wanneer krijgt een baby controle over zijn armen

mijn zoontje, nu 5.5 maand oud slaat heel veel met zijn rechterarm.
Omdat hij zich steeds wakker slaat heb ik hem ingebakerd, maar vanaf 3.5 maand begon hij om te rollen en heb ik het afgewend.
nog steeds slaat hij tijdens het drinken zijn fles weg tijdens het slapen maakt hij zichzelf wakker en hij bezeert zich met zijn nagels in zijn gezicht enz.
het is vooral zijn rechterarm.
met zijn linkerarm kan hij al goed een speeltje vasthouden en naar zijn mond brengen maar met rechts niet.
zou er iets mis zijn met zijn rechterarm of is het normaal dat hij daar nog geen controle over heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (5)

Ik zou hiermee toch even naar de arts gaan als je zekeheid wilt.
Ik herken dit probleem, want mijn neefje heeft dit gehad.
Spastische armpjes had hij, dit is door de fysiotherapeut verholpen in die tijd.
Ik zou toch even de medische wereld voor hulp vragen, om zekerheid te hebben!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij verstandig als je dit bespreekt met je huisarts of consultatie bureau. Wellicht dat het niks ernstig is maar het is wel fijn om dit zeker te weten. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hier zeker eventjes mee naar het CB gaan en aan hen vragen of ze een goed kinderfysiotherapeut kennen die het wat nader kan onderzoeken.
Op zich is het helemaal niet vreemd dat een baby van nog maar 5.5 maand weinig coördinatie over zijn handjes en armen heeft maar wat hieraan opvalt is dat er een groot verschil is tussen links en rechts en het is ook zeker opvallend dat ook in rusttoestand (slaap) het armpje rusteloos is.
Bel eventjes om een afspraak te maken en maak je niet teveel zorgen: met fysiotherapie kunnen ze heel veel bereiken met jonge kinderen, hoe sneller je erbij bent, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht dat met 5,5 maanden wel enige bewuste beweging waar te nemen is. Ga ermee naar de huisarts, dan weet je of het normaal is of niet. Sowieso zou je op deze leeftijd nog geen verschil tussen het gebruik van de linker- en rechterarm moeten kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere baby ontwikkelt zich op zijn eigen tempo.
Maar normaal gezien zou je kindje op deze leeftijd in staat moeten zijn om beide armpjes en handjes te gebruiken.
Breng het zeker ter sprake bij de kinder-of huisarts.
Je zoontje kan wellicht geholpen worden door de kinderfysiotherapeut.