Kan een vader een prenentale dna test opeisen bij de rechter?

Ik ben momenteel bijna 6 maanden zwanger. Mijn ex gaat een rechtzaak beginnen en erkenning en gezag opeisen. Ik heb momenteel geen zin in een rechtzaak omdat ik rustig mijn zwangerschap wil uitzitten en er zoveel als mogelijk van wil genieten. Helaas kan mijn ex het niet loslaten en is er geen overleg tussen ons 2 mogelijk. Ik word continu bedreigd en wil afstand voor nu sowieso. Kan mijn ex bij de rechter een prenatale zwangerschapstest eisen (aangezien ik niet ga toegeven dat hij de vader is).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als jij ontkent zal de rechter zelf een test eisen.
Thecis
3 jaar geleden
Is de vader van allochtone afkomst (Midden-Oosten, Turkije, Marokko)? In die cultuur kan het namelijk nog wel eens gebeuren dat de vader het kind opeist, of bijv mee neemt naar het land van herkomst. Kan ook op latere leeftijd. Als het een jongen is, is die kans groter. Ik zeg niet dat dit per definitie gaat gebeuren, maar er zijn meerdere verhalen van bekend. Mocht dit een mogelijkheid zijn, ga je opties na, ook bij politie. Je kan er dan wel geen zin in hebben, maar dit probleem (met of zonder mijn beschreven mogelijkheid) heb je nu eenmaal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Lekenpraat van mij, maar volgens mij is de integriteit van het lichaam zo ongeveer een heilig gegeven. Er moeten dus zwaarwegende belangen zijn om dit af te dwingen. Een verwantschapstest kan ook prima ná de bevalling, Ik kan me zo'n belang daarom moeilijk voorstellen, dus een PREnatale test lijkt me moeilijk afdwingbaar door je ex.
ronron1212
3 jaar geleden
Jij weet toch of hij de vader kan zijn of niet dus ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Lena, een interessant verhaal uit 2004 maar voor grote gedeeltes achterhaald in 2020.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/vader-kan-geen-dna-test-eisen
Law is ook niet toonaangevend
tinus1969
3 jaar geleden
@JoanDArc, mbt https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/vader-kan-geen-dna-test-eisen
Hierin staat 'Een andere man heeft inmiddels het kind erkend.' Het kind heeft dus een (juridische) vader; daarmee is voor veel rechters de kous af.
Beau1908
3 jaar geleden
Ten eerste, prenataal nee.
Ten tweede, als die ex je bedreigd zou ik daar werk van maken en zorgen dat hij je met rust laat.
Dat kan dmv meldingen bij de politie en alles documenteren. Mocht hij niet stoppen dan kun je contactverbod vragen via de rechter.
Ten derde, als hij zo begaan is met jullie kindje dan gunt hij jou en de kleine de rust die jullie nodig hebben. Prenatale stress bij moeder en dus bij het kind is enorm schadelijk.
Ik zou me vooral niet druk maken om wat de ex allemaal roept en dreigt. Ga je vooral bezig houden met alle fijns rondom je zwangerschap en geniet ervan. Ik raad je ook aan om , als communicatie echt niet gaat, en je er veel last van ervaart, alles betreft je ex te blokkeren en niet meer te reageren. Op niets. Als jij meer rust wilt hebben in je hoofd zou je een advocaat kunnen bellen voor advies. Zon'n advocaat kan je precies vertellen wat je ex wel of niet kan en wat jij dan het beste kan doen, vooral stelt diegene je gerust. En vraag om hulp bij de verloskundige of gynaecoloog. Hun hebben speciaal mensen in dienst waar je hierover mee kan praten voor advies en praktische hulp.
Meid, hou je sterk. Wees vooral gelukkig met dat kleine mensje in je buik!

Antwoorden (1)

Een prenatale test is praktisch onmogelijk. Of de rechter een test zal opleggen na de geboorte hangt er vooral vanaf of de rechter denkt dat je ex inderdaad de vader kan zijn.
Officieel kun jij als moeder erkenning tegenhouden. Rechters overrulen dat nog wel eens omdat de aanwezigheid van een vader in hetbelang van het kind is. Zoek via Juridisch Loket een advocaat.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Onmogelijk?
https://www.mijnapotheek.nl/Prenatale-DNA-Vaderschapstest
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver
Ik had het antwoord gelezen als zijnde: Een prenatale test opeisen door een man is legaal gezien praktisch onmogelijk. Maar dat kan ik mis hebben.
@tinus1969, welke intepratie moeten we hanteren? Dat het daadwerkelijk uitvoeren van een prenatale test praktsich onmogelijk is of dit afdwingen via de rechter is praktisch onmogelijk?
tinus1969
3 jaar geleden
Prenataal gaat er niets gebeuren; alleen al de doorlooptijd van de juridische procedure is zo lang dat dat kind al lang geboren is. Verder zou een prenatale test dus dmv bloedtest moeten gebeuren, dus inbreuk op integriteit van lichaam moeder.
Post-nataal is de jurisprudentie wat wisselend.