Onze zoon wil helaas niet aan de borst. Maar als ik kolf blijft één borst altijd voller en gevoeliger. Kan ik deze borst zomaar langer kolven?

Onze zoon wil helaas (nog) niet aan de borst. Hij heeft een erg bewegelijk tong en duwt mijn tepel weer uit zijn mond. Een tepelhoedje leek te werken, maar dan drinkt hij te weinig omdat het teveel kracht kost.
Daarom kolf ik nu en geeft deze melk in de fles.

Maar één borst blijft altijd voller en gevoeliger naar het kolven. Kan je één borst langer kolven dan de andere zonder dat je zo'n mega productie krijgt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het is vrij normaal dat de ene borst wat productiever is dan de andere borst, je kunt rustig wat langer kolven. Maar overdrijf het niet, want bij borstvoeding geldt dat het aanbod zich instelt op de vraag, en dat je dus bij extra stimulans ook vanzelf meer melk gaat geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook nog deze opmerking van flinke ervaringsdeskundige : Alle baby s hebben een beweeglijke tong. Dat hoeft an sich niet perse de reden te zijn dat hij de tepel eruit werkt. Soms zijn baby s ongeduldig omdat het te lang duurt voordat de melk toeschiet. Dan werken ze de tepel er ook wel s uit.

Je zou kunnen proberen of het helpt wanneer je eerst met kolf de voeding op gang brengt of de eerste toestroom eerst even afkolven waardoor tepelhof iets minder gespannen staat, dat wil ook wel eens helpen.

Wbtr de feitelijke vraag: ook ik had in de ene borst meer productie, dan in de andere. Ik kolfde de een ook wat langer. Later raakte het wat gelijker omdat vraag en aanbod steeds meer op elkaar afgestemd raakte. Wat meer kolven kan geen kwaad. Het is in ieder geval beter dan dat de borst wat pijnlijk blijft.