen naar het overlijden van Jezus. Dus of alles wat er in staat op de juiste wijze geinterpreteerd word is een belangerijkere vraagstelling.

een voorbeeld uit eigen keuken:-) Na de dood van Jezus verscheen hij bij meerdere personen op verschillende plaatsen. (dit is waar) het heeft namelijk een betekenis. Hij nam afscheid van mensen die hij dierbaar had. Zelf heb ik ook een dergelijke ervaring meegemaakt bij het overlijden van mijn "schoonvader" Na zijn overlijden verscheen hij bij mij aan bed. (en bang dat ik was) echter bij een ander aankomend sterfgeval verscheen de persoon niet lichamelijk ook aan mijn bed(en weer zo bang als ik was) dit zijn feitelijkheden die terug te vinden zijn in de Bijbel.

Dus lees hem en de andere geloofgeschriften van betekenis zijnde en probeer ze juist te intrepteren.

Succes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel een verzameling van verhalen die opgeschreven zijn door mensen en die voordat ze opgeschreven werden, werden doorverteld van generatie op generatie waardoor de verhalen zelf ook veranderden.
Net zoals nu nog steeds het geval is zochten mensen vroeger ook een antwoord voor het onbekende. Zo werden dingen die abnormaal waren toegeschreven aan een godheid.
We leven nu echter in een tijd waarin de wetenschap naar ons idee ver is gevorderd en die misschien voor sommigen zelfs een uitleg kan zijn voor bijvoorbeeld de zogenaamde 'wonderen' die in de bijbel beschreven worden.

Bij Discovery Channel en National Geographic hebben ze nog wel eens programma's waarin ze 'in de voetsporen treden' van bijbelse personages. Hierin komt het nog wel eens voor dat ze ook daadwerkelijk dingen vinden die in de bijbel beschreven werden.
Zo werd het splijten van de zee door Mozes uitgelegd als een vulkaan uitbarsting waardoor er een tsunami kwam (het water dat eerst terugtrekt lang genoeg voor het Joodse volk om naar de overkant te komen en daarna de vloedgolf die de Egyptenaren overspoelde).
En de 10 plagen die wetenschappelijk uitgelegd konden worden door te wijzen dat iedere plaag automatisch voortkwam uit de vorige en dat het allemaal natuurlijke fenomenen waren (Door rode algen in de nijl gingen alle vissen dood en vluchtten de kikkers in de huizen en door de sprinkhanen plaag verging de oogst en moest er oud en vies graan gebruikt worden en omdat de eerstgeborenen het meeste recht hadden op eten kregen ze het meeste besmette brood en gingen ze dus dood en ga zo maar door).
Of deze ook daadwerkelijk door een godheid zijn gecreeerd moet je natuurlijk geheel voor jezelf uitmaken ;)