Afgelopen week was mijn zoon betrokken bij een gevecht.

Zijn vriendje heeft op dat gebied een blinde vlek en schopte sloeg er als een dolle stier op los. Dit is al de derde keer dat dit gebeurt. Ik had een getuige erbij, die vond het ook niet normaal. Ze zijn 9 jaar. Ik vertrouw dat vriendje niet meer en wil dat hij er voorlopig niet meer mee speelt. Zijn moeder was er ook bij overigens. Het vriendje liet ook niet los, ik moest hem echt van mijn zoontje aftrekken.Ik zit er nogal mee en mijn vraag is hoe een ander in deze situatie zou reageren.
Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Blinde woede en losgaan als een ongeleid projectiel is geen goede uiting. Hoe komt iemand zover, jong of oud. Het komt zeker niet zomaar en mogelijk kan het knulletje wel wat hulp gebruiken. Dan moet de ouder daar ook een rede voor zien en daar kan een probleem liggen. Heel belangrijk is om te weten bij wie je iets kwijt wil in zo,n situatie en niet de vermanende jij en jij en jij-vinger opsteekt. Praat in de ik vorm en geef aan wat je zag, hoorde, wat het je doet en wat je anders wil. Kijk eens naar het principe van geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg. Je zegt tegen iemand wel de waarheid met respect voor jezelf en mogelijk ook voor de tegenpartij. De kunst is om dialoog te houden en daardoor redelijkheid ondanks dat het een klotestreek is. Succes.

Je hebt het over een vriendje van je zoon. Dat betekent dus dat het geen pestkop is, maar dat het om woede-aanvallen of serieuze ruzies gaat. Sommigen raden aangifte aan. Dit zou ik nu nog niet doen. Ga een gesprek aan met de ouders van het kind, of het de docenten op school (als ze bij elkaar op school zitten), je moet duidelijk te kennen geven dat dit niet langer gaat. Misschien is er wat aan te doen en kan het jongetje hulp krijgen. Dit moet in ieder geval niet vaker voorkomen. Mocht het praten niet helpen, dan kan je altijd nog overgaan op geen contact meer en alsnog aangifte ofzo, maar van dat laatste heb ik weinig verstand als het gaat om kinderen van 9 jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100