Als je duidelijk niet meer zonder kan en wil.

Als het een probleem wordt, in de zin dat je eigenlijk iets anders zou moeten doen, maar in plaats daarvan aan je pc geplakt zit.

Als je ontdekt dat de afwas van drie maanden geleden er nog staat.

Als je het tuinfeest van de buurtjes mist, omdat je 'nog even je mail wilde checken'.

Als het pijn doet om niet achter de pc te zitten... als je er continue aan denkt terwijl je even boodschappen doet.

Kortom, als je jezelf met geen mogelijkheid meer los kunt weken van de pc, en vooral de pc een zinnig iets lijkt...en weinig anders je meer zin geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je (haast) niet meer met anderen communiceert anders dan d.m.v. smartphone en/of computer. Je herkent ze steeds vaker in het straatbeeld....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen, zoals barts3cundo, vinden het nogal snel een verslaving als je iets vaak of graag doet. Toch is een verslaving veel heftiger dan dat. Verslaving wordt dan gebruikt als vergelijking, om afkeur te laten merken, maar het is dan feitelijk geen verslaving.

Definitie van verslaving vanaf wikipedia: "Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon."

Het is dus pas een verslaving als je er je kinderen om verwaarloosd, je baan om verliest en je het gevoel hebt dat je echt lijdt onder je afhankelijkheid van Internetten, en er ondanks dat alles tóch niet mee kunt stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internetverslaving is een benaming voor problematisch veel internetgebruik, dat niet langer voortkomt uit noodzaak, maar vanuit een innerlijke drang.
Uit onderzoek is gebleken dat één op de zes internettende Nederlanders verslaafd is.

Internetverslaving kan zich uiten in de volgende symptomen:

Langer online zijn dan gewoonlijk.
Erger verdiept zijn (bv. in een spel) dan normaal is.
Internet- of spelgebruik ontkennen en verstoppen voor anderen.
Ongehoorzaamheid aan tijdslimiet (of andere limieten, bv. opgelegd door ouders).
Afname aan interesse voor offline recreatie, zoals sport e.d.
Afname aan interesse voor zelfverzorging zoals hygiëne, slaap en voedsel.
Sociale terugtrekking van familie en vrienden, terugtrekking van werk en/of school.
Geen plezier beleven aan activiteiten, tenzij online.
Voortzetten van een activiteit (bv. online spel), ondanks zijn negatieve fysieke, emotionele, relationele of professionele gevolgen.

Deze symptomen hoeven bij een internetverslaafde niet allemaal voor te komen, maar aan de andere kant hoeft het voorkomen van één van de symptomen lang niet altijd te beteken dat iemand verslaafd is.
Iemand die veel gebruik maakt van het internet, kan dit evengoed voor werk, studie of andere doeleinden doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook eens iets anders doen dan antwoorden... reageren... antwoorden... iets opzoeken... antwoorden... reageren... vraag stellen.... antwoorden.... ... .... ..... ;))
Als je bij elke gedachte denkt: Dit wil ik NU opzoeken, bekijken, spelen, enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben je zo, maar misschien ben je zo gemaakt/geworden. Kan jij het onderscheidt maken?
Beschrijf wat er gebeurt en vervang 'internet' door 'lees'. Als het dan nog steeds problematisch is, is het een verslaving.
Ik bedoel maar: hele volksstammen die zouden staan juichen als hun kind 3 uur per dag een boek zou lezen, maar moord, brand en verslaving schreeuwen als het om 3 uur internet gamen gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zouden ook moord, brand en verslaving schreeuwen als het om 3 uur bier zuipen ging. Your argument is invalid! :P
Als je als eerste je smartphone aanzet smorgens om te kijken wat er is gebeurd onder je internetvriendjes op profielensites;

Als je elke dag en om de zoveel uur je email moet bekijken, terwijl je weet dat er weinig interessants tussen staat.

Als je héél veel tijd aan deze site besteedt.

Als je regelmatig terugkomt op sites, om te kijken of er een bericht is voor je (chatsites bijv.)

Of vaak op goeievraag komt om te kijken of je antwoord als goeie vraag werd beoordeelt, of dat je de beste vraag hebt, of als je antwoord waardevol was ;)

Als je niet meer weet wat er nog meer is naast Hyves, Hotmail, Msn, Facebook en GoeieVraag.

Als je regelmatig terugkeert naar sites om er van die sociale spelletjes te spelen.

En als je dan ook nog je huishouden en/of je gezin/vrienden/familie/school/werk begint te verslonzen, ja dan is er sprake van een goeie verslaving...

En als je méér dan 3 uur elke dag op internet rondhangt, op vooral dezelfde sites, dan mag je wel stellen dat je een behoorlijke verslaving hebt.

Ik moet wel zeggen dat het verslavend wordt gemáákt. Sites worden zó ontworpen dat je haast wel verplicht wordt om op die site rond te dwalen. Het wordt ook leuk en interessant gemaakt. En voor je gevoel enorm groot...

Het enige wat werkt is.... GA IETS ANDERS DOEN... ver weg van de computer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je onrustig word van bijvoorbeeld tv kijken, lezen of andere dingen waar je vroeger ( nog voor het internettijdperk)geen problemen mee had. En iedere keer de neiging hebt om de laptop erbij te pakken. Dit gedrag kun je een beetje vergelijken met een shaggie willen rollen en roken. Je wilt ergens met je handen naartoe. En ook wanneer je al lang en breed in bed ligt en nog de slaap niet kunt vatten omdat sommige onderwerpen op bv you tube of msn je zo bezig houden.
Dan ben je al een aardig eind op weg om de eerste voortekenen van een verslaving te krijgen.