wat is cyberpesten?

ik hoor vaak de laatste maanden dat mensen gepest worden via internet, sms e.d. Het gebeurt blijkbaar vooral bij kinderen en jongeren
Men noemt dit "cyberpesten". Er zijn zelfs mensen die zelfmoord hebben gepleegd omwille van dit soort pesten. Maar ik kan me er dus niets bij voorstellen, ik bedoel : hoe je iemand kan pesten zonder hem/haar persoonlijk te pesten. Allicht is dit een domme vraag, maar waarschijnlijk weet ik ook niet precies wat cyberpesten is.Daarom zou ik graag vernemen wat er juist gebeurt dat zelf iemand tot wanhoop kan drijven.
In ieder geval moet het heel erg zijn gezien de reacties van degenen die gepest worden...

esth0r
12 jaar geleden
er zijn zelfs al mensen veroordeeld voor cyber-aanranding, ik ben er zelf van overtuigd dat het een groot modeverschijnsel is, wil je niet gepest worden, fuck! open dan je facebook niet!

Het beste antwoord

Cyberpesten, digitaal pesten of digipesten is het pesten via internet. Dit gedrag komt zowel tussen kinderen en tieners thuis en op school als tussen collega's op het werk voor.

Het gaat om kwetsende, bedreigende e-mails of bedreigingen via chatprogramma's als MSN of Hyves. Er zijn ook beledigende pagina’s met foto’s, video's of persoonlijke gegevens van het slachtoffer op internet geplaatst worden. Er is dan sprake van "stalkingactiviteiten", waarbij een of meerdere daders doelbewust een slachtoffer lastig blijft vallen.

Cyberpesten gebeurt vaak anoniem. De daders voelen zich veilig, ongenaakbaar en onherkenbaar, waardoor ze weinig terughoudend zijn. Cyberpesten is ernstiger dan "gewoon" pesten. De impact is groter, want er zijn veel meer toeschouwers door het medium internet. Cyberpesten is niet terug te draaien. Op internet blijven de gegevens gewoon staan, zodat het slachtoffer er jaren nadien nog mee geconfronteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zoals je zelf al stelt: het is pesten via het internet. Dit is makkelijker voor de dader aangezien er geen direkte confrontatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gewoon uitschelden en beledigen en bedreigen via sms-en en sociale network enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld iemand filmen terwijl ze iets raars doen en dan op internet zetten (een voorbeeld is "Star Wars kid" op youtube)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cyber pesten=online pesten bijv. hyves twitter facebook sms'jes enz . en cyber is een andere woord voor internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het zo gemeen niet bedenken of het wordt wel uitgeprobeerd en het gebeurt vooral onder meiden:

Allerlei gemene krabbels op de Hyves-pagina van je slachtoffer plaatsen, roddelen via andere Internetvriendinnen, gemene filmpjes plaatsen, via Twitter roddelen en leugens verspreiden zodat je zeker weet dat de gespestte het ook ziet, een valse pagina voor de gepeste aanmaken en daarop bijvoorbeeld schrijven dat ze op zoek is naar sekscontact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
İs op internet pesten. Dus dader doet dat via prive berichten via hyves, facebook etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft zelf niet eens internet te gebruiken om er slachtoffer van te worden. Je hoeft zelf niet eens raar op een foto te staan om ervoor gebruikt te worden.

Regelmatig gebeurt het dat jongens een foto van je maken en je gezicht via een programma op internet kunnen plaatsen op een naaktfoto van iemand anders. Deze foto plaatsen ze op internet en maken er een advertentie van met jouw telefoonnummer dat je afspraakjes maakt voor seks.

Dit is een walgelijke manier van iemand ernstig beschadigen tot op het bot toe. Als je er zelf niet mee bekend bent is het natuurlijk niet te begrijpen maar als je er wel slachtoffer van bent is het vervelend als je in je eigen woonplaats door omstanders raar en geil wordt aangekeken omdat er een niet kloppende naaktfoto van jou op internet de ronde doet en er bij staat dat jij prostitueert terwijl dat helemaal niet zo is. Mensen worden op die manier gedwongen te verhuizen.

Dit is slechts een voorbeeld van hoe ernstig het kan zijn, er zijn natuurlijk nog talloze voorbeelden!