waarom is het zo belangrijk om een baby melk te voeden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Kind heeft toch eten nodig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iets anders kunnen ze nog niet verteren. Ze kunnen ook nog niet kauwen

Het beste antwoord

Het is zoals Stippel zegt. Het zit hem niet in melk in het algemeen, het is puur de speciale voedingsstoffen die in MOEDERmelk zitten. Deze zijn speciaal afgestemd op de mensenbaby en de samenstelling van de mamamelk veranderd ook per levenfase van de baby. Moedermelk bestemd voor een pasgeborene is bijvoorbeeld anders van samenstelling dan de moedermelk voor een kindje van zes maanden. Een wonder van de natuur. Als wij nog als dieren zouden leven (eigenlijk zonder invloed van maatschappelijk gevormden opinies) zouden wij onze kinderen voeden tot 7 jaar oud. Tot die tijd is melk dan ook het belangrijkst en na die leeftijd is het geen noodzaak meer om melk te drinken. Toch als je een pasgeboren koemelk zal geven zal het ernstig ondervoed raken of zelfs allergisch reageren. Dit in tegenstelling tot een tweejarige wie al bijvoeding krijgt waar het de nodige vitamines en mineralen uit kan halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je op die 7 jaar?

Andere antwoorden (3)

Baby's zijn in de groei en dan zijn de eiwitten die in melk zitten erg belangrijk voor de opbouw van o.a. botten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder zitten er calorieën in melk en zorgen de eiwitten ervoor dat cellen goed opgebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een baby moet je uitsluitend met melk voeden waar de juiste 'stoffen' in zitten.
Het zorgt onder andere voor het afweersysteem van het kindje. Dan heb ik het nu over borstvoeding.

"Borstvoeding is de meest natuurlijke en gezonde voeding voor je kind. Zo beschermt het hem tegen ziektes en het helpt jou om makkelijker weer op gewicht te komen. Ook zorgt het voor een enorme band tussen jou en je baby."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De natuur heeft zoogdiervrouwtjes toegerust met een fantastische faciliteit voor het voeden van hun nageslacht: borsten, waar melk uit komt als dat nodig is!

Moedermelk dient als eerste voedsel voor de periode waarin het nageslacht zelf nog niet op jacht kan of voedsel kan verzamelen. De vertering en verwerking van het voedsel en de productie van melk door de melkklieren van de moeder zorgt er voor dat het voedsel precies is afgestemd op de behoeften van het te zogen nageslacht: altijd op temperatuur, precies de goede calorische waarde, zeer voedzaam, voorzien van precies de goede antistoffen, precies de juiste coctail met bacterien om de darmflora op gang te helpen.

En er is een prachtige feedbackloop die er voor zorgt dat als het nageslacht meer voedsel nodig heeft, de moeder vanzelf meer voedsel gaat produceren bij regelmatig aanleggen. Daarnaast worden er bij het zogen grote hoeveelheden oxitocine in de moeder aangemaakt waardoor de beschermdrang versterkt wordt.

Wat een geweldige uitvinding!

En als je bedoelt: waarom is het belangrijk dat kleine kinderen genoeg melk drinken: Zodra ze geen zuigeling meer zijn, is al die koeiemelk eigenlijk niet echt meer nodig. Het is een totaal-voedingspakketje dat bedoeld is voor kalfjes, zoals hierboven beschreven.