Hoeveel bomen heb je nodig voor een bos?

Hoeveel bomen heb je minimaal nodig zodat iedere toeschouwer de verzameling bomen identificeert als een bos?

De definitie van het CBS (op de wiki) was mij al bekend.. Maar die geeft geen antwoord op de minimale oppervlakte: in theorie zijn dan twee bomen met aaneengesloten kruin voldoende, waarbij de oppervlakte zodanig gekozen is dat aan de regel voldaan wordt..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
8K

Het beste antwoord

Er zijn diverse definties over de wereld bedacht voor de term bos (zie link). Een veelgebruikte maatstaf is echter de hoeveel aangesloten bladerdak en niet zozeer het aantal bomen. Maar de vraag gaat niet zozeer over de definitie alswel over het aantal bomen dat een toeschouwer minimaal nodig heeft om het te indentificeren als bos. Mijn gevoel is dat hierbij wederom niet het aantal bomen, maar meer de combinatie van het aantal bomen, de hoeveel bladerdak, de grootte van de bomen en hoe deze gegroepeerd zijn ertoe doet. Als de bomen zodanig bij elkaar staan dat de bladeren van verschillende bomen (in lente en zomer) elkaar overlappen en je daarnaast een of meerdere locaties in het bos hebt waarbij je niet de rand/uitgang van het bos ziet, dan zal ieder het gevoel hebben in een bos te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Denk niet dat het te maken heeft met een X aantal bomen, maar dat de gemeente of eigenaar van de grond daar die benoeming "bos" aan geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze groeien richting de zon, maar oorspronkelijk hangen de vruchten natuurlijk naar beneden vanuit de bananenboom. Dit veroorzaakt de kromme vorm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minimaal twee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs bomen worden in een hokje gestopt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Bos is een begroeiing die voornamelijk uit bomen bestaat met de daarbij behorende ondergroei van planten en struiken. De kruidlaag is de laag planten tot 135 cm hoog en de struiklaag is die van 135 tot 800 cm hoog. Daarboven wordt van de bomenlaag gesproken. Een bos is officieel een bos als 63 % van de lucht bedekt is met boomtoppen."

Wellicht een rekensommetje aan die 63% te verbinden als je weet how groot de oppervlakte van de gemiddelde boomkruin is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag al gesteld, en er is ook antwoord op gegeven had iets te maken met 62% moet boomtoppen zijn.. ik kom hier zo op terug ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe zit het dan met een bosje rozen? Moet dan de bloemenwinkel zeggen: Dit is een bos?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen. neem bijvoorbeeld een Bos sleutels, of een bos bloemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bos haar.....
Geen één boom. Je kan de aanschouwers namelijk voor de gek houden door nep bomen neer te zetten.