Is humor belangrijk in een relatie?

Wat nu als je een totaal verschillend gevoel voor humor hebt en dus niet om elkaars grapjes kunt lachen?
Verder is de relatie wel goed, maar is die humor dan een probleem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Humor is belangrijk in een relatie wanneer je dat zelf vind.
Alleen kan jij kan bepalen of dat zo is.
Vind je humor belangrijk en mis je dat, dan is het een probleem voor je relatie.
Maar geen nood, problemen zijn er om opgelost te worden.
Maar dat moet je wel precies aan kunnen geven wat de oorzaak is. Niet alleen maar een verschil in humor... Daar zit meer achter.
Als je oorzaak weet, weet je vaak ook al de oplossing...

Bijv. Je partner maakt vaak naar jou idee kwetsende opmerkingen waar jij je rot door voelt. Dit laat je niet merken. Daarintegen schijf je zelfs jezelf aan de kant en laat je over je heen lopen.
Je partner daarentegen probeert je na een lange vermoeiede werkdag op te vrolijke met sarcatisch bedoelde grapjes. En hij begrijpt maar niet waarom je zo chagerijnig blijft. Hij voelt zich daardoor niet goed genoeg voor jou en gaat nog meer zijn best doet. Door meer grappige opmerkingen te maken in de hoop de lucht te klaren.
Nu is het probleem en daarmee ook de oplossing gelijk duidelijk. Jullie verstaan elkaar verkeerd. Hij bedoeld het goed en het komt verkeerd over.
Wanneer jullie met elkaar hierover praten kan je begrip voor elkaar krijgen. Hij zal minder sarcatische opmerkingen maken en uitleggen wat hij bedoelde als hij merkt dat het verkeerd overkomt. En jij kan begrip opbrengen voor zijn opmerkingen omdat je weet dat hij het alleen maar lief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi verwoord

Andere antwoorden (17)

Humor is altijd belangrijk in het leven. Niet alleen in een relatie. Zijn er echt geen dingen waar je gezamelijk om kunt lachen? Ik denk hierbij aan cabaret, sportflaters e.d.
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik humor erg belangrijk net zoals de meeste mensen. Het boek Why women have sex? verteld dat vrouwen houden van mannen die hun aan het lachen krijgt en mannen houden van vrouwen die hun grappig vinden. Het leven is zoiezo niet leuk zonder humor. Als je dan een levenspartner kiest om het leven mee te delen dan heb ik wel een portie humor nodig om het uit te kunnen houden. Gelukkig vind mijn vriendin mij erg grappig haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ helemaal mee eens.
Humor is het product van het vermogen te kunnen relativeren. Als je niet om dezelfde grappen kunt lachen zal het relativeren ook niet gelijk op gaan en dat kan soms problemen op leveren. Aan de andere kant kent iedere relatie vroeg of laat problemen, zo lang je kunt relativeren is er hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Mijn vrouw en ik hebben een nogal verschillende smaak als het gaat om humor van en door anderen. Gelukkig ook wel veel overeenkomsten, maar mijn smakelijke lach om bijvoorbeeld Monty Python, George Carlin of Kabouter Wesley brengt bij haar hooguit een glimlachje teweeg. Zij heeft daarentegen ook haar favorieten die ik hooguit onder 'lol' categoriseer en zeker niet tot de humor reken. Maar het allerbelangrijkste is voor mij de humor die er tussen ons samen bestaat; dat is een soort chemie die los staat van smaak en voorkeuren en is voor ons vele malen belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, humor is belangrijk, als je totaal verschillende humor hebt denk ik dat je je snel aan elkaar gaat ergeren, maar humor is niet een voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Problemen bestaan niet van zelf, problemen maak je zelf.
Je kan er net zo hard aan tillen als je maar wilt, of het zo laten en accepteren.
Het is een deel van de ander en die ander is je relatie, je kan en mag er nooit alleen maar de goede dingen uithalen en je aan de rest ergeren.
Mis je iets bij de ander, laat het zo en waardeer des te meer de fijne dingen van de ander.
Maar los het wel voor je zelf op, anders kan het uitgroeien tot iets groots, iets vervelends.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, mooi omschreven weer en hier kan ik echt iets mee. Jij en Xinix zijn mijn helden hier... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen Ed kan het steeds zo mooi verwoorden..plusje+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top, ed. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank
Ik denk dat je altijd kunt werken aan humor samen. Net zolang er samen mee aan de gang tot jullie allebei grapjes maken die wel leuk zijn.

of niet, en dan accepteer je gewoon dat je niet direct schaterlachend op de grond valt van andermans grapje. Dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je verliefd bent vind je de grapjes van hem of haar geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor is een toetssteen... Humor is een magische verklikker...

Humor laat zien waar jij in energie vandaan komt... Leedvermaak is een heel andere humor dan zelfspot... Bij de eerste lacht men om de ander en bij de tweede om zichzelf... Totaal anders is dat...

Humor is afstand tot...

Weer in het eerste geval is er afstand tot de ander en in het tweede geval is er afstand tot zichzelf...

Zonder humor sterft een relatie sneller dan ze ontstond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor in een relatie is absoluut belangrijk. Emoties deel je met elkaar of dat nu een lach of een traan is.
Humor is vooral belangrijk in situaties van verdriet, stress of spanningen, humor werkt als smeerolie. Stess verdwijnt als sneeuw voor de zon, de sfeer wordt er door bepaald en problemen lijken minder groot door humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles samen doen behalve de grapjes.!

Niet over inzitten, je relatie is toch goed.!

Jullie kunnen overwegen om één maal per week verplicht te lachen om elkaars grappen misschien ga je de humor er alsnog van inzien.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het belangrijk dat ik kan lachen, grapjes kan uithalen etc. Maar ik merk dat veel mensen die trouwen in mijn omgeving ineens heel serieus worden (zowel vrouwen als mannen) en ineens lijkt het of ze niet meer mogen lachen omdat ze zijn getrouwd!

Zo denk ik ook dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn vriend en ik verschillen ook in het opzicht van lachen, hij lacht zelden en heeft meestal een strak gezicht, ik daarintegen ben een lachebek..niet dat ik geen serieuse gesprekken kan voeren,he
maar als je al om veel dingen samen kunt lachen maakt het het leven véél aangenamer.ik heb me dood geergerd tot een paar maanden terug dat hij nergens om kon lachen
als ik uit huis was met mijn zus of aan het werk in de zaak kon ik gelukkig veel lachen en dan kom je thuis je bent goedgezind en ziet die strakke gezicht van je partner,dan gaat je zin in lachen meestal over het gaf me zelfs een gevoel dat ik in een dip terrecht kwam.een paar maanden geleden zag hij foto's van mij overal met een stralende lach en hij zei ik zie je de laatste tijd niet meer zo lachen,dus zei ik tegen hem..hoe kan ik lachen als ik bij jou ben als ji nooit mee kunt lachen,de buitenwereld zien me wel veel lachen jij bent de enige die het niet te zien krijgt
nu wijs ik hem erop als hij zo strak kijkt dan doe ik met mijn handen naar mijn mond en zeg..SMILE!!! dan trekt hij een smileface op die zo gemaakt is dat ik in de lach schiet en lacht hij dan mee! het is dus wel gebeterd.misschiens moet je een methode zien uit te vinden
maar één goede raad!!!! blijf zelf steeds lachen hoe moeilijk het soms is.verles je eigen talenten er niet door want lachen is voor mensen die niet kunnen lachen een talent
grtjs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal en ook wel herkenbaar. Dank je. +1
Als je elkaars humor accepteerd moet het geen probleem geven lijkt mij in de relatie . Maar het is wel meegenomen als je dezelfde humor hebt ,het is leuker om humor te delen met je partner. Want dan ligt er 1 in een deuk om iets en de ander zit naar je te kijken met een stalen gezicht. Dat zou ook al humor kunnen zijn opzich. hhaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut! je moet al veel te vaak serieus zijn. Soms met een grapje kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek uit om welke grappen je partner wel kan lachen en jij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je in een relatie wel humor nodig hebt want anders begint het ( vind ik ) saai te worden