Heeft het nut om bij een sproeisysteem na een ventiel weer een dikkere leiding te leggen om drukverlies te voorkomen?

Stel ik voed met een grondwaterpomp via een tyleenslang van 40 mm een aantal sproeiers in de tuin.
halverwege de leiding gebruik ik een magneet ventiel voor het computerbedienen met een 32mm aansluiting. Dus nauwer/smaller dan 40.

Heeft het dan meerwaarde om de leiding na/achter het ventiel 40 mm dik te leggen of is het effect bij een 32mm leiding hetzelde vanwege de versmalling?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (1)

Ja dat heeft nut als dit zou spelen in een chemische fabriek waar men het lagere debiet dat de pomp geeft niet meer kan inhalen.
In jouw geval heeft het geen nut, omdat je de pomp langer aan kunt zetten en daarmee de geringere wateropbrengst die je krijgt door de dunnere leiding te compenseren.
Met andere woorden als je bijvoorbeeld 6 uur sproeit in plaats van 5 uur.

In de dunnere leiding is de watersnelheid ruwweg twee maal zo hoog dan in de dikke leiding. 4x4/3x3=16/9= bijna 2 maal zo hoog.
De leidingweerstand is dan 4 maal zo hoog omdat het drukverschil over de leiding evenredig is met het kwadraat van de vloeistofsnelheid.

Bij de dunne leiding dan heb je over de lengte die leiding, vier maal zoveel drukverlies dan je bij de dikkere leiding. Dit resulteert in een lager debiet van de pomp.
Het magneetventiel geeft natuurlijk ook weerstand, maar die is gelijk in beide situaties, dus die speelt niet mee in de vergelijking tussen beiden,