Hoe schrijf ik me uit als peetouder?

Na afloop van het doopsel van mijn petekind heb ik mijn naam moeten ondertekenen in een groot boek achter in de basiliek van de kerk. Is een aangetekende brief met de melding "geen peetouder meer te willen zijn" naar mijn betreffende broer/zus voldoende? Dat hij/zij hiermee evt. verdere stappen kan ondernemen om me uit te laten schrijven? Of kan ik dit zelf ondernemen en hun achteraf hiervan op de hoogte te stellen of laten stellen door een brief van de gemeente?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
erotisi
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/familie-relatie/vragen-vrouwen/vraag/79462/mogelijk-peetoom-tanteschap-ongeldig-verklaren

Antwoorden (2)

Uitschrijven als peetouder gaat niet, net zomin als je je kunt laten "ont-dopen".

Iemand kan zich wel laten uitschrijven uit de katholieke Kerk. Daarvan wordt een aantekening gemaakt in het doopregister. Vanaf dat moment kan die persoon geen sacramenten meer ontvangen, geen peetouder meer worden en geen kerkelijke uitvaart meer krijgen. Die uitschrijving loopt via de parochie en kan altijd ongedaan worden gemaakt, na een gesprek met de pastoor.
8 jaar geleden
Als peetouder heb je jezelf "garant" gesteld om de opvoeding van een kind/ kinderen op je te nemen wanneer met beide ouders van het kind/ de kinderen iets gebeurd waardoor zij dat niet meer kunnen. Een dergelijke rol moet ook notarieel vastgelegd zijn. Dus : wanneer je symbolisch peetouder bent, dan is dit ook echt alleen symbolisch. Wanneer je in werkelijkheid de opvoeding / voogdijschap / het gezag niet wilt/ kunt overnemen -wanneer dat nodig zou zijn - zal niemand je deze verplichten.

Concreet antwoord op je vraag : Uitschrijven als peetouder -mits bij de notaris vastgelegd - kun je daar ook weer ongedaan maken.