2 kinderen spelen, maar willen niet opruimen. Hoe op te lossen?

Het spelen is geen probleem, maar ze willen nooit opruimen omdat 'de ander' het speelgoed altijd gepakt heeft.
Hoe op te lossen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Probleem komt gewoonlijk voor als er een kind op bezoek is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel simpel: Je verdeelt al het speelgoed in tweeën en zij moeten ieder een deel opruimen. Blijf er bij staan en zorg dat ze ook alles netjes opruimen. Daar waar nodig, kun je ze helpen.

Zeggen dat ze het samen moeten opruimen en niet met iets anders mogen spelen voordat ze het vorige speelgoed opgeruimd hebben. Dat werkte altijd bij mij;)

Maak er een spelletje van en prijs degene de hemel in die iets opruimt. Dan gaat de ander vanzelf meedoen. En dan word het een competitie wie het het beste kan.

Pak een grote bak en zeg de kids dat hetgeen ze niet opruimen voor een week de bak in verdwijnt en ze er dus een week niet mee kunnen spelen. Laat ze beiden een deel opruimen, als 1 van de twee niet meehelpt, gaat het alsnog de bak in. Naar mag degene die wel opgeruimd heeft wel spelen met de spullen in de bak en de ander niet. En heel belangrijk, consequent zijn hierin..succes!

Een kinderliedje opzetten, beetje hard, em dan er een wedstrijdje van maken met zn allen klaar te zijn met opruimen voor t liedje afgelopen is. Vriendjes riepen bij mij regelmatig: ga je t liedje al zetten??? Lachen dat ze dan deden, en t was altijd binnen de tijd op geruimd, glaasje limo met spekkie toe en weer fijn naar huis...

Ik zou volgende keer voor het spelen vast afspraken met ze maken zo van " welk speelgoed gebruiken we en wie ruimt straks dan wat op" dan kun je ze daarna aanspreken op de afspraak. Als dit niet werkt kan je nog een stapje verder gaan en ze zelf laten kiezen wat het gevolg zal zijn als iemand de afspraak niet nakomt. Dus bv "wie ruimt wat op en wat voor straf kies je zelf als je het straks niet doet" je zal zien dat het kind dan bijvoorbaat een zwaarde straf zal kiezen dan jij zou bedenken. Niet dat je daadwerkelijk in die straf hoeft mee te gaan die vlak je dan zelf af tot een realistisch " standje" die relatief gezien past bij het probleem.

Ongeveer een half uur voor het vertrek begint u met de kids aan een speurtocht met een beloning in het verschiet. Bijvoorbeeld: Zoek de meeste dingen bij elkaar wat wieltjes heeft; zoek iets met een bepaalde kleur; zoek speelgoed wat 2 benen heeft; zoek speelgoed op met 1 staart; zoek speelgoed op met 4 of meer benen; zoek iets van speelgoed wat geen ogen, benen, staart of wapen heeft; zoek iets wat er rond als een bal uit ziet; iets vierkant (blokjes); zoek technische spelletjes etc... Zo we komen al een heel eind, en dan rest u alleen nog wat ze met de verzamelde dingen moeten doen. In 2 bakken?, de winnaar mag het houden?, of iemand tot winnaar uitroepen en de prijs overhandigen. U kunt ook een groot deel van het speelgoed uit het zicht leggen, en met mooi weer met de kids naar buiten gaan. Dat scheelt u een hoop opruimwerk. En de verliezer krijgt dezelfde prijs. (als het andere kind weg is natuurlijk)

okay, ik ga me een slechte moeder voelen nu haha eerst gaan we even samen opruimen en dan nemen we wat fruit en/of wat anders lekkers. andere kindje moet dus ook meehelpen. niet opruimen? prima, maar dan ook even geen fruit of wat anders hield het altijd kort, ik heb nu tijd om te helpen, straks niet meer want dan ga ik andere dingen doen. ze kunnen zich 1 of 2 keer vergissen, maar de keer erop zit het echt wel in de doos, en dan natuurlijk de hemel inprijzen he :)) komt het ook vaker voor als er geen ander kindje is kan je met een stickerlijstje gaan werken. bij het opruimen zonder problemen verdienen ze een stickertje zie ze zelf uit mogen zoeken en op mogen plakken. bij een bepaald aantal stickertjes mogen ze een kleinigheidje uitkiezen nu hebben ze het nog weleens een opruim probleem hoor. (kids zijn nu 8 en bíjna 7) vraag het ze 2 keer dag erna nog 1 keer en dan loop ik al fluitend met een vuilniszak richting rommel. en dan zijn ze snééééélllll!!!!

Als er een vriendje komt spelen, zou je van te voren met de kinderen kunnen overleggen wat er gespeeld wordt. Je vertelt er gelijk bij dat je graag wil dat het na afloop ook weer opgeruimd wordt. Is het tijd om op te ruimen, dan geef je dat aan. Is er vervolgens geharrewar om het opruimen, dan pak je een afsluitbare doos of kist, en je zegt tegen de kinderen: luister, jullie ruimen op, of ik doe het. Als ik het moet doen, dan mag een week niet komen spelen, en blijft het speelgoed een week in deze kist. Je moet het misschien één keer waarmaken, zodat de kinderen weten dat het ernst is. Daarna is het probleem over.

Vraag aan het kindje dat is komen spelen of hij/zij het leuk vond. Als hij ja zegt, zeg jij er direct achteraan: Okay als je nu samen snel helpt met opruimen dan mag je de volgende keer weer een keertje komen spelen.

Het is moeilijk ik heb twee kids eentje heeft adhd. Maar wat meestal lukt is hun instelling veranderen. Door te zeggen dat het zo gebeurt is. Veel high fives geven als ze iets goed hebben gedaan complimentjes geven van jeetje wat ben jij een grote jongen/meid. Ook kun je er een spelletje van maken door ze op voorwerp of kleur te laten zoeken en ze een glas drinken geven als ze klaar zijn. Het zijn maar kleine tips maar ze peppen de boel behoorlijk op.

als ze opgeruimd hebben, het belonen met iets lekkers, dat help altijd!

Ze mogen pas gaan spelen, als ze het beloven het ook op te ruimen. En als ze dat niet doen daar een consequentie op zetten. Leg ze uit dat alle kindjes doen opruimen, dat je nu nog mee helpt maar straks niet meer. En dat ze pas wat anders mogen gaan als ze klaar zijn. Ze moeten het wel echt samen opruimen, want ze hebben er ook samen meegespeelt. Wanneer ze het wel meteen doen mag je ze natuurlijk ook belonen. Maar je moet er niet teveel bovenop gaan zitten, je moet ze niet gaan pushen, dat werkt vaak avérechts. Gewoon duidelijk zijn en er bij blijven staan. Succes ermee :)

Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd dat het niets uitmaakte wie het speelgoed gepakt had. Maar omdat ze er allemaal mee gespeeld hadden, moesten ze het ook samen opruimen. Gewoon voet bij stuk houden en ze niets anders laten doen voordat alle spullen weg zijn. Als er een kind op bezoek is: ruim vóór de tijd van vertrek alvast laten beginnen met opruimen, zodat de boel weer netjes is als het kind naar huis gaat. Als er dan nog tijd over is, kun je ze nog wat drinken geven of even TV laten kijken o.i.d.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100