Is, kinderen vertellen dat ze in de hel komen als ze x of y doen, een vorm van kindermishandeling?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de bijdehandjes: x of y zijn metaforen voor 'slecht' gedrag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè, wat jammer nou! Ik had zò'n goede grap bedacht! ;-)

Het beste antwoord

Niet noodzakelijkerwijs ; het ligt aan de mate waarin en aan het verband. Wij zeggen het ook wel eens voor de gein,: pas op hoor, anders kom je in de hel. Maar we zijn niet gelovig en dat weten de kinderen ook, dus het heeft ongeveer dezelfde impact als : pas op hoor, anders ga je in de zak van Sinterklaas. Zolang ze nog geloven een af en toe heel handig hulpmiddeltje, waarvan ze mede door de toon waarop je het zegt ook wel weten dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Wanneer het wel in de levensovertuiging van de ouders past en als dreigement wordt gebruikt voor tamelijk onschuldige, normale kindervergrijpen (want dat dieven, moordenaars, verkrachters en dergelijke in de hel komen spreekt in die kringen redelijk voor zich), zou het zeker een bepaalde vorm van geestelijke kindermishandeling kunnen zijn, mede afhankelijk van het begripsvermogen en de leeftijd van het kind. Ik ken inderdaad wel kinderen (van indertijd mijn leeftijd) die thuis een dermate strenge gereformeerde opvoeding hebben gekregen dat ze zelfs tot op de dag vandaag het geloof zelf niet eens in twijfel durven te trekken, zo diep worden dergelijke sancties er ingeprent. Ik had een vriendinnetje dat vroeger nauwelijks naar de wc durfde want daar hing een tegeltje met 'God ziet Alles' en dat nam ze nogal letterlijk.....in combinatie met de aangeleerde schaamte voor toiletgebruik viel dat niet echt goed.

Of je het ook strafbaar moet stellen weet ik niet ; je kunt nu eenmaal niet bij elke ouder om de hoek van de deur kijken wat ze allemaal goed of fout doen (plus : wie bepaalt dat in het grote grijze gebied ?) en uiteindeljk krijgen ze lekker toch geen gelijk. Maar laakbaar is het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de nuttige nuance die je terecht aanbrengt. Sowieso een waardevol antwoord. +1

Andere antwoorden (15)

jazeker het is geestelijk mishandleing. (tenminste dat vind ik)

Toegevoegd na 3 minuten:
Die ouders zijken al over het geweld in kinderfilmpjes maar lopen wel een verhaaltje rond te slingeren dat je dan zal branden in de hel. Dat kunnen die tere kinderzieltjes vast niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik wel, ik ben zeker geen tegenstander van een strenge opvoeding, maar dit slaat gewoon nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze hier zeker niet mee dreigen.Vind ik veel te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind mishandeling een groot woord.
ik ben opgegroeid in een katholiek gezin, en mij werd dit ook voorgehouden.
de opvoeding was liefdevol te noemen, en ik heb er niets aan overgehouden.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
het valt in mijn geval toch heus mee lampje ;p
Het lijkt mij dan een soort chantage waarbij het geloof van de kinderen misbruikt wordt. Ik vind het heel erg slecht als ouders op die manier 'opvoeden'. Je moet kinderen normen en waarden leren en zelf situaties leren inschatten en voor zichzelf nadenken etc, vind ik, door kinderen bang te maken of ze een bepaalde richting in te dwingen doe je dat niet.

Als gelovige ouders hun kinderen uitleggen dat als iemand iets heeeeeeeeel slechts doet zoals het plegen van een moord, en dat diegene dan naar de hel gaat; vind ik geen kindermishandeling.
Als ouders zeggen 'als jij brutaal bent / je kamer niet opruimt / nog en keer te laat komt, dan ga je naar de hel' is dat naar mijn mening belachelijk en kan dat inderdaad zo ernstig worden dat het kindermishandeling is.
Maarja het zal dus per situatie verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel.
Maar is bangmakerij niet een essentiëel ingrediënt van religie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet essentiëel, maar op macht beluste kerkleiders maken er wel vaak misbruik van.
Als dit je belangrijkste manier is om wenselijk gedrag te krijgen bij je kinderen doe je het in elk geval niet goed als opvoeder. Dan krijg je kinderen die zich alleen goed gedragen uit angst voor straf, en niet omdat zij weten dat dit is hoe ze zich horen te gedragen. Je krijgt dan een hele losse basis van je morele gedrag, want als de dreiging weg zou vallen heb je nooit te horen gekregen dat dit onwenselijke gedrag ook om andere redenen onwenselijk kan zijn.

Je kunt het echter ook, zoals Marleen al aangaf, gebruiken als een soort van "loos dreigement" om een signaal af te geven dat je het gedrag afkeurt. Zorg er dan wel voor dat je, mits gevraagd, kunt uitleggen waarom je dit doet.

In het eerste scenario is mijn antwoord dus ja. In het tweede scenario is mijn antwoord nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn visie is dit indoctrinatie die naar mijn persoonlijke mening volstrekt strafbaar zou moeten worden gestelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja... Er lopen er hier een paar rond die dit allemaal leuk vinden. Gewoon negeren Lamp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan plus ik toch gewoon ...
Je zou het als een vorm van mishandeling kunnen zien, maar zo ken ik nog wel een paar voorbeelden om kinderen geestelijk onder de duim te houden.

"Als je niet lief bent ga je mee in de zak van Sinterklaas" of "Sinterklaas en/of God zien alles"
"Wacht maar tot je vader thuiskomt"
"Als je nu niet snel je kamer opruimt zul je eens zien wat er gebeurt"

Tja, in mijn ogen is het een vorm van tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden, zonder daarbij een erge straf in het vooruitzicht te stellen. Kinderen zijn altijd gevoelig voor dreigementen, zeker als ze jong(er) zijn. Voor ouders is het an easy way out met vaak het gewenste resultaat. Wat mij betreft is het nergens voor nodig. Wees eens creatief op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is gewoon een 'opvoedende tik', maar enigszins geweldlozer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet juist om daarmee te dreigen, dat doe je gewoon niet. Eigenlijk is het een gebrek van je eigen mogelijkheden om gezag te tonen of respect te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kindermishandeling vind ik een zwaar woord, maar het geeft wel een slecht idee door aan je kinderen; nl. dat je voor ongewenst gedrag in een ongrijpbare dimensie ooit gestraft zult worden en dat terwijl je eigen (ook meestal niet voorbeeldige gedrag) als maatstaf voor een kind telt.
Je voorbeeld is toch wat kinderen meestal zullen volgen, al zijn correcties af en toe nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het geen kindermishandeling, maar zie het wel als een tekortkoming. Zelf ben ik ook op die manier opgevoed. Mijn ouders waren zeer christelijk en handelden uit overtuiging. De bijbel was hun leidraad en zij geloofden dit oprecht. In mijn pubertijd ben ik erg boos geweest over deze, voor mijn gevoel bekrompen, opvoeding. Inmiddels ben ik gelukkig weer in staat om te relativeren en is ook de schade van die opvoeding niet al te groot.

Een kind opvoeden door ze met de hel, een pak slag of de zak van Sinterklaas te dreigen is dus geen opvoeden. Opvoeden is kinderen uitleggen waarom ze bepaalde dingen wel en niet kunnen doen. Je breng je kinderen op die manier normen en waarden bij. Als een kind een zakje snoep uit de winkel steelt en je legt hem uit dat dit niet mag en waarom dit niet mag en je gaat tenslotte samen met je kind het zakje snoep terugbrengen naar de supermarkt, zal dit beslist meer indruk op het kind maken dan te zeggen dat het om die reden in de hel kan komen en dat het 's avonds moet bidden om vergeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de hel komen is wel erg bot en grof.Grote kans dat ze later niks meer met een geloof te maken willen hebben.Het is zeker psychische mishandeling.Als ik jouw was zou ik daar maar direkt mee stoppen .Kijk maar eens naar sos opvoedpolitie wie weet krijg je betere tips.maar met de hel dreigen is als ouder wel erg bruut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je een kind alleen 'dreigen' met dingen die ze kunnen zien en/of checken.

Dus, als je niet luistert ga je in je bed is ok. Kind merkt het vanzelf want zal ook daarwerkelijk naar bed gebracht worden.

De hel is iets wat ze niet kunnen zien en/of checken en kan dus zo ingevuld worden als het kind zelf wil en kan dus uitgroeien tot een enorme angst.

Persoonlijk vind ik dus dat het niet onder kindermishandeling valt, maar ook bepaald niet bij een goeie opvoeding hoort