Mijn dochter van 11 is bang als ze gaat slapen, bang dat er wat gebeurt 's nachts. Ze durft niet meer alleen te slapen, wat moet ik doen?

Mijn dochter van 11 is erg bang om alleen te gaan slapen. Ze is bang dat er 's nachts wat gebeurt (brand, inbraak, dat er wat met ons als familie gebeurt) en hierdoor durft ze niet meer alleen te liggen. Ik heb haar een tijdje bij mij op de kamer laten slapen maar nu wil ze niet meer alleen slapen.
Vaak duurt het ook heel lang voordat ze slaapt, dus elke keer om het kwartier bij haar langs gaan bijvoorbeeld heeft niet zoveel zin ben ik bang. Dan laat ik haar elke keer weer uit haar slaap komen ben ik bang.
Heeft iemand nog een goed idee? Ik hoor graag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (4)

Maak er een gezamenlijk doel van. Dus niet jij tegen haar, maar samen gaan jullie er voor zorgen dat het haar weer lukt om alleen te slapen. Het is voor haar ook fijn als dat lukt. Dat moet je benadrukken.
Wuif haar angsten niet weg. Die zijn reëel, maar de kans dat gebeurt waar zij bang voor is, is wel heel klein. Het kan helpen als je afspraken maakt, bijvoorbeeld waar ze langs weg kan als er brand uitbreekt. Zorg dat er een werkend rookalarm is en laat horen hoe hard dat klinkt. Daar wordt iedereen wakker van als er brand komt.
En verder kun je melatonine geven. Dat is een lichaamseigen stof die zorgt dat je slaperig wordt. Je raakt er niet verslaafd aan en het is veilig om te geven. Je kunt het kopen bij de drogist. Bij mijn kinderen heeft het goed geholpen bij het sneller in slaap vallen (ik heb makkelijke slapers, maar ze lagen wel vaak lang wakker, ze pakken nu uit zichzelf melatonine, want ze merken dat het helpt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem de angst serieus. Zeg niet dat ze zich niet aan moet stellen, dat ze te oud is om bang te zijn etc. Hierdoor kan ze zich onbegrepen voelen en kan de angst nog groter worden. Bedenk dat iets onbeduidends voor jou, voor een kind toch een enorme impact kan hebben.
Word niet boos als ze niet meteen gaat slapen, maar toon begrip voor haar gevoel.
Maak de reden van haar angst bespreekbaar en stel haar gerust.
Neem nooit een kind bij je in bed, dit is zeer moeilijk weer af te leren. Beter is het om bij haar te blijven tot ze slaapt, mocht dit nodig zijn.

Probeer uit te vinden wat de oorzaak van deze angst is. Is er bij iemand uit haar omgeving brand geweest of een inbraak? Heeft ze iets op televisie gezien? Of misschien heeft iemand iets vervelends tegen haar gezegd. Het kan van alles zijn. Door hier met haar over te praten en haar te begeleiden in de verwerking hiervan voelt ze zich gesteund en kan je haar angst stukje bij beetje wegnemen.

Het gebruik van een slaapmiddel zou ik pas als laatste redmiddel gebruiken, hiermee los je namelijk wel het slaapprobleem op maar neem je haar angst niet serieus. Houd in je achterhoofd dat het meestal maar een tijdelijke fase is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een brandalarm op de kAmer hangen en misschien een grote hond in huis nemen heb zelf een berner sennen dat zijn hele lieve honden.maar ook goede waakhonden dan is minder bang misschien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je dochter heeft echt angst. dat is iets heel fundamenteels. Misschien is er iets gebeurt in een ver of nabij verleden waardoor deze angst is opgewekt.
Er is op zich niets mis mee om je dochter voorlopig bij jou te laten slapen als ze zich daar meer geborgen door voelt. Maar ga met haar ook eens langs een deskundig iemand en laat onderzoeken van waar die angsten komen. Tussen datgene waarvoor ze bang is en haar angst hoeft er niet eens verband te zijn : eenmaal in een angst projecteer je dit op externe situaties en daar wordt je dan bang van.
Omdat het in wezen niet met iets reëels te maken heeft (tenzij er bij jullie al brand of inbraak gebeurde...), is en het installeren van een brandalarm of inbraakpreventie geen oplossing. In tegendeel, op die manier bevestig je dat er iets ergs kan gebeuren. Haar angst is immers niet rationeel.
Angst is een zeer ingrijpende emotie, omdat alle angst in wezen gelinkt is aan doodsangst. Je dochtertje zal stap voor stap moeten leren om met haar angst om te gaan. Ze wegdrukken zal immers juist de angst versterken.
Haal Rescue Remedie van Bachbloesems in huis (de échte) en geef haar enkele druppels als ze zich heel bang voelt.