Onze dochter heeft een ander accent dan wij. Hoe komt dit, en komt het vaker voor?

Onze dochter is op dit moment 20 maanden. Ze praat al behoorlijk goed voor haar leeftijd (volledige zinnen), echter lijkt het alsof ze een geheel ander accent heeft dan mijn man en ik. Ze praat met een harde 'g' en ook de uitspraak van andere woorden is anders dan wanneer wij het uitspreken. We wonen in Limburg maar spreken Nederlands met onze dochter, wel met een licht Limburgs accent (geen overdreven accent, wel een zachte 'g' etc.) Ook in onze omgeving zijn er maar weinig niet-Limburgers, waardoor ze toch echt voornamelijk Limburgs en Nederlands met Limburgs accent hoort. Wie kan mij vertellen of dit vaker voorkomt en of dit misschien vanzelf weer over gaat? of is er iets dat wij eraan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijkt ze veel tv? Kan gewoon naaperij zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kijkt af en toe tv. Vooral Babytv, zo'n 15 minuten per dag voor het slapen gaan. Het zou kunnen dat ze dit van tv heeft opgepikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wow, 20 maanden en hele zinnen 0_0, die van mij (ook 20 maanden ) zegt papa, mama en appel :-) (en dat laatse was een overwinning!) Ik denk dat een accent op die leeftijd nog niet zoveel zegt. Ze zal de klanken gebruiken die voor haar het gemakkelijkst zijn en toch de originele klank benaderen. Een harde G is een duidelijk voelbare keelklank voor een kleintje terwijl de zachte G veel subtieler is. En natuurlijk is dit van voorbijgaande aard, zet een amsterdams kind van 5 in Limburg en na een paar maanden zal het ook een limburgs accent hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig dat je vraagt "zou het weer overgaan" :-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat ze naar de kinderopvang? Het kan zijn dat ze het van een juffie oppikt. Het komt vaker voor, als ik mijn ouders mag geloven deed ik dat als kleintje ook. Thuis werd 'plat' gepraat, ik sprak toen ik 2,5 was volzinnen in 'ABN'. Ben trouwens blij dat je zo'n 'talig' kindje hebt, heerlijk! Dat scheelt een hoop frustratie, ze kan al heel snel zeggen wat ze wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kan het van TV hebben? Maar dat is juist toch positief dat ze op die manier ABN leert praten? Waarom zou je willen dat het overgaat of er wat aan willen doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou het niet met motoriek te maken kunnen hebben????

Het beste antwoord

het komt vaak voor dat kinderen een ander accent hebben dan ouders.
dit komt doordat kinderen ontzettend veel dingen na doen, dit uit zich in praten en in lichaamstaal. zij doen dit omdat iedereen het doet dus willen zij dit ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tips stimuleren spraakontwikkeling bij peuter van 16 – 20 maanden
Een van de tips is:
Geef geen commentaar op de manier waarop hij iets zegt.

http://www.peuteren.nl/peuters/spraakontwikkeling-je-peuter-leert-praten/

En waarom zou je willen dat dat over gaat?
En wat zou je er aan willen doen? En waarom?

Het zou best kunnen dat jij wel tegen je kind praat, maar te weinig MET je kind praat.
Met een kind van 20 maanden kun je namelijk al behoorlijke gesprekken voeren.
Als zij zegt: mama bal? Dan zeg jij: Wil jij die bal hebben? Zal ik hem rollen of gooien?

Heel belangrijk is ook voorlezen. Samen boekjes lezen. Het kind laten vertellen wat het ziet en daarover praten.

Maar dan nog: als je kind televisie kijkt is datgene wat ze daarop ziet veel
interessanter dan het echte leven. Dus dat neemt ze dan over.
Kijk je wel samen naar die TV? Praat je daar over? Doe je samen interactief mee?

Heeft ze een oma/opa/oppasgezin/kinderopvang, waar met een wat hardere g
gepraat wordt?

http://www.peuteren.nl/peuters/spraakontwikkeling-je-peuter-leert-praten/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben een tijdje in Denhaag gewoont (tot haar tweede verjaardag )en ik kom zelf uit Limburg. Onze dochter spreekt erg netjes abn echt heel grappig mijn vriend praat ook niet zo. Ze is niet naar. Psz geweest of iets dergelijks . Ze heeft als peuter wel vaak nijntje verhalen gehoord daar spreken ze ook heel netjes een beetje bekakt nl. Ik denk zelf dat ze het misschien daarvan heeft anders weet ik het echt niet. Ze sprak wel al heel vroeg goed met 1,5 zei ze al zinnen van 3 en 4 woordjes. Ik vind het echt grappig dat zij zo netjes praat ze is nu bijna vier en loopt erg voor met veel dingen. Ik denk dat ze het echt zichzelf heeft aangeleerd door luisteren van verhaaltjes terwijl ik met de zachte g spreek en altijd bij haar was ..
Ik sprak als baby al heel veel tegen haar en legde alles altijd uit wat ik deed..
Toegevoegd op 12 september 2020 08:33: tekst