Is een zebra gelukkiger in Afrika of in een luxe dierentuin?

Ja, dat vraag ik me toch wel af. Want in een dierentuin, hebben ze geen last van de roofdieren, en hoeven ze niet veel moeite te doen om aan eten te komen. Maar in het wild kunnen ze hun gang gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Als ze volop de ruimte hebben, zou het feit dat er geen roofdieren zijn ze wel een rustig leventje geven...maar...het blijft een hokje...een luxe gevangenis...
Erg saai en beperkt dus. Ik geloof niet dat iemand zou kiezen voor gevangenschap, als je ook vrij kunt zijn...de mens ook niet....(bij ons is het immers straf...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken maar dat Afrika zijn voorkeur heeft.
Het is een kudde dier en met die paar soortgenoten in de dierentuin is het wel wat karig.
Bovendien is het een grazer en daar zal in de dierentuin ook niet veel van terecht komen. Afgezien nog van het feit dat de temperatuur hier heel anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is heel belangrijk voor het welbevinden van een dier dat het soorteigen gedrag kan vertonen.
dat ze in een dierentuin geen last hebben van leeuwen realiseren ze zich niet.
in een goede dierentuin hoeft een zebra zich zeker niet ongelukkig te voelen lijkt me, maar een wild dier komt toch het beste tot z'n recht in het wild.
zo herinner ik me docu's van trekkende gnoe's en zebra's.
dat wordt een beetje moeilijk in een dierentuin.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de uitsmijter
Zebra:

1] De ZEBRA was een in 1958 ontwikkelde computer en één van de eerste computers in Nederland.
Die voelt zich nergens meer thuis, want die is al lang ingehaald door modernere exemplaren.

2] Als je het zebrapaard bedoelt:
In het verleden zijn veel pogingen gedaan om de zebra te domesticeren. Westerse kolonialen wilden een paard hebben dat resistentie vertoonde tegen de Afrikaanse ziekten. Zebra's leken daar interessant voor, maar bleken achteraf niet domesticeerbaar.

Dus voelen ze zich het beste thuis en zijn het gelukkigst in hun natuurlijke omgeving, op de steppe.

3] Als je de oversteekplaats bedoelt.
Die hoort het beste thuis in een stad of dorp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom je denk ik nooit achter. Iedereen interpreteert dit op zijn eigen manier. Het is jammer dat de zebra het niet zelf tegen ons kan zeggen. Hoe je het ook wendt of keert....... op de steppe lijkt tie me gelukkig, maar in de dierentuin lijkt tie me niet minder gelukkig ............ dus wie weet!!