Waarom stopt mijn zoontje van 3 al zijn puzzeltjes, kleurpotloden en lego in verschillende doosjes, tasjes, potjes?

Al zijn speelgoed ligt dus door elkaar! Ben net drie uur bezig geweest met alle puzzels weer in de juiste doosjes doen en alle lego uit verschillende tassen, dozen en bakjes halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is heel normaal gedrag op die leeftijd: door te ordenen en herordenen ontwiikkelt een kind een gevoel van controle over de wereld en zichzelf. Lekker z'n gang laten gaan. Verdraag dat alles tijdelijk in een andere orde dan de jouwe ligt. Biedt juist dingen aan ipv ze op te ruimen: bakjes in verschillende maten en kleine objecties. Ook goed voor de fijne motoriek en cognitieve functies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien zit er een verband in het opbergen van het speelgoed en is hij autistisch maar dat kan natuurlijk helemaal niet zo Zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autisme wil niet zeggen dat je geen snelle ontwikkeling kunt hebben hoor. Mijn stiefdochter is autistisch en die ontwikkelt zich juist heel snel.
Hij wil gewoon alles keurig opruimen en beseft A nog niet dat alles het makkelijkste bij elkaar kan en B dat je het dan niet zomaar overal in moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die leeftijd is opruimen ook nog spelen!
Dat vinden kinderen van 3 nou eenmaal heel erg leuk. En het kan inderdaad zijn dat het op een bepaalde manier gesorteerd is, maar dat heeft dan niets met autisme te maken, gewoon met het plezier in het ordenen van dingen.
Mijn dochter speelt ook erg graag met mijn oude handtasje. De ene keer zit er een klein knuffeltje in, de andere keer een paar legostukjes.
Je kunt hem wel leren, zou ik doen tenminste, dat hij dit niet met puzzelstukjes mag doen. Als er stukjes kwijt zijn, kun je de puzzel niet meer maken, dat is erg jammer. Dat begrijpt een kind van 3 wel, kan hij in ieder geval leren begrijpen.
Verder is het een fase die overgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben kleine kinderen al hun speelgoed bij elkaar staan. Veel speelgoed. Niet meer te overzien in hun beleving.

Heel goed is het om een beetje speelgoed neer te zetten. Puzzel, blokjes, paar autootjes, klei, kleurtjes. Overzichtelijk. En dan elke paar weken dat met een ander deel van het speelgoed om te ruilen.
Zo blijft het speelgoed veel langer aantrekkelijk om mee te spelen omdat het steeds weer "nieuw" is, en je hebt het sneller opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peuters houden ervan om van alles te verzamelen en overal in te stoppen en er weer uit te halen, ze zijn ook gek op dingen die open en dicht kunnen.
Probeer er voor te zorgen, dat ie niet overal te gelijk bij kan. Leg de puzzels op de kast en doe deze alleen samen en ruim zo ook samen weer op, als je ermee klaar bent. Koop verder bijv. zo'n kinder boodschappen karretje of mandje, je zal zien dat hier al het speelgoed ingaat haha
Verder moet je proberen te leren, dat ie voordat ie met ander speelgoed gaat spelen, eerst het vorige speelgoed netjes opruimt. Doe wel alles samen, met 3 jaar kunnen ze dat nog niet goed alleen en is het belangrijk dat ze een goed voorbeeld hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is heel normaal gedrag, maar ipv van als ouder te boel weer goed te ordenen zodat alles weer bij elkaar ligt, het kind het onder begeleiding zelf te laten opruimen in de goede volgorde

Bijkomend voordeel dat ze zich er van bewust worden dat er niet een of andere kabouter in huis is die alle rommel op ruimt maar dat je dat echt zelf moet doen.

Toen mijn kinderen klein waren (2 en 4) kreeg ik deze tip en het heeft echt gewerkt. Ik zat bij het opruimen bij ze en dan vertelde ik wat ze allemaal moesten verzamelen en waar neer te zetten.
Dat ben ik blijven doen tot ze ongeveer 7 waren en daarna konden ze het zonder mijn hulp, tenslotte zijn kleintjes ook gauw afgeleid en willen ze er onmiddellijk mee spelen als ze aan het opruimen zijn.

Vanaf hun 7e waren ze in staat om hun eigen kamers aardig opgeruimd te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, herkenbaar! kids en opruimsystemen gaan niet samen!! :)

ik heb het zo gedaan:

hier zit alles apart in bakken.
stiften bij de stiften, puzzels bij de puzzels, en lego bij de lego, stempels bij de stempel (en zo 2 kasten vol :)

zet het uit het bereik van het kind. wil hij ergens mee spelen zal hij het moeten vragen. wil hij wat anders dan moet eerst het ene opgeruimd worden voordat hij met het andere kan spelen.
het scheelt heel veel werk om alles weer te sorteren :)

nu kunnen ze het natuurlijk wel zelf pakken, maar ze snappen het systeem :)

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een goed gedrag van hem hij leert opruimen
wat je moet doen als hij het weer doet ga er bij zitten en leer het hem om het speeltje in de goede tas of doos te stoppen