Hoe leer je een kind van bijna 2 jaar specifieke woorden aan?

Hoe leer je kleine kinderen, specifiek van bijna 2 jaar, specifieke woorden aan? Ik wil met een kind op stage 3 woorden oefenen. Maar hoe? Moet ik steeds hetzelfde boekje, dezelfde puzzel of hetzelfde spelletje pakken en deze 3 woorden herhalen? Is er ook een manier om dit anders te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Begin met een boekje waar voorwerpen of dieren duidelijk in één kleur zijn afgebeeld. Bijvoorbeeld de prentenboekjes van Dick Bruna.

Bekijk samen met het kind de voorwerpen/dieren en benoem ze. Als het kind je nazegt, kun je het herhalen en kijken of hij of zij zelf de voorwerpen/dieren kan benoemen.

Als hij of zij de voorwerpen nog niet kan benoemen, controleer dan of hij het voorwerp of dier wel kan aanwijzen in het boekje als jij vraagt: waar is de .

Je zult zien dat het kind na enige tijd zelf de voorwerpen zal aanwijzen en benoemen al zal dat afhankelijk van het woord, in het begin niet zo duidelijk uitgesproken worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een duidelijk antwoord! Ik heb hier echter nog 2/3 weken voor. Ik wil 3 woorden kiezen, heel simpel zoals vis/boom/poes. Is dat haalbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, kinderen van die leeftijd moeten dat kunnen. Die drie woorden zijn inderdaad wel woorden die ze snel kunnen zeggen. Boom is misschien wat minder herkenbaar, misschien is 'boek' beter.
Veel praten met het kindje, daar leren ze het meeste van. Kinderen willen je nadoen, maak daar gebruik van en benoem wat je doet.
Ga samen planten water geven, benoem alles, de gieter, de kraan, het water, de plant, de kleuren van de plant en de gieter enz. Het kindje hoeft niet alles te herhalen wat je zegt anders wordt het ook zo saai ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat benoemen veel zin heeft, maar ik wil het kindje 3 woorden leren. 3 specifieke woorden, en ik wil weten hoe je zoiets het beste kan doen.
Je kunt elke dag 1 woord extra aandacht geven door vaak te benoemen en daar kleine activiteitjes aan vast te koppelen zoals wc, en daar bijv een boekje over lezen. Er vaak heen te lopen en benoemen. Je kunt zelf een memorie over die drie woorden maken. En herhalen is erg goed en vinden ze ook leuk op die leeftijd. Je bent wel op de goede weg