mag als 16 jarige weigeren om met mijn moeder te emigreren?

Mijn moeder wilt emigreren naar een ander land in een ander werelddeel. Ik wil dat beslist niet. Zelf ben ik 16 jaar oud, ik ken niemand in dat land waar mijn moeder naartoe wilt en het zal heel erg anders voor me zijn en dan moet ik mijn familie tegen me wil hier achterlaten omdat mijn moeder wilt emigreren. De laatste tijd is mijn moeder zwaar depressief en soms erg onvoorspelbaar, de relatie tussen ons wordt ook wat minder en soms ben ik wel eens bang van haar... Wat moet ik doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Thecis
6 jaar geleden
bel eens met de kindertelefoon
https://www.kindertelefoon.nl/13-18/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hele goede tip van hierboven. Aanvullend; volgens mij geldt er in dit land een regel waarin je vanaf je 16e(!!!) levensjaar de keuze mag maken zelf een verhuizing door te geven. Dat betekend dat jouw moeder jou niet zomaar zou Mogen meenemen wanneer jij niet wilt. Ik lees dit op enkele websites van gemeentes in Nederland. Ik gun je dit enorm, want vrijheid voor iedereen zou vanzelfsprekend moeten zijn, en jouw vrijheid wordt hiermee (voor zover ik dat uit je verhaal opmerk) ontnomen of beperkt. Maar, ik ben het eens met Thecis, de kindertelefoon is in dit geval waarschijnlijk de beste eerste stap voor jou. Zij zijn opgeleidt je verder te helpen vanuit deze situatie.
Erna55
6 jaar geleden
Een aantal plaatsen in Nederland hebben een JIP, een jongeren Informatie punt. Daar kun je terecht met je vraag.
Bijv. http://www.jipdenhaag.nl/blog/category/recht/
paulus811
6 jaar geleden
Ik kan me heel goed voorstellen dat je als 16 jarige niet op emigratie zit te wachten, zeker niet als dat is met iemand met wie de relatie niet optimaal is, ook al is dat je moeder. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat jouw moeder wil dat je een veilig thuis hebt. Probeer binnen de familie te kijken of er een mogelijkheid is om bij in te trekken en maak met je moeder de afspraak dat jullie elkaar regelmatig zullen bezoeken. Hoop voor je dat het opgelost kan worden.

Antwoorden (1)

De simpelste oplossing in dit specifiek geval is dat je vader een verzoek wijziging verblijfplaats naar hem indient bij de rechter. Aangezien je 16 bent, moet je gehoord worden door de rechter, die jouw wens om bij je vader te gaan wonen waarschijnlijk zal inwilligen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat verzoek mag je zelfs vanaf je 16e zelf indienen. Dat geeft gelijk speling aan het feit dat een kind/jongere die niet wilt emigreren naar een land buiten de EU dat volgens mij mag weigeren. Dat kan ik me tenminste erg goed voorstellen. (blijft een aanname)
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik ken de situatie niet van vraagsteller. Maar omdat er in de vraag niet over vader gesproken wordt ga ik er vanuit dat deze niet in het plaatje voor komt. Wees voorzichtig met dergelijke antwoorden. Deze kunnen zeer pijnlijk zijn, als er bijvoorbeeld sprake is van overlijden of mishandelingen.
tinus1969
6 jaar geleden
@HeerVoldemort, omgekeerd, als er wel een vader is, dan is dit een betrekkelijk simpele oplossing. Dus wild eik die oplossing toch noemen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
- is niet van mij trouwens.
Ik snap je gedachten :-)
Maar ik heb dat ooit eens aan een klasgenoot gevraagd. "Kan je vader niets doen?" Bleek dat ze geen contact meer had i.v.m. seksueel misbruik.
tinus1969
6 jaar geleden
@HeerVoldemort, dat soort pijnlijkheden zijn soms praktisch onvermijdelijk. Je kunt niet alles weten van je medemens.