Ik ben 18 jaar. Hebben mijn ouders het recht om mijn spullen af te pakken wanmeer we ruzie hebben?

3.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wie is de eigenaar van de spullen, heb je deze zelf gekocht?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij de spullen zelf hebt betaald en gekocht zijn ze van jou. Zo niet, zijn ze van degene die ze betaald hebben.
Plus wat ronron1212 zegt: zolang je bij je ouders woont, zul je je aan hun regels moeten houden. Ook al ben je straks 20 jaar of ouder. Thats life...
Misschien je gedrag aanpassen als je steeds ruzie hebt met je ouders?
Toraq
5 jaar geleden
Meeste spullen van mijn zijn verjaardagscadeaus. De rest heb ik zelf gekocht. Wat ze afpakte was een verjaardagscadeau dat ik 2 jaar geleden heb gekregen. Ik vind het echt raar dat mensen nu zeggen dat ze het recht hebben om mijn spullen af te pakken, en er van uit gaan dat ik mij niet aan de regels heb gehouden.
Er zijn geen regels om mij aan te houden hier, als ze niet blij zijn met hoe ik ben als persoon. (Dus niet sociaal, ga liever niet shoppen of naar buiten, niet meisjesachtig, niet alles geloven wat ze zeggen etc.) Dan pakken ze mijn spullen af.
Ik ga zo snel mogelijk uit huis, maar ik wilde gewoon weten of dit ook een recht is dat ze hebben. Ook al zijn het verjaardagscadeaus, een cadeau neem je niet zomaar terug? Dan is het MIJN eigendom. Mogen ze dat zomaar wegnemen wanneer we ruzie hebben? Dat is mijn vraag hier. Maar ik zie geen enkel duidelijk antwoord.

Antwoorden (2)

Zolang je bij je ouders in huis woont bepalen hun de regels en daar zul je je aan moeten houden. Dus ja dat mogen ze.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Kan je onderbouwen waarom ze het recht hebben de spullen van een meerderjarig inwonend kind af te pakken? Dat staat mijns inziens los van het feit dat het inwonende kind verondersteld wordt zich aan de huisregels te houden.
Nee, dat recht hebben zij niet.
-----
Probleem is dat je nog thuis woont, wil je dus je recht krijgen zal je de deur uit moeten. Zoek naar de mogelijkheid om een eigen onderdak, étage, kamers, te huren. Dat dit heel duur is weet je vast al maar dat kan je oplossen door samen met een vriendin iets te huren. Ieder een eigen slaapkamer, badkamer, keuken, toilet en mogelijk een huiskamer. Kom je uit op 3 kamers. Stap binnen bij een woningbouwvereniging met sociale woningen en vraag naar de mogelijkheden.
Vergis je niet: op jezelf gaan wonen, met of zonder vriendin, is duur. Natuurlijk kan je bij de kringloopwinkel allerlei tweedehands voor een klein prijsje kopen, maar dan nog.
Hoe erg is de situatie? je hebt al meerdere vragen gesteld, bv over eigendom pc. Kan je het nog even uithouden, dat geeft je tijd om te gaan sparen en vooral ook de vrede te .bewaren.
;

Op 18 jarige leeftijd ben je volwassen met je eigen spullen. Die zijn van jou en mogelijke giften van je ouders ... gegeven is gegeven. Anders is het bruikleen.
ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk, maar dat betekent niet dat alles van jou van hen is. Nee, dat betekent ; kan jij niet rondkomen bv dat er hulp van de kant van je ouders dient te komen.

Dit riekt naar ouderlijke macht met eigen regels in het eigen huis. Begrijpelijk maar niet juist. Dus oplossing is de deur uit. Of nog een tijdje ruzies uit de weg gaan en sparen.
Toegevoegd op 24 december 2018 02:14: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Geen min van mij, maar kan je onderbouwen waarom ze dit recht niet hebben? Een antwoord van een regeltje, niet onderbouwd, dat schiet niet op. Bij sociale woningbouw sta je trouwens al gauw een jaar of acht ingeschreven, minstens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op 18 jarige leeftijd ben je volwassen met je eigen spullen. Die zijn van jou en mogelijke giften van je ouders ... gegeven is gegeven. Anders is het bruikleen.
ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk, maar dat betekent niet dat alles van jou van hen is. Nee, dat betekent ; kan jij niet rondkomen bv dat er hulp van de kant van je ouders dient te komen. Dit riekt naar ouderlijke macht met eigen regels in het eigen huis. Begrijpelijk maar niet juist. Dus oplossing is de deur uit. Of nog een tijdje ruzies uit de weg gaan en sparen. Dacht dat ik het onderbouwd had. Helaas. -6 ...Merci minnaars ::))