Hoe leg je een kind van 7 het makkelijkst uit hoe de mens is ontstaan als het erom vraagt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet over de bloemetjes en de bijtjes, maar de evolutie van de mens.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is een boek getiteld "The Magic of Reality" in het Engels, speciaal voor kids. Ook kun je het boek "Kaas & de Evolutietheorie" kopen van Bas Haring. Die is Nederlandstalig.

De eerste afleveringen van 'Er was eens... de mens', geschreven door Albert Barillé geven ook een goed beeld.

Ik geef thuisonderwijs en heb deze vraag in verhaalvorm beantwoord. Om het niet te ingewikkeld te maken ben ik bij de oermensen begonnen. Ik heb dan verteld dat er eens een koppel oermensen was dat kindjes kreeg. Die kindjes waren een klein beetje anders dan hun ouders. Die groeiden op en werden verliefd toen ze groter werder en kregen zelf kindjes. Die kindjes waren ook een beetje anders dan hun ouders enz enz tot het verhaal bij ons gezin kwam. Dat verhaal heb ik vaak moeten vertellen en het werd telkens aangevuld met meer details en dankzij de BBC-documentaire over oermensen kregen die mensen ook een gezicht voor hen. De details vertelden dan het verhaal van de natuurlijke evolutie: ik legde in eenvoudige woorden uit waarom we er nu uitzien zoals we eruit zien. Later kreeg ik de vraag waar oermensen vandaan kwamen. Dat heb ik op dezelfde manier in verhaalvorm verteld. Gebruik niet te moeilijke woorden en probeer ook niet het hele verhaal in één keer te vertellen. Je kind zal terugkomen met vragen. Als je teveel vertelt, kan hij overdonderd geraken en het onderwerp negeren in de toekomst. Geef hem de kans om je verhaal te laten bezinken en zelf te verwerken. Gebruik je eigen woorden en zoveel mogelijk voorbeelden uit jullie leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100