Is er ooit onderzoek gedaan naar de nadelige gevolgen van co-ouderschap?

Ik kan mij zo voorstellen dat het voor een kind heel onrustig en verwarrend is als hij de ene helft van de week bij mama en de andere helft bij papa woont. Hij moet steeds omschakelen naar een andere omgeving, andere regels enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is al gedaan.
Co-ouderschap is niet zo ideaal als het lijkt. Maar desondanks is het nog niet wetenschappelijk bewezen dat dit echt schadelijk is voor de ontwikkeling van het kind. Wel is aangetoond dat gezamenlijk gezag en opvoeding beter zijn voor het kind dan één ouderlijk gezag en opvoeding. Er werd in dit onderzoek echter geen verbetering gevonden van co-ouderschap ten opzichte van gezamenlijk gezag waarbij de kinderen bij beide ouders ‘een aanzienlijk deel’ van hun tijd doorbrachten. Aangezien dit aanzienlijke deel ook in een omgangsregeling kan zitten, is het de vraag of co-ouderschap met kop en schouder boven andere opties uitsteekt.

Andere onderzoeken tornen evenzeer aan de meerwaarde van co-ouderschap ten opzichte van andere omgangsregelingen. Onderzoeker Coysh en collega’s hebben het welzijn van de ouders onder verschillende scheidingsregelingen (één ouderlijk tegenover gezamenlijk gezag en een soort co-ouderschap) onderzocht. Er werd geen relatie gevonden tussen het welzijn van de ouders en het type regeling, maar wel bleek dat ouders vooral gebaat waren bij continuïteit en een goede relatie met de andere ouder. Deze continuïteit en goede relatie zijn meer algemene factoren, die in tal van (omgangs)regelingen voor succes kunnen zorgen, net als bovengenoemde factoren als betrokkenheid, een eerlijke verdeling, goede communicatie en samenwerking.

Hoewel het mogelijkheden biedt en er over negatieve gevolgen nog weinig bekend is, is met het ter wereld komen van co-ouderschap nog steeds geen ideale oplossing geboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, Loenie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Siska. Mooi ook dat uit het onderzoek blijkt dat sociale factoren als betrokkenheid, eerlijke verdeling, goede communicatie en samenwerking, van belang zijn. Dat weet Dwaze Vaders natuurlijk ook. Maar in de echtscheidingsbusiness houden advocaten niet van samenwerking: dat vermindert hun inkomsten! Daarom worden de echtelieden tegen elkaar opgezet, en de kinderen zijn daarvan de dupe. De berokkende schade blijft jarenlang doorwerken, is mijn overtuiging. Co-ouderschap zou daarom wel eens de beste optie kunnen blijken, indien daar ook training in sociale vaardigheden aan gekoppeld zou worden. Plus gerechtelijk toezicht op de bereidwilligheid daartoe, aangevuld met sancties.
Maar dan hebben we het wel over een geheel andere aanpak!

Andere antwoorden (5)

Dr. Is het ook, maar vanaf je 12e mag je kiezen bij wie je wil wonen. Natuurlijk is dit moeilijk en wil je niemand kwetsen, maar als het echt zo erg is kies je wel. daarom zijn er geen onderzoeken naar gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen kunnen heel goed schakelen maar dan moet het wel soepel lopen. Co-ouderschap kan alleen werken als er een goed contact is.
Het is overigens wel een misverstand dat kinderen vanaf 12 jaar mogen kiezen waar ze gaan wonen. Ze mogen vanaf 12 jaar hun mening geven aan de rechter en die beslist dan uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de Stichting Dwaze Vaders op deze vraag een heel goed antwoord kan geven. Je kan ze mailen of bellen.

Een kind heeft regelmaat nodig, en wat jij schets lijkt mij geen probleem. In de praktijk heeft het kind twee sets speelgoed.
En het omschakelen van regels is heel gewoon voor een mens. Op school zijn er andere regels dan thuis of op de club. Maar je daar dus geen zorgen over.

Mocht je een specifiek kind hebben, dat verward raakt, dan denk ik even aan autisme. Want ik heb daar niet eerder van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zomaar de diagnose 'autistisch' te stellen vind ik wel erg ver gaan! -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel geen diagnose, hoor. Ik heb zelf een autistisch kind, dus ik weet heus wel hoe dat gaat. Verder denk ik, Loenie, dat het om een aantal zaken gaat:
- de *wil* om goede dingen te doen;
- communicatievaardigheden. In dat verband ligt het bij echtscheidingen zo, dat er verplichte juridisch 'hulp' is. Je kan een advocaat niet ontlopen. Maar advocaten hebben in hun opleiding niets geleerd over sociale of psychische zaken. Werkelijk waar. Bovendien hebben ze commerciële belangen bij ruzie. In de praktijk zie je dan ook, dat zij veel stukmaken. Vaak zonder dat de klant daar iets van merkt. Het is dan ook geen wonder, dat bij de huidige echtscheiding aan de twee bovenstaande belangrijke zaken totaal geen aandacht wordt geschonken. En onze kinderen zijn daarvan het uiteindelijke slachtoffer.
De wetenschappelijke link kon ik zo gauw niet terugvinden. Wel was er laatst op de Belgische radio hierover een gesprek (uitkomsten van een onderzoek dus). De conclusie was dat vooral kinderen in de puberteit negatievere ervaringen hebben met het wekelijks om beurten bij vader of moeder wonen. Die leeftijdscategorie, waarin schoolvrienden een andere positie in gaan nemen dan bij jongere kinderen, er meer stabiliteit nodig lijkt te zijn, zou het (uitkomst onderzoek) beter kunnen zijn dat de kinderen op één plaats wonen in plaats van vice versa.
Dat vergt enige opoffering van één van de ouders.

Het lijkt me heel moeilijk, maar ik kan de uitkomst van het onderzoek wel invoelen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als ik mij niet vergis ging het om de resultaten van dit onderzoek:Co-ouderschap in Vlaanderen : een kwantitatief onderzoek bij schoolgaande jeugd.

http://soc.kuleuven.be/alt/staticpage/6/30/nl/453
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt helemaal aan de situatie ,dus hoe de ouders met elkaar omgaan , daarbij wil ik het voorbeeld geven van de reclame waarop teksten op kinderen getatoeëerd staan wat de ouders tegen de kids over elkaar zeggen

Als je als ouders uit elkaar gaat en je doet gewoon normaal tegen elkaar ,dan pakt een kind de veranderde situatie beter op , kinderen zijn heel teer dus het hangt helemaal van de ouders en de omgang naar elkaar toe af hoe groot het probleem voor een kind word , daarbij is het natuurlijk niet leuk als ouders uit elkaar gaan en zal het kind moeten wennen aan de situatie