Kan iemand die egocentrisch in staat zijn kinderen op tevoeden ?

ik vraag mijn dit heel erg af of dit mogelijk kan iemand dit zelf in de middel punt wild staan aandacht delen met kinderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Of een egocentrisch persoon een kind kan opvoeden ligt er aan, aan welke vorm hij/zij lijdt.
Sommige wel, andere (beter van) niet

Er zijn meerdere vormen van egocentrisme. Je zou kunnen zeggen: lichte en zwaardere vormen.

De zwaarste vorm en het meest irritant is narcisme. Een persoon met narcisme vindt dat alles rond hem draait. Ze zijn vaak zeer kleinzielig en kunnen weinig hebben dat zijn zelfbeeld kan aan tasten.
Deze personen zijn niet geschikt om kinderen op te voeden. Je hebt dan iemand zoals Siska beschrijft.

Een minder irritante vorm is de egocentrist die zichzelf geweldig vindt en daarom vindt dat de wereld rondom hem moet draaien. Hij denkt dat zijn mening zaligmakend is en staat niet open voor andere meningen. Hij wil dat anderen zich op hem richt.
Velen van hen kunnen zich wel verplaatsen in een ander, maar gebruiken dat weer om zichzelf in het centrum te zetten..
Je kent dat wel: Je vertelt iets en dan zegt zo iemand: “Ja, ik ken dat , want ik heb.......”en dan komt weer een eigen verhaal. Ze kunnen dit overigens wel afleren.
Deze mensen kunnen wel kinderen opvoeden, maar doen dat geheel op eigen wijze. Dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Naarmate het kind ouder wordt zal het moeilijker worden. Er zullen veel conflicten ontstaan, omdat deze personen de meningen en ideeën van hun kinderen niet of maar moeilijk kunnen accepteren.

Dan heb je nog de mensen die denken dat de wereld niet zonder hen kan en die denken dat alles wat er gebeurt komt vanwege hun handelen. Zij sturen voortdurend de wereld, willen alles regelen en zijn control freaks. Dit zijn ook de overhulpvaardige mensen, (men kan niet zonder hen!), de mensen die altijd de schuld op zich nemen (het komt immers door hen?).
Lijken ideale mensen maar zijn het niet.
Zij kunnen ook kinderen opvoeden, maar of dat goed gaat? Aan liefde ontbreekt het niet, maar ze zullen alles voor ze willen doen. De kinderen zullen maar moeizaam zelfstandig opgroeien. Alles wordt immers voor ze gedaan?
Soms verstikken deze ouders hun kinderen met hun overbezorgdheid.

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/leven/18388-egocentrisch-versus-egocentrisch.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor ik ga nog wat meer in verdiepen

Andere antwoorden (4)

De basis verzorging zal wel lukken. Zoals voeden, kleden, wassen enz. Maar of zo iemand warmte en liefde kan geven, en het kind op de 1ste plek kan zetten dat weet ik niet. Dat ligt echt aan het persoon zelf en aan het kind. Ik heb echter de meest egocentrische mensen in geweldige ouders zien veranderen zodra hun kind geboren was. Een kind doet wat met je. Je beseft ineens je plaats op deze wereld. Niet alles draait meer om jouw maar om je kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker.

Egocentrisme betekent dat je in eerste instantie aan jezelf denkt. (Dat is iets anders dan egoïsme, waarbij je een ander bewust benadeelt ten gunste van jezelf.)

Een egocentrist denkt niet automatisch aan een ander, maar dat betekent niet dat hij dat niet wil of kan!

En als je ouder wordt zijn er allerlei oergevoelens en mechanismen die ineens een rol gaan spelen. Met onvoorstelbaar sterke en soms onvermoede effecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk. Ik ken zo iemand in mijn omgeving en heel vaak denk ik dat deze persoon beter niet aan kinderen was begonnen. Hij eist steeds de aandacht op een onvolwassen manier. Laten zijn kinderen fier een tekening zien, haalt hij meteen boven wat hij gemaakt heeft. Willen zijn kinderen iets vertellen komt hij er tussen en eist de aandacht op. Hij kan gewoon niet verdragen dat zijn kinderen in het middelpunt staan. Dan wordt hij jaloers en laat dat ook echt blijken.

Speelgoed en dvd mogen de kinderen niet kiezen. Er wordt gekocht wat hij leuk vindt om naar te kijken of mee te spelen. Hij is gewoon een groot egocentrisch kind in huis, geen hulp maar een last. Van echt zijn kinderen opvoeden is geen sprake, dat doet de moeder. De kinderen zijn nog te jong om te beseffen dat het gedrag van hun vader niet normaal is. Maar onvermijdelijk gaat die tijd komen en dan…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit neigt zelfs naar narcisme.
Als iemand veel aan zichzelf denkt en van zichzelf houdt, is hij/zij ook beter in staat meer van een ander te houden en aan een ander te denken. Het is niet of het een of het ander. Iemand is niet egocentrisch 24 uur per dag. In deze maatschappij moet je wel meer aan jezelf gaan denken. In het middelp[unt van de belangstelling willen staan is een vorm van onzekerheid. op zich niks mis mee, als je er een ander een plezier mee doet. Wellicht beseft die persoon misschien niet dat ie dat doet en help je hem ermee hem daar op te wijzen. Maar dat wil niet zeggen dat hij geen goede ouder is. Ieder mens is wel in een bepaalde mate egocentrisch bezig.