hoe krijg ik mijn kind zover dat ze zelf haar kamer opruimt?

Ik heb 2 kinderen waarvan de een altijd zelf haar kamer opruimt en de ander er een grote bende van maakt.
Hoe stimuleer ik haar om zelf haar kamer in orde te maken zonder dat er iets tegenover staat als kadootjes of snoep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mijn vader was daar heel goed in: óf ik ruimde mijn kamer zelf op, óf hij deed het voor me. Met een stel flinke vuilniszakken wel te verstaan...

Overigens is er nooit echt iets belangrijks door hem weggegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met straf dreigen werkt ook niet.
Als jij ook niet opruimt, is ze de rommel na een paar weken denk ik wel zo zat, dat ze haar kamer wel opruimt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke keer de rommel in haar bed leggen zodat ze het zelf moet opruimen, dat deed mijn vader vroeger wel eens.
Op een gegeven moment ging ik het vanzelf opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wilde ik ook zeggen.+ Zo deed mijn moeder het met mij. Alles lag op mijn bed, slim als ik was mikte ik het uiteraard direct onder het bed, maar na de derde dag op rij dat de rotzooi weer op mijn nest lag besloot ik dat het misschien toch zinvol zou zijn het gewoon op te ruimen....
't werkte wel :)
Volhouden. En dan nog meer volhouden. En als het dan nog niet werkt, nog meer volhouden.

Spreek een vast moment in de week af waarop er opgeruimd moet worden. En als het goed gaat, uitgebreid in het zonnetje zetten natuurlijk.

Beloftes van kadootjes of snoep zijn nooit een goed idee, maar je kunt het wel als voorwaarde stellen voor het zakgeld (dat doet mijn baas ook, als ik mijn werk niet doe krijg ik geen geld, dus ik word ook omgekocht).

En als je iets met straf van plan bent: niet alleen met straf dreigen, maar ook echt straf geven als het niet gebeurt. Ik denk dan niet aan een tik of zo, maar aan verlies van bepaalde privileges zoals b.v. computertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon afspraken maken. Jouw kind is verantwoordelijk voor zijn of haar kamer. Is het voor jouw kind een probleem? Of ruim jij het uiteindelijk altijd op? Dat dan een hele tijd niet doen en dit echt volhouden. Uiteindelijk wordt iemand het echt zat om altijd maar in de troep te zitten. En niet de negatieve aandacht belonen maar juist het kind wat wel doet wat je verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt een keer een moment, dar zij/hij een bepaald kledingstuk aan wil trekken, in de veronderstelling,dat jij het wel gewassen zult hebben,niet dus.En dat maar blijven volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar een plaatje zien van een kakkerlak en vertel haar dat je geen zin hebt aan een extra huisdier.