Ex partner gaat samenwonen, wat is verantwoordelijkheid nieuwe vriendin?

Ex partner gaat samenwonen met zijn nieuwe vriendin. Wij hebben een co-ouderschap en hij betaald mij keurig en op tijd de kinderalimentatie.

Nu is mijn vraag: wat is de financiële verantwoordelijkheid van die vriendin tov mijn kinderen 12 en 14 jr? Zover ik het weet gaan ze geen geregistreerd partnerschap aan en komt zij met haar kind bij hem inwonen. Ze heeft een eigen onderneming.

Dient zij dus ook mee te betalen aan kosten die er zijn voor onderwijs en onderhoud van mijn kinderen? Of staat dat er los van dat zij een samenwoon verband aangaan? Het is absoluut niet zo dat ik mijn financiële verantwoordelijkheid tov mijn kinderen wil staken, maar weet dus niet of zij ook verantwoordelijk gehouden kan worden voor bepaalde zaken. Aangezien ze een hele week zowel bij hem en mij verblijven.

Het gaat mij erom dat daar aan die kant, meer geld binnen zal komen. Wil geen aanspraak maken op verhoging kinderalimentatie daar is het mij ook niet om te doen. Wil alleen wel duidelijkheid of ik recht spreek als ik hem meld dat er van zijn kant meer bijgedragen moet worden als het op kosten van de kinderen aankomt. Denk aan orthodontie en scholing. Hem daarop aanspreken houd nl op als blijkt dat ik haar inbreng er niet bij mag betrekken.

Hoor het graag en bedankt voor het meedenken c.q antwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Haar inkomen doet er niet toe. Waar wel verandering in komt zijn de vaste lasten van je ex, en dan met name woonkosten, die gaat hij nu delen en daardoor houd hij meer over natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Haar inkomen staat los van de situatie ten tijde van jullie relatie. Hierop is partner alimentatie en alimentatie op gebaseerd. Om te voorkomen dat de ex-partner en kinderen er financieel achteruit gaan ten opzichte van de situatie voor afgaand aan de scheiding. Je kan dus geen aanspraak erop doen. Alleen in geval wanneer ze gehuwd zouden zijn in gemeenschap van goederen en jouw ex zal bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken en zijn inkomsten veranderen waardoor hij niet meer kan voldoen aan de alimentatie zal er eventueel gekeken worden naar de draagkracht van het gezin. Dus jouw ex en vrouw. Maar dat kan alleen een rechter doen. Indien zij onder huwelijkse voorwaarden trouwen zal haar financiële situatie altijd buiten beschouwing gelaten worden. En om eerlijk te zijn lijkt mij dat wel terecht. Je hebt de kinderen met je ex en niet met zijn nieuwe partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eefje, ook al wijzigt de situatie nu. Als hij voldoet aan zijn huidige alimentatieplicht kan je niet om meer vragen omdat de alimentatie een afspiegeling van de relatie en de financiële situatie die je had met je ex. Nu naar de rechter gaan heeft geen nut. Alleen wanneer hij zegt niet te kunnen voldoen aan de plicht dan kan je naar de rechter gaan en wordt haar inkomen eventueel meegenomen. Ik snap je vraag en situatie hoor. Maar het geldt ook de andere kant op. Stel dat zijn nieuwe vriendin geen inkomen heeft is dit niet van invloed op de alimentatie van je kinderen. Wat dan in zou houden dat hij omdat je ex moet gaan betalen voor haar en haar kind minder aan jullie kinderen kan betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Financieel kan zijn huidige vriendin onder geen enkel beding worden aangesproken voor de alimentatie voor de ex partner of de kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn vriendin haar inkomen niet, alleen zijn vaste laten worden nu gedeelt, hierdoor zou je de alimentatie kunnen laten herberekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alimentatie berekenen doen ze niet zomaar hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals giebeltje al aangeeft je alimentatie is een afspiegeling van de relatie en de financiële situatie die je had met je ex. Als jullie toendertijd beide leefden van een uitkering, en hij nu (na scheiding en vaststelling van alimentatie) 5 miljoen in een loterij zou winnen heb jij daar wettelijk gezien niet eens recht op. De bedoeling van alimentatie is dat jij kan blijven leven op dezelfde manier als toen je een relatie had.
Ik vind het persoonlijk erg oneerlijk tegenover een man.
Mijn partner heeft 4 kinderen, waarvan er 2 bij ons wonen en 2 bij de moeder, mijn partner moet alimentatie betalen over de 2 die bij moeder wonen terwijl moeder geen alimentatie hoeft te betalen over de 2 die bij ons wonen.
In mijn ogen zou het wel zo eerlijk zijn 50/50 beide de zorg voor 2 kinderen dus kan het dan met gesloten beurs afgehandeld worden. (Overigens, mijn partner is net zijn baan kwijt, ik ben student, en zijn ex heeft een nieuwe partner en hebben beide een baan.)
Zoals eerder gezegd is de nieuwe vriendin van je ex niet verantwoordelijk voor of zelfs betrokken bij de afspraak die jij tijdens de scheiding met je ex gemaakt heeft over de kosten rondom jullie kinderen.

Wanneer de omstandigheden bij één van de ex-echtgenoten (of kinderen) wijzigen, heeft dit toch wellicht tot gevolg dat het vastgestelde alimentatiebedrag niet langer redelijk is. Wilt u een verzoek tot wijziging indienen? Dan kunt u een advocaat inschakelen. Een rechter kan vervolgens opnieuw het alimentatiebedrag vaststellen.

Gebeurtenissen die van invloed zijn op het inkomen of de draagkracht, kunnen aanleiding zijn voor een herziening. Bijvoorbeeld:

* ontslag of werkloosheid
* hogere reiskosten of hypotheeklasten na een noodzakelijke verhuizing
* kind verhuist naar de andere partner
* het aangaan van nieuw of ander werk
* pensionering
* hertrouwen, samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaan
* overlijden

Bij wijzigingen in uw persoonlijke omstandigheden, kijkt de rechter kritisch of u niets te verwijten valt.

Blijkt dat de rechter bij zijn beslissing uitging van verkeerde of onvolledige gegevens, dan leidt dit tot een nieuwe vaststelling van de alimentatie. Ook wanner de gebeurtenissen zoals eerder genoemd dusdanig veranderd zijn dat het alimentatie-bedrag niet redelijk meer is, dan kan de rechter dit wijzigen.