Kraamzorg vraagt me om mijn kindje te wekken wanneer het volgens hun schema tijd is om te eten. Is dat wel gezond?

Ik ben nogal van het principe dat het kind het zelf wel zal aangeven wanneer het wil drinken. En ik vraag me ook af of het sowieso wel goed is om een slapend kind te gaan wekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je deze vraag gister niet ook al gesteld?
Snuffel
12 jaar geleden
Volgens mij is jouw principe prima hoor. Dat is veel natuurlijker. Jij bent de ouder, jij beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gisteren ookal gesteld, maar verwijderd. İk snapte niet waarom het verwijderd was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem zelf weggehaald had, was je het dan niet eens met de antwoorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mods halen er veel weg als de vraagstelling niet voldoet aan het reglement en zijn hier 'streng' in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt mij op dat beantwoorders er van uitgaan dat de vraagsteller vrouw en moeder is, terwijl in zijn profiel staat dat hij een man is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, wat wil je van Lilac (een man) horen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loenie, omdat je hem vraagt of hij de borst geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is handiger om te zeggen wat je bedoelt omdat je toch zei: "Geef je de borst of fles?"

Antwoorden (18)

Wel niet gezond kan ik niet zeggen, maar ik liet ze altijd slapen en voedde ze wel als ze wakker werden. Bij mij waren ze erg onrustig, dus ik was blij als ze sliepen en ging ze dan zeker niet wakker maken. Maar ligt natuurlijk aan t kind, de leeftijd en t gewicht. Kraamzorg kijkt als t goed is naar t totaalplaatje. Kijk t even aan, vraag ze waarom ze dat vinden. Succes en geniet van je kleintje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje!

Wekken voelt voor mij ook niet goed. Voor mij was het wel goed om met een tijdschema te werken, dit gaf houvast en structuur voor mij en dat had ik nodig (en daarmee mijn kindje ook want die had niks aan een onrustige moeder).
Doe vooral wat goed voor jou voelt, waarbij tips en inzichten van anderen wel handig kunnen zijn.

Tip: het boek/ app 'oei ik groei'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeiden ze tegen ons ook en dan lag je daar s nachts met je kleine die te moe was om te drinken.
Wij hebben gewoon de kleine zelf laten bepalen wanneer ze aten. Dus gewoon als ze wakker werden dan een fles geven{of borstvoeding}. En ze zijn er allebei groot van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wekte mijn kind wel als het de tijd was. Alleen s'nachts niet. Om 23.00 kreeg mijn zoontje de laatste fles en daarna naar bed. En dan kwam hij weer om 06.00-07.00 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft met verschillende dingen te maken dat je dit advies krijgt. Ik weet niet precies hoe oud je kindje heeft, maar meestal speelt gewicht een rol.

Tijdens je slaap, daalt je suikerspiegel. Dat is bij iedereen zo. Echter, bij jonge kindjes (baby's) die nog weinig vetreserve hebben, kan dit gevaarlijk zijn. Als de suikerspiegel te ver daalt, kan je kind in een hypoglykemisch coma raken, wat levensbedreigend kan zijn.

Echter, laat jezelf niet al te bang maken. Uiteindelijk klopt het wel wat de andere mensen al als reactie hebben gegeven: over het algemeen worden kinderen al uit zichzelf wakker met honger, ruim vóór de suikerspiegel drastisch gezakt is.

Al met al heb ik wel eens het volgende ezelsbruggetje gelezen: dat je kindje 's nachts zijn gewicht in ponden in uren mag slapen. Dus weegt je kind 7 pond, dan mag hij/zij 7 uur aaneengesloten slapen. Maar ik weet niet hoe "wetenschappelijk onderbouwd" dit regeltje is. Op mijn consultatiebureau hanteerden ze het in ieder geval wel.

Verder weet ik niet of je borstvoeding geeft? Want als dat zo is, kan dat ook nog meespelen in het advies van de kraamzorg. Zeker in de beginperiode van de borstvoeding, moet je productie nog stabiliseren/ goed op gang komen. In dat geval wordt eigenlijk doorgaans de volgende regel gehanteerd: "voed op verzoek, maar laat niet langer dan 4 uur tussen twee voedingen." Dit betekent dan dus automatisch dat je je kindje 's nachts moet wekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn dochter was dat inderdaad zo, maar dat was dan ook maar twee kilo kind. Een dikke weldoorvoedde baby kun je best een hele tijd lekker laten doorslapen, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Vraag gewoon aan de kraamzorg waarom ze dit adviseren en neem dan je eigen beslissing. Adviezen hebben wel vaak een reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen, zou dat ook voor een 10 ponder waarvan de moeder zwangerschapsuiker had gelden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die eenmaal thuis is; ja, ik denk het wel. Kinderen van moeder met suiker worden echter vaak de eerste dagen even in de couveuse gehouden, omdat ze het na een periode van overvoeding vaak wel even wat moeilijk hebben met hun bloedsuikerspiegel. En in het ziekenhuis krijgen ze sowieso eten op de klok. Maar als dat kindje eenmaal gezond weer thuis is, denk ik niet dat je het nog elke zoveel uur moet wekken voor de voeding. Dat zal echter de kinderarts je met zekerheid kunnen zeggen ; ik heb geen enkele ervaring met zulke grote kinderen, behalve dat ik er wel eens eentje in de couveuse heb zien liggen (wat wel een koddig gezicht is naast al die kindjes van rond een kilo trouwens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je aan babytjes die wakker zijn zien dat de suikerspiegel te laag is, want dan "fladderen" ze met hun armpjes. Dat werd mij verteld bij mijn oudste na de geboorte zwaaide ze erg met haar armpjes. Maarja, als ze diep slapen merk je hier natuurlijk niks van.
Haha, is je woede gezakt? Gisteren was je zo boos toen je dezelfde vraag stelde. Bij een van de antwoorden lees ik over de bloedsuikerspiegel. Ik had je gisteravond ook al verteld dat die belangrijk is. Ik denk dat je gewoon moet doen wat je het beste lijkt, maar er voor moet zorgen dat je kind ten eerste voldoende voeding binnenkrijgt per etmaal en ten tweede dat je - afhankelijk van leeftijd en gewicht van je baby - ervoor moet zorgen dat er niet meer dan acht uur tussen de voedingen in zit ivm die bloedsuikerspiegel. Je wilt toch niet dat het gebeurt dat jij denkt dat je baby ligt te slapen terwijl die misschien in coma is omdat de bloedsuikerspiegel dramatisch is gedaald. Heel veel succes en geluk met je kindje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een kind jonger dan 6 maanden is er een KANS op het dalen van de suikerspiegel als er meer dan 10 uur tussen de voeding zit. bij het dalen van de suikerspiegel zit er een KANS in dat het kind in coma raakt maar dan ben je al verder dan 10 uur tussen 2 voedingen. hier gaat het over het wekken van een kindje volgens een voedingsschema. er staat niet dat het kind een voeding overslaat (het kan later wakker worden uit zichzelf) bij voeden op verzoek voedt je een pasgeborene (tot 6 weken) #minimaal# 6 keer per dag.
het moet dus wel heel erg raar lopen als hier 10 uur tussenzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de 2e van mij sliep met 3 maand een nacht door (van 11 tot 7 dus precies acht uur, kreeg borstvoeding overigens) kind heeft nooit wat gemankeerd (toegeven... heb ik nu weleens mijn twijfels, maar dat komt puur en alleen door zijn mallote gedrag) +
voor je antwoord, lengte en gewicht zijn hierbij belangrijk en hoop dat dit slaap/coma verhaal geen paniek gaat zaaien als mensen hier overheen lezen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, goed lezen, daar schort het soms wel eens aan. Maar me er zelf ook wel eens in de gauwigheid schuldig aan. Het is inderdaad niet mijn bedoeling paniek te zaaien, maar het is het verhaal dat mijn kraamhulp mij vroeger vertelde. Mijn kinderen zijn nu bijna 20 en 18 en hebben ook nooit wat gemankeerd, ondanks dat ik ze ook wel eens 8 uur door liet slapen 's nachts (toen ze een beetje steviger werden; ik weet niet meer hoeveel maanden ze toen waren). Ik wil er slechts voor zorgen dat mensen niet denken: o, wat ligt mijn baby toch heerlijk te slapen, terwijl er misschien iets anders aan de hand is omdat het al zo (te?) lang geleden is dat de laatste voeding is gegeven.
Het kindje op aanvraag voeden is goed, maar regelmaat kan ook weinig kwaad. Verder hangt het vooral van het kindje af. Ik had een heel mager klein kindje (ongeveer 2 kilo toen ze thuis kwam) dat heel slecht at, en heel erg veel sliep. Als ik die NIET elke drie uur zou wekken voor een voeding, en ze er meer dan twee zou doorslapen, zou jaar bloedsuiker in mum van tijd zo laag worden, dat de kans groot was dat ze niet wakker zou worden. Dan heeft wekken en een regelmatig schema nut. Bij een dikke weldoorvoedde baby zal dat zo'n vaart niet lopen, die zal gerust acht uur achter elkaar kunnen slapen.

Het hangt er ook een beetje van af wat jij straks wil ; ga je er het eerste levensjaar (minimaal) 24/7 zijn voor je kindje om op al zijn signalen te kunnen reageren, of ga je zo snel mogelijk weer werken zodat het voor jezelf en de oppas handig is als je kind in een vast keurslijfje zit ?

Van de kraamzorg hoef je je niet zo heel veel aan te trekken ; die zijn maar een paar dagen van je leven over de vloer. Doe gewoon wat bij jouw en je kindje past en wat jullie bevalt. Zolang je het kind maar niet teveel voedingen (overdag) laat doorslapen, want voor je het weet komt-ie 's nachts elke twee uur, en een beetje regelmaat is voor jezelf ook wel lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor je antwoord, maar zeker ook voor het delen van je persoonlijke verhaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb drie kinderen aan de borst gehad, lang, allemaal tot ver na een jaar, de eerste op oproep maar de 2 andere zeer zeker op schema, en ook geen last van regeldagen gehad, maar dit geeft zoooo veel meer rust na mijn idee en ik maakte ze dus overdag wel wakker voor de borst, en s'morgens om 6 uur ook, anders ging het schema drastisch in de war.
Dus dikke plus voor jou antwoord!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij kregen ook borstvoeding alle 2
de 1e heel lang (kiss-syndroom wat op de darmen sloeg, en het kind een half jaar heeft gegild van de pijn.... lang leven de chiropractor, boegeroep voor alle kinderartsen die ik inmiddels had gezien) en de 2e minder lang (maar nog 7 maanden omdat het zo lekker makkelijk is)
bij de 1e was elk ritme het eerste half jaar ver te zoeken (sliep van uitputting, niet langer dan 2 uurtjes want dan was er weer energie om te gillen van de pijn en zich hiertegen te verzetten)
en de 2e... alles op verzoek en binnen een paar maand zat het rimte erin (was niet laks war de "r"etjes bestreft, maar zeker niet voor de schema's!) ieders zijn manier, en denk dat het bij elk kind weer anders is. :))
Volg hierin je eigen gevoel en doe wat jou het beste lijkt. Hier zijn nou eenmaal voor en tegenstanders en wat het beste is, is per kind verschillend. Wel is het vaak zo dat je eerder regelmaat krijgt als je alles op uur en tijd doet, maar aan de andere kant lijkt het tegennatuurlijk om een kindje te wekken als het heerlijk ligt te slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat jezelf een goed gevoel geeft. Als moeder kun je volgens mij heel goed aanvoelen wat wel en niet kan. Ik weet dat ik ook altijd wat ging twijfelen door dit advies van de kraamzorg, maar wat had ik altijd spijt als ik dan 's nachts met een heel slaperige baby zat. En de nacht erna komen ze dan 9 van de 10 keer wel zelf om die tijd, en dan zit het in hun schema... Als je een gezonde baby hebt met een gemiddeld gewicht, dan meldt hij/zij zich echt wel!

Toegevoegd na 1 minuut:
Geef je borstvoeding dan is het ook geen probleem als je kindje 's nachts langer slaapt zolang je overdag maar genoeg aanlegt (dat is tenminste mijn eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou er wel rekening mee, mocht je al gaan voeden op aanvraag, dat je de signalen goed opvangt van je kleine, als het de eerste is, is het allemaal nieuw. Ik vind die verhalen van het dalen van de suikerspiegels en de coma's wel heel eng overkomen! Ik denk dat je ook eens wat mensen in je eigen omgeving moet vragen en misschien eens informatie in moet winnen bij organisaties die hier gerichte antwoorden op hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een kind jonger dan 6 maanden is er een KANS op het dalen van de suikerspiegel als er meer dan 10 uur tussen de voeding zit. bij het dalen van de suikerspiegel zit er een KANS in dat het kind in coma raakt maar dan ben je al verder dan 10 uur tussen 2 voedingen. hier gaat het over het wekken van een kindje volgens een voedingsschema. er staat niet dat het kind een voeding overslaat (het kan later wakker worden uit zichzelf) bij voeden op verzoek voedt je een pasgeborene (tot 6 weken) #minimaal# 6 keer per dag.
het moet dus wel heel erg raar lopen als hier 10 uur tussenzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dat KAN
Het belangrijkste bij kinderen is dat je je eigen gevoel volgt. Luister naar wat de kraamzorg zegt, vraag haar (of zijn) argumenten en beslis wat je dan doet en vertel dat ook aan de kraamzorg met je eigen reden. Jij bent de baas, maar denk natuurlijk wel aan de gezondheid van je kindje.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan een compromis van niet stipt iedere 3 uur wekken, maar na 3,5 uur wekken als je kindje dan nog niet wakker is geworden. Waarschijnlijk heeft je kindje al heel snel een schema dat hij/zij zelf wakker wordt voor de voeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"gefeliciteerd ‘mams’ :))

ach, de eet/poep/plas/slaap/groei schema’s weer…..

bij mijn 2 kinderen heb ik er nooit een probleem van gemaakt. het ritme komt er vanzelf in, en honger is honger, slaap is slaap. een kinderlijfje weet heus wel wat het moet doen, en geeft ook echt wel aan waar het behoefte aan heeft.

je kan dus gewoon een keer voeding over slaan, het kind kan dus een keer wat langer slapen, of wat langer wakker zijn, of wat meer drinken etc. etc.

als je kindje gewoon aankomt en voldoende plasluiers heeft en andere rare dingen vertoont is er niets aan de hand.

met mijn kinderen heb ik de schema’s ergens neergelegd toen de kraamzorg weg was. ook op het consultatiebureau heb ik er altijd maling aan gehad (kom zeg, elk kind is anders en ze gaan er ook nog eens een keer uit van gemiddelden)

schema’s zijn leuk om te hebben en om te kijken of je kindje in grote lijnen hiermee overeen komt met zijn/haar doen en laten. lijkt het teveel af te wijken kan je je druk gaan maken en aan de bel trekken.

vertrouw op je moeder instinct en vertrouw erop dat het lijfje van het kleintje echt heus wel weet waar het behoeft aan heeft.
nog even, en de kraamzorg vliegt een andere ooievaar achterna dan hebben jullie helemaal zelf de regie en kan je het op jouw manier doen :)

geniet vooral van je kleine spruit! er zijn genoeg moeders (met een huilbaby) die met je willen ‘ruilen’."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik niet helemaal met je eens. er zijn altijd nog de "stille hongeraars"die zich nooit melden en vaak kom je er dan op het cb (na een aantal weken) achter dat je kind is afgevallen. vooral moeders met een eerste kindje help je dus vaak beter door het zekere voor het onzekere te nemen. bovendien krijg je kraamzorg op maat. de kv is er alleen voor jou en jouw baby, dus elke situatie is uniek en de kv gaat daarbij echt niet alleen af op schema's, maar kijkt echt naar wat het beste is voor dit kindje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AF en toe overslaan geef ik ook aan.
niet dagelijks!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ging mij om "een kinderlijfje weet zelf wel wat het nodig heeft"(die min komt trouwens niet van mij!).
dat is dus niet altijd zo.
natuurlijk heeft elke moeder een moederinstinct, maar nog niet altijd de ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom geef ik ook aan.... schema's zijn leuk om te kijken of het in grote lijnen klopt. natuurlijk trek je aan de bel als je kind erg vaak door blijft knorren. letten op het gewicht zoals ik aangaf en de plasluiers. de min maakt me overigens niet uit, al zou het prettig zijn als deze door de 'minnaar' gemotiveerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plus want ik ben het 100% met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je absor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi "minnaar" die houden we dr in euca!! +je, ik ben het met je eens! Terug naar de basis.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :))
Ik zou het overdag wel doen, maar 's nachts niet. je wilt toch dat je kindje een beetje jullie ritme bij gaat houden, en niet dat hij zometeen overdag veel slaapt en 's nachts niet omdat hij gewent is om 's nachts eten te krijgen.
Bij ons eerste kindje deden wij het ook hoor, want wat weten wij er nou van denk je dan. 2e wanneer ze er zin in had, merk geen verschil hoor, zijn allebei vrolijke kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd.

Vooral doen waar JIJ je goed bij voelt.
Overdag hield ik wel een "strak" voedingschema aan en dat heeft bij mij altijd goed gewerkt.

Maar 's nachts liet ik de kleine zelf wakker worden.
Want anders is het kleintje soms te moe om te eten.

Als kraamzorg bang is dat de baby te weinig eet / drinkt kan dat een reden zijn om de baby wakker te maken.
Kijk goed naar de plasluiers die een kind produceert. Zijn dat er voldoende??? Dan is er geen reden om hem / haar wakker te maken.

En kan jij ook een beetje van je nachtrust genieten (een beetje dan, he....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je flesvoeding geeft en je kindje weegt tussen de 2500 en 4250 gram, kan je kindje wel tegen een stootje ivm de bloedsuikers en heeft het in elk geval geen nachtvoeding nodig. overdag kun je een kindje beter niet langer dan een uurtje of vier door laten slapen, om die reden dat een pasgeborene meestal maar één keer een wat langer slaapje van ongeveer vijf uur doet en je natuurlijk het liefst wil dat ze dit 's nachts doen. puur dus om een dag- en nachtritme te krijgen.

bij borstvoeding ligt het iets anders. om de borstvoeding goed op gang te krijgen is het belangrijk om een kindje de eerste dagen 8 a 12 keer per 24 uur aan te leggen. dit is om de bv goed op gang te krijgen. overdag zal je een kindje dus af en toe wakker moeten maken.
omdat 's nachts je prolactinespiegel (hormoon dat zorgt voor de aanmaak van je bv) hoger is, is het belangrijk om in elk geval één keer te voeden (de eerste weken). zo hou je je borstvoeding op termijn beter op gang.
al met al dus goede redenen om een kindje soms wél wakker te maken.
na verloop van tijd (2 tot 6 weken) is je lichaam zo ingesteld op het geven van bv, dat dit niet meer nodig is en kun je je kindje het allemaal zelf laten regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heb ik vaker gehoord. Naar mijn idee hebben baby's geen schema nodig. Is jou kindje nog moe, laat hem/haar dan lekker liggen. Blijkbaar heeft hij/zij dat extra slaapje nodig. De voornaamste reden dat de kraamhulp dit zegt is om JOU aan het schema te laten wennen. Als je kindje straks wat ouder is, geeft hij/zij zelf aan, rond vaste tijden, wanneer hij/zij honger heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die verhalen over "coma"die zou komen door dalende bloedsuikerspiegel doen het allemaal wel heel dramatisch lijken vind ik. Ik ben zelf kraamverzorgende en dat verhaal gaat inderdaad op, in de eerste dagen, als het kindje nog niet veel voeding heeft gehad en de borstvoeding nog op gang moet komen. Als dit na een aantal dagen op gang is mag er best een uur of zes tussen zitten, en de meeste jonge baby'tjes worden binnen die zes uur zelf wel wakker. Bij borstvoeding vaak nog veel eerder. Ik adviseer zelf altijd "tussen op verzoek en op tijd voeden in". Een hele tijd terug deed men altijd alle voedingen stipt op tijden, de baby kon krijsen wat het wilde, maar geen minuut vroeger of later, daarna is men omgslagen naar het "opverzoek voeden". Ik leg dan uit dat op verzoek niet betekent "bij elke kik". Behalve als hij aan het regelen is. Als een baby uit zichzelf elke 3-4 uren komt voor een voeding en dan vlot een mooie hoeveelheid drinkt, dan groeit hij het beste. Als je zelf ziet dat de voedingen heel rommelig zijn en het is geen regelperiode, dan mag je je baby daarin best een beetje sturen. Het is niet de bedoeling toch dat de hele dag alles rond de baby en de voedingen draait?
Dit laatste gedeelte van het verhaal slaat dus op baby-tjes na de kraamtijd. In de kraamtijd dus: ja, wakker maken, daarna : nee, tenzij hij / zij een rommelige drinker wordt en /of het dag en nacht ritme om gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste week moest ik dat ook om ritme te creëren maar daarna geven wanneer ze zelf kwam (ik gaf wel borstvoeding, weet niet of dat verschilt met jou)