2 kinderen spelen, maar willen niet opruimen. Hoe op te lossen?

Het spelen is geen probleem, maar ze willen nooit opruimen omdat 'de ander' het speelgoed altijd gepakt heeft.
Hoe op te lossen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Probleem komt gewoonlijk voor als er een kind op bezoek is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je vraag toch wel wat heeft losgemaakt markeer ik je vraag als Goeie Vraag! Succes met de kids he? Ik heb nog een toevoeging op mn antwoord gedaan onder reacties van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met "het kan me niet schelen wie wat gepakt heeft, jullie hebben allebei gespeeld, dus ruimen jullie allebei op"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt zeker geen kinderen? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niks mis mee Suzy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe... nee, idd ook helemaal niets mis mee.
Ik zeg het zelf ook altijd!
Maar mijn ervaring is dat het (bij mij ieg) niet werkt. Want over elk stuk speelgoed word dan toch geruzied over wie het gepakt heeft, wie er het meest mee gespeeld heeft, en in het algemeen word de ander altijd verweten dat die minder opruimt als zichzelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld. Na een tijdje weten ze gewoon feilloos dat je niet echt weg ga gooien bijvoorbeeld.
Dan is het inderdaad gewoon eens doen, een keer.
Maja... IK weet wat het allemaal gekost heeft!
Misschien dan niet weggooien, maar naar de kringloop ofzo ;)

Antwoorden (14)

Heel simpel:
Je verdeelt al het speelgoed in tweeën en zij moeten ieder een deel opruimen.

Blijf er bij staan en zorg dat ze ook alles netjes opruimen. Daar waar nodig, kun je ze helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen dat ze het samen moeten opruimen en niet met iets anders mogen spelen voordat ze het vorige speelgoed opgeruimd hebben. Dat werkte altijd bij mij;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er een spelletje van en prijs degene de hemel in die iets opruimt. Dan gaat de ander vanzelf meedoen. En dan word het een competitie wie het het beste kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een grote bak en zeg de kids dat hetgeen ze niet opruimen voor een week de bak in verdwijnt en ze er dus een week niet mee kunnen spelen. Laat ze beiden een deel opruimen, als 1 van de twee niet meehelpt, gaat het alsnog de bak in. Naar mag degene die wel opgeruimd heeft wel spelen met de spullen in de bak en de ander niet. En heel belangrijk, consequent zijn hierin..succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn toevoeging. Ik vergat te zeggen dat het meest voorkomt bij een kind dat bij een ander op bezoek is. Dat kind kan het dus helemaal niet schelen als het een week niet met dat speelgoed mag spelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg: luister..ik had voor de jongens die wel willen opruimen een lekkere liga ( banaan, dropje enz) in gedachten..( Pedagogisch verantwoorde chantage) dus als jullie vast gaan opruimen pk ik alvast de ligas erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij hadden ze die liga zowiezo wel gehad...en leren ze dat ze moeten werken voor een beloning..ook een levensles Loenie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens heb je wel gelijk hoor maar dit zijn kleine kinderen..En mag ik vragen? Wat doe jij na twee uur strijken??? Ik beloon mezelf dan toch echt met een lekkere kop koffie, koekje dr bij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik het eens met Laura30: om het leuk te houden kan je dit punt oplossen met een beloning in het verschiet. Specifiek, omdat het gaat om een kind dat op bezoek is. Als die de hakken in het zand zet is jouw kind de klos met opruimen. Anders moet je gaan dreigen met maatregelen als: nooit meer komen spelen of zo. Dat lijkt me veel te ver gaan.
Maar wel erop staan, dat-ie meehelpt, dat wel, want inderdaad: het is jouw huis en daar gelden jouw regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, met je eigen kids is dat wel te doen..Marius gaf aan dat het gebeurd wanneer er een kind op bezoek is..dat kind boeit het niet als speelgoed weggooid word..het is immers niet van hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad het punt ook voor mij. Nou ja, al heel lang niet meer hahahahaha. Zoonlief is inmiddels een grote jongen geworden.
Maar wat jij schrijft Loenie heb ik ook gedaan met mijn telg destijds: werkte schrikbarend (voor hem) goed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen dat ze op moeten ruimen, en geen gezeur, heeft alleen als effect dat ze het op elkaar willen afschuiven. (zij ruimt minder op als ik, zij heeft dat gepakt, zij heeft er mee gespeeld en ik niet etc).
Ik zie wel hele goede tips staan die ik zeker ga uitproberen.
Zeggen dat ik het weggooi anders helpt zeker wel. Maar is meest effectief inderdaad als het kind alleen is, het bezoekende kind heeft daar mailing aan.
Verder ben ik niet principieel tegen een beloningssysteem. Beter als chantage, denk ik. Al ben ik wel bang dat de meeste kinderen zodanig verwend zijn, dat ze echt niet zitten te springen om die liga of limonade...
Maar ik ga het zeker wel proberen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belonen is niet echt handig bij dingen die gewoon moeten gebeuren. Dan kan het zijn dat je een situatie bereikt dat het kind niets meer wil doen, voordat er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld. Weigeren loont, leren ze dan. Dat van de kliko werkt nog het beste (voor als het vriendje 'm al gesmeerd is). Gewoon met de vuilniszak naar de kamer en zeggen dat alles daarin gaat als er niet wordt opgeruimd ("het is jouw speelgoed, jij hebt er ook mee gespeeld, jij ruimt het op").
Een kinderliedje opzetten, beetje hard, em dan er een wedstrijdje van maken met zn allen klaar te zijn met opruimen voor t liedje afgelopen is. Vriendjes riepen bij mij regelmatig: ga je t liedje al zetten??? Lachen dat ze dan deden, en t was altijd binnen de tijd op geruimd, glaasje limo met spekkie toe en weer fijn naar huis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou volgende keer voor het spelen vast afspraken met ze maken zo van " welk speelgoed gebruiken we en wie ruimt straks dan wat op" dan kun je ze daarna aanspreken op de afspraak. Als dit niet werkt kan je nog een stapje verder gaan en ze zelf laten kiezen wat het gevolg zal zijn als iemand de afspraak niet nakomt. Dus bv "wie ruimt wat op en wat voor straf kies je zelf als je het straks niet doet" je zal zien dat het kind dan bijvoorbaat een zwaarde straf zal kiezen dan jij zou bedenken. Niet dat je daadwerkelijk in die straf hoeft mee te gaan die vlak je dan zelf af tot een realistisch " standje" die relatief gezien past bij het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed. Maar of het werkt? Ik bedoel... afspreken met 6-jarigen met welk speelgoed er gespeeld word?
Laat ze 10 minuten alleen, en ALLE speelgoed wat er beschikbaar is ligt gewoon op de grond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de afspraak dus ook laten weten dat er alleen gespeeld wordt met het gekozen speelgoed. Dit is tijdelijk tot ze het idee doorhebben van het opruimen en het probleemloos verloopt. Of duidelijk maken dat als er nog anderr speelgoed bij gepakt wordt dat door jou wordt verdeeld en jij bepaalt wie wat erbij krijgt dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel te ingewikkeld. In de tijd die je met discussiëren kwijt bent kan dat speelgoed al drie keer opgeruimd zijn.
Ongeveer een half uur voor het vertrek begint u met de kids aan een speurtocht met een beloning in het verschiet.

Bijvoorbeeld: Zoek de meeste dingen bij elkaar wat wieltjes heeft; zoek iets met een bepaalde kleur;

zoek speelgoed wat 2 benen heeft; zoek speelgoed op
met 1 staart; zoek speelgoed op met 4 of meer benen;

zoek iets van speelgoed wat geen ogen, benen, staart of wapen heeft; zoek iets wat er rond als een bal uit ziet;

iets vierkant (blokjes); zoek technische spelletjes etc...
Zo we komen al een heel eind, en dan rest u alleen nog wat ze met de verzamelde dingen moeten doen.

In 2 bakken?, de winnaar mag het houden?, of iemand tot winnaar uitroepen en de prijs overhandigen.

U kunt ook een groot deel van het speelgoed uit het zicht leggen, en met mooi weer met de kids naar buiten gaan.
Dat scheelt u een hoop opruimwerk.

En de verliezer krijgt dezelfde prijs. (als het andere kind weg is natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe.. pedagogisch vast een heel goed idee. Kost me zelf dan wel een half uur ;-) (zelf opruimen gaat dan veel sneller, maar daar leren ze dan weer niets van).
Maar het grootste probleem zit hem hier in.. mama van ander kindje belt aan, kindje moet opruimen.. mama gaat echt niet een half uur wachten.. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mama van ander kindje brengt haar kindje om te spelen, niet om te stallen.
Mama van ander kindje krijgt anders uw kindje op bezoek.
Dan zijn de rollen omgedraaid.
Kiezen of delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat de mama van het andere kindje hierin ook wel een stimulerende rol mag hebben!!
Waarom zou de mama niet een half uur(?) wachten tot haar kind heeft opgeruimd? Zij moet haar kind aanleren dat, als het ergens gespeeld heeft, er ook opgeruimd dient te worden.
Dat heet opvoeden.
Samen aanpakken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij weet wanneer die mama komt, [ ik neem aan dat er een tijd is afgesproken ] dan wordt er een half uur vantevoren opgeruimd.
okay, ik ga me een slechte moeder voelen nu haha

eerst gaan we even samen opruimen en dan nemen we wat fruit en/of wat anders lekkers. andere kindje moet dus ook meehelpen.
niet opruimen? prima, maar dan ook even geen fruit of wat anders
hield het altijd kort, ik heb nu tijd om te helpen, straks niet meer want dan ga ik andere dingen doen.

ze kunnen zich 1 of 2 keer vergissen, maar de keer erop zit het echt wel in de doos, en dan natuurlijk de hemel inprijzen he :))

komt het ook vaker voor als er geen ander kindje is kan je met een stickerlijstje gaan werken.
bij het opruimen zonder problemen verdienen ze een stickertje zie ze zelf uit mogen zoeken en op mogen plakken.
bij een bepaald aantal stickertjes mogen ze een kleinigheidje uitkiezen

nu hebben ze het nog weleens een opruim probleem hoor.
(kids zijn nu 8 en bíjna 7)
vraag het ze 2 keer dag erna nog 1 keer en dan loop ik al fluitend met een vuilniszak richting rommel. en dan zijn ze snééééélllll!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens in de zoveel tijd ga ik ook met de vuilniszak naar boven en reken maar dat er dan weer een hele poos netjes wordt opgeruimd. En wat je zegt, dan kan het opeens nog rap ook haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, het blijft bijzonder vind je niet?
dagen kan lang komt er niets van, en dan ineens is het in een half uurtje gepiept!! super flauw omdat ik deze actie van mijn moeder altijd haatte, maar dreig nu zelf ook met de komo rol :))
t mooie is.... ik heb nog nooit wat weggegooid of in beslag genomen. de associatie vuilniszak en ondergrondse container zal waarschijnlijk genoeg zijn.
mijn 2 bloedjes zijn nu 7 en 8 jaar en 'zakgeld' doet ook hele mooie dingen met motivatie.
de vuilniszakken zijn nu alleen nog maar voor ECHT vuil en afval :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat goed dus.. ;-)
snap niet dat iemand daar een min voor gaf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat prima hier (ik maak meer troep dan de kids.... bloos)
na de komo heb ik het effect van 'zakgeld' ontdekt. het doet écht wonderen. ze hebben liever een paar muntjes van 5 eurocent en nog 2 van 20 eurocent, dan EEN zielig muntje van 2 euro bijvoorbeeld. hihi slecht he? chantage en dreigen, en ook nog eens financieel oplichten!
nee hoor, de kids ruimen de kamer echt netjes op, krijgen wekelijks hun zakgeld van 2 euro (maar wel zo klein mogelijk) en om de 2 weken mogen ze wat kopen van 1 euro en de rest gaat in de spaarpot.
van die ene euro kopen ze standaard snoep! moeders haalt het ook met de boodschappen hoor, maar ZELF kopen van je EIGEN geld.... dat is ZOOOveel leuker! :)
huhum....voor de kids dan he?
ze worden prijsbewust (OMG) voor ze weten wat ze willen, waar het meeste inzit, en of je ook 2 dingen kan kopen zodat je nog meer hebt ben je wel een half uur verder. :)
dit schijnt opvoedkundig ook nog eens verantwoord te zijn 'leren omgaan met geld' :) en die min? joh, zolang het niet voor 't zakgeld saldo staat: who cares?! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik pas de zakgeldtruc ook toe, scheelt inderdaad vuilniszakken haha. Bij mij krijgen ze de helft van hun zakgeld onvoorwaardelijk, de rest onder voorwaarde dat ze hun klusjes doen en hun troep opruimen. Werkt heel motiverend.
Als er een vriendje komt spelen, zou je van te voren met de kinderen kunnen overleggen wat er gespeeld wordt. Je vertelt er gelijk bij dat je graag wil dat het na afloop ook weer opgeruimd wordt.
Is het tijd om op te ruimen, dan geef je dat aan. Is er vervolgens geharrewar om het opruimen, dan pak je een afsluitbare doos of kist, en je zegt tegen de kinderen: luister, jullie ruimen op, of ik doe het. Als ik het moet doen, dan mag een week niet komen spelen, en blijft het speelgoed een week in deze kist.
Je moet het misschien één keer waarmaken, zodat de kinderen weten dat het ernst is. Daarna is het probleem over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan het kindje dat is komen spelen of hij/zij het leuk vond. Als hij ja zegt, zeg jij er direct achteraan: Okay als je nu samen snel helpt met opruimen dan mag je de volgende keer weer een keertje komen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk ik heb twee kids eentje heeft adhd.
Maar wat meestal lukt is hun instelling veranderen.
Door te zeggen dat het zo gebeurt is.
Veel high fives geven als ze iets goed hebben gedaan complimentjes geven van jeetje wat ben jij een grote jongen/meid.
Ook kun je er een spelletje van maken door ze op voorwerp of kleur te laten zoeken en ze een glas drinken geven als ze klaar zijn.
Het zijn maar kleine tips maar ze peppen de boel behoorlijk op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze opgeruimd hebben, het belonen met iets lekkers, dat help altijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen pas gaan spelen, als ze het beloven het ook op te ruimen.
En als ze dat niet doen daar een consequentie op zetten.
Leg ze uit dat alle kindjes doen opruimen, dat je nu nog mee helpt maar straks niet meer.
En dat ze pas wat anders mogen gaan als ze klaar zijn.
Ze moeten het wel echt samen opruimen, want ze hebben er ook samen meegespeelt.
Wanneer ze het wel meteen doen mag je ze natuurlijk ook belonen.
Maar je moet er niet teveel bovenop gaan zitten, je moet ze niet gaan pushen, dat werkt vaak avérechts. Gewoon duidelijk zijn en er bij blijven staan.
Succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd dat het niets uitmaakte wie het speelgoed gepakt had. Maar omdat ze er allemaal mee gespeeld hadden, moesten ze het ook samen opruimen. Gewoon voet bij stuk houden en ze niets anders laten doen voordat alle spullen weg zijn. Als er een kind op bezoek is: ruim vóór de tijd van vertrek alvast laten beginnen met opruimen, zodat de boel weer netjes is als het kind naar huis gaat. Als er dan nog tijd over is, kun je ze nog wat drinken geven of even TV laten kijken o.i.d.