Er zijn een aantal dingen die je als ouder kunt doen tegen het hoofdbonken van je kind. Al moet gezegd worden dat hoofdbonken in veel gevallen na verloop van tijd vanzelf weer overgaat. Kinderen die hoofdbonken stoppen hier meestal na verloop van tijd automatisch mee, vaak voor het derde levensjaar. Hieronder staan een aantal tips om hoofdbonken bij je kind te verminderen of te stoppen.

Hoofdbonken in een driftige bui
Negeer het hoofdbonken volledig; geef alleen positieve aandacht wanneer je kind er niet d.m.v. hoofbonken om vraagt. Troost het kind ook niet te 'overdreven', daarmee kun je hoofdbonken juist 'belonen'.
Probeer het kind af te leiden door de aandacht ergens anders op te richten (bijvoorbeeld: 'Kijk eens, wat een mooie vogel!' of 'Lust jij wel een lekkere banaan?').
Geef zelf het goede voorbeeld en probeer niet te snel driftig of boos te worden. Probeer dus kalm en rustig te blijven; dit zal positieve invloed hebben.

Hoofdbonken tijdens of voor het slapen
Besteed geen of weinig aandacht aan het hoofdbonken; accepteer dat (ritmisch) hoofdbonken bij je kind hoort.
Bescherm je kind tegen kleine verwondingen en/of blauwe plekken door bijvoorbeeld dekens en doeken om de spijlen van het bed te bevestigen. Dit hoeft alleen wanneer een kind zichzelf met hoofdbonken zeer doet.
Zorg ervoor dat een kind gelegenheid heeft gehad om helemaal tot rust te komen voor het slapen gaan. Je kunt bijvoorbeeld heel rustig een boekje lezen met het kind of een zacht muziekje luisteren.
12 jaar geleden
Mijn zoon (met "milde" vorm van autisme)heeft er af en toe bij periodes "last" van gehad. Ook als kleintje van de leeftijd rond 2 jaar, gelukkig alleen tegen zachte dingen.
Hij zei, dat het hem rustiger maakt als hij gespannen is of gefrustreerd.
Het kan zijn, dat jouw kind het ook om die reden doet, of gedaan heeft en dat het nu een gewoonte is geworden.
Ik heb gemerkt, toen hij nog zo klein was, dat hij heel ongelukkig/boos werd, als ik ervoor zorgde dat hij dat niet kon doen. Om die reden heb ik hem toen laten gaan en later kon hij dus aangeven waarom hij dat deed.
Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als jouw kind bonkt tegen alles en ook harde dingen. Maar dat staat niet bij je vraag vermeld.