Hoe leg je een kind van 7 het makkelijkst uit hoe de mens is ontstaan als het erom vraagt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet over de bloemetjes en de bijtjes, maar de evolutie van de mens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontstaan in de zin van evolutie of ontstaan in de zin van de bloemetjes en de bijtjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, Biets. Maar een kind van zeven weet toch in de regel (hoop ik) wel hoe nieuwe kindjes gemaakt worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er natuurlijk van af waar je in gelooft:
de bijbelse variant: God zwaaide met zijn toverstaf en daar waren Adam en Eva, of de evolutietheorie - kleine verschillen (foutjes?) en overleving van de sterkste / slimste ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het meisje of de jongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kind, klopt hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd, je kunt overal wel over vallen zeg Pleeun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met Achmed en Eva?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dart ZOU je kunnen doen, als het gelijkwaardige verhalen waren. Ik geef de voorkeur aan uitleggen hoe het zit, en DAARNAAST allerlei verschillende scheppingsverhalen. Dat zijn er legio, zowel scheppingsverhalen ter lering ende vermaak als door verschillende religies serieus genomen verhalen van vroeger en nu, dus daar kun je jaren mee vooruit. Grappig genoeg kunnen ze al vrij snel het onderscheid maken tussen waarheid en waanzin. Alleen vraag WAAROM sommige mensen sommige van die verhalen echt serieus nemen en niet als de symboliek die ze overduidelijk zijn, DAT heb ik ze nog nooit echt goed kunnen uitleggen, want dat snap ik zelf eigenlijk ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/soorten.php?soort=Scheppingsverhaal http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=240511 http://www.loesje.info/esoterie/religieuze_scheppingsverhalen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pleeun
Dit is geen taalverbeteringsite, ook geen mierenneuk site. Ik neem aan dat je inhoudelijk de tekst gewoon snappen kan.

Het beste antwoord

Er is een boek getiteld "The Magic of Reality" in het Engels, speciaal voor kids.
Ook kun je het boek "Kaas & de Evolutietheorie" kopen van Bas Haring. Die is Nederlandstalig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste afleveringen van 'Er was eens... de mens', geschreven door Albert Barillé geven ook een goed beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef thuisonderwijs en heb deze vraag in verhaalvorm beantwoord. Om het niet te ingewikkeld te maken ben ik bij de oermensen begonnen. Ik heb dan verteld dat er eens een koppel oermensen was dat kindjes kreeg. Die kindjes waren een klein beetje anders dan hun ouders. Die groeiden op en werden verliefd toen ze groter werder en kregen zelf kindjes. Die kindjes waren ook een beetje anders dan hun ouders enz enz tot het verhaal bij ons gezin kwam. Dat verhaal heb ik vaak moeten vertellen en het werd telkens aangevuld met meer details en dankzij de BBC-documentaire over oermensen kregen die mensen ook een gezicht voor hen. De details vertelden dan het verhaal van de natuurlijke evolutie: ik legde in eenvoudige woorden uit waarom we er nu uitzien zoals we eruit zien. Later kreeg ik de vraag waar oermensen vandaan kwamen. Dat heb ik op dezelfde manier in verhaalvorm verteld.

Gebruik niet te moeilijke woorden en probeer ook niet het hele verhaal in één keer te vertellen. Je kind zal terugkomen met vragen. Als je teveel vertelt, kan hij overdonderd geraken en het onderwerp negeren in de toekomst. Geef hem de kans om je verhaal te laten bezinken en zelf te verwerken. Gebruik je eigen woorden en zoveel mogelijk voorbeelden uit jullie leven.