mijn dochter van 8jr twijfelt aan sinterklaas,hoe kan ik dit aanpakken?

ze stelt dit jaar allerlei vragen waar ik mijn twijfels bijzet,
is ze me aan uithoren of twijfelt ze echt? zo ja, hoe kom ik hierachter zonder dat ik dr fantasie in dit feest niet bederf.
en wat kan ik het beste zeggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Malita; Natuurlijk ben ik een groot voorstander van Het Ware Geloof van kinderen in de Sint. Maar als ze aan het onvermijdelijke twijfelen slaan denk ik dat het beste is om ze die nieuwe waarheid zelf te laten ontdekken. Geef wel eerlijk antwoord op haar vragen, maar wees tactvol en creatief. Wijdt haar als het ware in in dat Grote Geheim wat de groten voor de kleintjes hebben en zo blijft het ook voor haar een spannende tijd.

Ik zou in ieder geval geen leugens vertellen en de vragen die ze stelt naar waarheid beantwoorden. Wat je ook kan doen is het volgende. Als ze een vraag stelt, vraag dan wat zij zelf denkt dat het antwoord moet zijn. Als ze bijvoorbeeld vraagt hoe het kan dat Sinterklaas al meer dan 200 jaar oud is, dan vraag je aan haar wat zij er zelf van denkt. Dan komt ze er zelf wel achter dat hij niet echt kan bestaan. Dat komt minder hard aan dan wanneer je haar plotseling uit de droom helpt door te zeggen dat hij niet bestaat en dat ze dus jaren is voorgelogen door de volwassenen. Toen ik vroeger zelf uit de droom werd geholpen, was ik nog het meeste boos over het feit dat ik als enige van het gezin niet wist dat hij niet bestond. Onze dochter, nu 15 jaar, hebben wij vanaf het begin altijd zelf na laten denken over of hij wel of niet kon bestaan en dat heeft ze nooit als een gemis beschouwd en ze vond het ook niet moeilijk om haar mond tegenover haar klasgenootjes te houden want ze ging daarvoor te veel op in het sinterklaas gebeuren, ondanks dat ze wist dat hij niet bestond.

Dit is jammer. Je kleine meid wordt groot. Uiteraard zou ze het moeten weten. Maar laat haar dit jaar 'in de waan'. Als jullie allemaal samen sinterklaas vieren: Stuur haar met papa op pad. Laat ze samen een cadeautje voor jou kopen en bij op de stapel laten leggen, onder het mom van 'He, weet je wat leuk is.. Gaan wij ook een cadeautje aan mama geven!'. Dan heeft je dochtertje naderhand meer het gevoel al mee te hebben gedaan & het verklaart waarom zoveel mensen cadeautjes kopen (Ja, die helpen sinterklaas ook)

Als je het moeilijk vindt een keuze te maken tussen de waarheid vertellen en de 'leugen' voortzetten, dan is het misschien een idee om haar vragen te spiegelen, dus op al haar vragen een wedervraag geven. (Wat denk je zelf? Hoe zie jij dat voor je? Weet jij het?) Bijvoorbeeld: Zij: Mam, hoe komen de cadeautjes hier in huis binnen terwijl wij geen schoorsteen hebben? Jij: Hoe denk je zelf dat dat gebeurt? Het antwoord dat zij dan zal geven geeft jou wellicht een beter beeld van hoe zij tegen de situatie aankijkt. Als ze met een heel fantasierijk verhaal op de proppen komt en dat vol overtuiging brengt is het misschien leuker om haar in die waan te laten. Als ze sceptisch reageert en voorzichtig (of juist stellig) suggereert dat het hele verhaal rondom Sinterklaas wel eens opgezet zou kunnen zijn, dan is het ook duidelijk wat je te doen staat. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100