Mijn kind is 35kg en 1.53cm heeft ze ondergewicht?

Toegevoegd na 6 minuten:
ze is 11 jaar en een meisje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Kimath
13 jaar geleden
dit kun je beter door een huisarts laten beoordelen, die heeft beter inzicht in haar gezondheid, persoonlijke situatie, eetgewoontes en dergelijke.

Het beste antwoord

Dit is niet zo te beantwoorden zonder het geslacht en de leeftijd te weten. Je kunt het beste een BMI scan doen, bijvoorbeeld bij het voedingcentrum.

Daar voer je de leeftijd in en het geslacht. Je kunt dan zien of je kind een te laag BMI heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Body Mass Index (BMI) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en de lengte van je lichaam. De BMI zegt iets over het risico dat je gewicht oplevert voor je gezondheid.

Het gaat er bij de BMI niet om wat "mooi" is. Je kunt dus een goede score hebben bij je BMI en toch vinden dat je te dik bent. Je BMI zegt ook niets over het percentage lichaamsvet.

Je kunt je BMI berekenen met de calculator die je hiernaast ziet. Deze BMI-meter geldt voor kinderen, pubers en volwassenen tot ongeveer 70 jaar.

Voor kinderen tot 2 jaar heeft het berekenen van de BMI geen zin.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor een meisje van 11 is ze aan de lichte kant. Of dat erg is? Meisjes van 11 kunnen een snelle groeispurt doormaken. Het gewicht kan dan wat achterblijven bij de lengte. Let wat bewuster op het eten en kijk eens op de links van het voedingcentrum. Daar staat nuttige informatie op.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens zal ze met 36 a 37 kg al aan de goede kant zitten.

Let een beetje op wat ze eet en wat ze doet. Als ze heel actief is en in de groei is, dan is het volstrekt normaal om wat achter te blijven. Ik heb ben met deze BMI index ook een gesprek aangegaan met mijn dochter om uit te leggen dat ze ook een laag gewicht heeft en spoor haar aan om in ieder geval op haar voeding te letten en heb aangegeven dat weinig eten niet per definitie slecht is, maar dat je dan wel goed moet opletten voldoende vitamines binnen te krijgen.

Zo'n BMI is objectiever dan het beeld voor de spiegel, of de meter op de weegschaal en is een goede manier om een gesprek met je dochter aan te knopen om zo tussen neus en lippen door te vragen over het eetgedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De Quetelet Index geeft daarbij: 14,95.
Dat gewicht is te laag. Een te laag lichaamsgewicht kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Je doet er verstandig aan om te streven naar een hoger gewicht.
Quetelet Index: kleiner dan 18,5 is ondergewicht, tussen 18,5 en 25 is normaal gewicht.
Het ideale gewicht voor deze lengte is 46 kilo, 11 kilo te weinig dus.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met de toevoeging dat het om een elfjarige gaat verandert het indexcijfer zodanig, dat het nog een normaal gewicht is.
13 jaar geleden
Als ze 11 jaar is is dit nog net gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gewicht/ondergewicht.aspx

Op deze link moet je het gewicht en de lengte van je dochter invoeren en de leeftijd. Dit doe je in het vakje rechtsboven bij 'bereken je BMI'. Je krijgt dan gelijk de uitkomst of het ondergewicht is.

Dan weet je meteen meer, is best een goede site met veel info.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zag na je toevoeging dat ze 11 is. Dan hoef je je niet teveel zorgen te maken want de BMI geldt niet voor mensen onder de 20. Ze zitten met 11 volop in de groei en vooral meisjes veranderen hormonaal nog volop.
Als ze erg veel energie heeft, volop in beweging dan verbruikt ze meer dan ze aan energie toegevoerd krijgt.
Dan zit er ook geen grammetje vet te veel aan. Als je het niet vertrouwt omdat je haar steeds magerder ziet worden, let dan eens op wat ze eet en wat ze daarna doet. Als ze genoeg gezonde kost eet op een dag en het niet stiekem eruit gooit, is er niets aan de hand. Meisjes op die leeftijd moeten zich nog ontwikkelen en groeien eerst in de lengte.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedaan, ze heeft ondergewicht betekent dat er nu kans is op anorexia?
amc
13 jaar geleden
Zie mijn toevoeging. Ik wist haar leeftijd niet toen ik antwoordde.
amc
13 jaar geleden
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1674/ondergewicht
Op deze site kan je zien dat de BMI voor personen onder de 20 niet betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@catuja: Een lage BMI hoeft nog geen teken te zijn van anorexia. Iemand met anorexia kan veel eten en door te spugen mager blijven. Als ze weinig eet en in de groei is zal het gewicht achterblijven. Ga een gesprek aan. En je zult zelf ook wel weten hoe je dochter eet en of ze gezond eruit ziet en of ze levenslustig is. Het huidige gewicht geeft m.i. best aanleiding tot een gesprek, maar niet tot een bezoek aan de huisarts. Mijn dochter van 12 heeft dezelfde BMI en zit ook aande onderkant. Ze eet weinig en beweegt veel.
Wel nee. Mijn dochters zijn ook niet zwaarder in verhouding tot hun lengte. Ze eten beiden normaal en snoepen ook. Kids heb van die regelperiodes. Dan eten een periode minder en lijken ze niet te groeien en zo eten ze de oren van je hoofd en schieten ze de lucht in kwa lengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gewicht is iets te laag. MAAR BETER TE LAAG DAN TE HOOG ! Ik zou 40 kg aanhouden voor 'n meisje .Voor 'n jongen wat meer . Maar denk vooral aan de vitaminen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kinderen moet je niet te snel naar lengte en gewicht kijken. Beter is om het totale plaatje onder de loep te nemen.

Is het een vrolijk, energiek kind dat lekker in haar vel zit?
Eet ze redelijk gezond en is de verdere ontwikkeling goed, dan is een heel klein beetje ondergewicht totaal geen probleem.

Het ene kind is de andere niet, ze is pas 11. Je ziet vaak bij die hele tengere meisjes dat ze zo rond hun 16e pas een beetje vorm krijgen.

Bij een gezond kind is er niets om je zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een kind betreft zou ik niet zelf gaan rommelen met eten en gewicht. Ga liever even naar je huisarts of jeugdarts of jeugdverpleegkundige (GGD) en leg de vraag daar voor. Dan krijg je een genuanceerd antwoord en nuttige adviezen. Ze moet de hele puberteit nog door. Als je het nu, onbedoeld, verkeerd aanpakt kan dit gevolgen hebben voor haar groei en beeld over eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zelf niet dat dat ondergewicht is, ik vind dat dat best een mooi gewicht voor een 11 jarig meisje, maar ik zou niet zorgen dat ze nog minder gaat wegen want dan heeft ze wel ondergewicht
Dus blijf wel zo doorgaan, want een kind van 11 die 1,53m is moet eigenlijk 36 kg wegen maar als je het gewoon afrond heeft ze wel normaal gewicht dus je hoeft je geen zorgen te maken.