wat kan je het beste doen als een baby z'n "huiluurtje" heeft?

kan je dan beter even wachten en hem laten of juist wel oppakken en troosten (als ze in bed liggen dus)

Toegevoegd na 10 minuten:
ze is nu 3 weken, erg jong dus, en officieel schijnen ze pas vanaf 3 weken een huiluurtje te kunnen gaan hebben, maar ze doet dit al minimaal een week (wel een week te laat geboren, misschien daardoor...???) vanaf een uur of 5-6 tot 10, ook als ik haar bij me houd is ze moeilijk te troosten en normaal is ze dat dus juist wel

Toegevoegd na 4 dagen:
ze slaapt in een puckababy of een woombie, dit zijn soort inbakerslaapzakjes.

Toegevoegd na 5 dagen:
sorry, wat laat, maar ja ik geef bv:)
we hebben met haar zus meer dan een jaar getobd met slapen gaan, gaat eigenlijk nog maar net een maand goed en die wel altijd getroost en volgens de drie r-en, ben stiekem misschien bang dat ik toen iet verkeerd deed en als ik dat nu weer doe we nog een jaar doortobben.....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn ervaring is dat een "huiluurtje" meestal plaatsvindt als de moeder het druk heeft. Dus rond etenstijd, koken, naar bed brengen van andere kinderen. Het is vaak ook het tijdstip waarop moeder moe wordt/is. De oplossing ligt dan ook vaak in het gedrag van de moeder (of vader natuurlijk). Zorg voor rust, probeer je ritme te veranderen (eet wat later, eet tussen de middag warm ipv 's avonds, laat pa de andere kinderen naar bed brengen etc) waardoor jijzelf rust hebt in die huiluurtjes. Grote kans dat het huilen minder wordt of zelfs stopt. Je hebt dan tijd voor je kind en voor jezelf gecreeerd. En -als je borstvoeding geeft- gewoon voeden rond die tijd. Ook als je denkt dat ze geen honger kan hebben, want rond die hectische tijd van de dag is je voeding minder voedzaam dan bijvoorbeeld 's ochtends. Gefeliciteerd met je pasgeboren dochter en probeer zoveel mogelijk te genieten van deze kraamtijd! Toegevoegd na 5 dagen: In je aanvullingen en reacties lees ik dat je bang bent dat je met je baby net zolang zal tobben als met haar oudere zusje. Misschien moet je proberen die angst los te laten, want babies voelen dat soort stress haarscherp aan. Ik weet dat het erg moeilijk is om echt te ontspannen terwijl je van binnen die angst/stress voelt, maar het is het proberen waard! Een cd met rustgevende muziek, meditatie, yoga, lange borstvoedingen, ademhalingstechnieken, buiten zijn in de natuur (wandelen met de baby?); wat maar het beste voor je werkt. Veel sterkte maar vergeet ook vooral niet te genieten van je hummeltje en haar grote zus. En hopelijk draagt je man ook wat steentjes bij ;-)

Dat ligt natuurlijk aan de leeftijd van de baby, tot 6 mnd liet ik ze echt niet huilen en zeker niet bij hun huiluurtje (altijd ergens tussen 17-22 uur en meer dan een uur). Degene die borstvoeding kreeg hing eigenlijk die hele tijd bij me en dat heet clustervoeden. Als je weet dat een baby zich in slaap huilt en als dat niet heel lang duurt kun je daar op wachten als ze wat ouder zijn maar als duidelijk is dat ze een deel van de dag huilen dan kun je een baby gewoon lekker bij je houden, bv geven als je dat doet maar vooral in een draagzak doen ofzo. Toegevoegd na 3 minuten: Ik zie bij je andere vraag dat het om een baby van 3 wk gaat: lekker bij je nemen en zelf je rust nemen, zeker als het je eerste is. Drie weken en laten huilen is echt veel een veel te vroeg, geef je baby het vertrouwen dat jij er bent en pas veel later kun je het eens laten huilen.

Ik zou het niet doen dat laten huilen... ze is nog zo klein en heeft haar mamma nodig. Ik vind het ook zo westers, kind wordt geboren en gelijk alleen op een kamertje. In heel veel andere landen wordt de kleine gewoon bij mamma gehouden in een draagzak. Dat is natuurlijk ook uit praktische overwegingen (niet iedereen kan een huis betalen met meerdere kamers). Gewoon lekker bij je houden zodat ze niet hoeft te gaan huilen om opgepakt te worden. Dat werkt ook door als ze ouder wordt, ze weet dan dat je er voor haar bent zonder erom te hoeven vragen.

Het lijkt mij dat je baby's "huiluurtje" darmkrampjes zijn. Trekt hij/zij ook de beentjes in en zijn de huiltjes hartverscheurend? Dat is het dit. Dit is niet fijn voor je kindje en je moet zeker gaan troosten en proberen de pijn te verlichten. Suc6

je baby NIET laten huilen....dit zeg ik moeder van 4 kinderen en oma van 8 kleinkinderen mijn jongste was een huilbaby dus niet zomaar een uurtje maar uren achter elkaar en ik wist alleen hem maar bij me te houden in een draagzak en als dat niet hielp ging ik met hem in de kinderwagen wandelen en dan was die ook altijd stil. later ontdekte ik dat hij heel graag op zijn buikje sliep was toen niet mocht hoe het nu is weet ik niet maar uiteindelijk heb ik hem wel op zijn buikje gelegd en ik moet eerlijk zeggen hoe gestrester ik was des te meer hij huilde een kleidochter van mij had ook huil uurtjes en wat ik deed was haar heel strak tegen me aanhouden en dat vond ze heel prettig en dan wat heen en weer lopen en wat schommelen met haar op de creche deden we de babys die ontroostbaar waren in een schommel en die kreeg dan een flinke swing en dan waren ze ook altijd stil, maar die kindjes waren dan wel al 4 maanden maar ieder kind is weer anders dus moet je ontdekken wat bij je kindje het beste helpt, is inbakenen misschien een optie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100