Heeft iemand een tip m.b.t. een goed boek waar een puber wijzer van wordt... het effect van liegen & slecht gedrag? (is een pleegkind met laag niveau)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongen / meisje? Hoe laag is laag niveau? Leest hij/zij normaal gesproken wel boeken?

Antwoorden (7)

Ik zou het niet met een boek proberen, aangezien hij dan toch na een hoofdstuk stopt. Misschien een goed gesprek, film of andere dingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een "Makkelijke lezen"-boek geschikt voor deze puber (zo noemen ze die boeken in de openbare bibliotheek):
Een vleugel aan flarden / Tais Teng ; tek. van Alex de Wolfcop. Tilburg : Zwijsen, cop. 1988. 64 p. : tek. ; 22 cm
Serie Zoeklicht. ISBN 9027611785.
Samenvatting: Na de val van zijn vader bij het deltavliegen gaat Frank op onderzoek uit. Hij denkt dat het geen ongeluk was.

In de Zoeklichtserie drie sterren (d.w.z. voor moeilijklezenden vanaf ongeveer 12 jaar) is ditmaal een boek over deltavliegen oftewel hanggliding verschenen. Twee konkurrerende bedrijven in deltavliegers zullen elkaar bestrijden bij een wedstrijd. Een van beide probeert de ander te saboteren om zeker van de overwinning te zijn. Frank, de zoon van de "goede" partij, weet echter de wedstrijd te winnen en bovendien de dader(s) te ontmaskeren. Vlot geschreven, redelijk spannend verhaal in eenvoudige, korte zinnen. De woorden bestaan uit vnl. een- en tweelettergrepen. Enkele woorden kunnen misschien problemen opleveren omdat ze niet uitgelegd worden, al begrijp je het wel ongeveer uit de contekst; bv. spanten (onderdelen van een vlieger). Een prima aanvulling voor de groep moelijk lezende jongeren.
Bronnen:
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Graag zou ik vernemen waarom dit antwoord niet waardevol is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tais Teng! Is altijd leuk, raar, gezellig, maf EN leerzaam. Wat mij betreft met afstand de allerbeste kinderboekenschrijver van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed boek hoor!
Misschien via de (blinden)bieb een cd rom? Om te luisteren?

En anders een eenvoudig voorleesboek. Alles wat te moeilijk is kan jij dan gelijk uitleggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.pluizuit.be/070904/Als%20ik%20niet%20toevallig.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe overleef ik mijn ouders? (en zij mij!) van Francine Oomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Want de hoofdpersoon (Rosa) krijgt steeds ruzie met haar ouders dus, en maakt het dan op een volwassene manier weer goed. Staan ook handige survivaltips in over hoe je jezelf een beetje in kan houden en andere handige tips!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een echt meidenboek, het zou nog best eens kunnen werken als dit pleegkind een meisje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens maar voor een jongen niet zo leuk om te lezen.
Geen boek nemen dat gaat niet werken;) praten zou het meest moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt een (pleeg)kind met een laag niveau, stel dat hij 10 jaar is, kies dan een boek voor kinderen van bijvoorbeeld 7 tot 10 jaar, misschien is dat begrijpelijker voor hem.

Je kan ook hulp (sociale)vragen, kijk eens bij de gemeente waar je woont, misschien kunnen zij je professioneel helpen.

Succes!