Is het verstandiger een kind strak aan de regels te houden of wat vrijer te laten?

Als ouder zijnde denk je te weten wat goed is. Hoe breng je dit het beste over aan je kind. Door het uit te leggen wat de "regels" zijn en het kind daar steeds op te wijzen of door het deze "regels" zelf te laten ontdekken en het kind dus wat vrijer te laten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het is een spel. Bepaalde dingen zijn echt gevaarlijk, of echt storend voor de omgeving, dus die mogen niet. Andere dingen heb je liever niet, daar waarschuw je voor als het uit de hand loopt. Maar je geeft het kind ook de eigen ruimte eens iets fout te doen, en dan geef je support en advies.

De dingen die echt niet mogen, kun je bij jonge kinderen vaak goed op een speelse manier onder de aandacht brengen. Wij gaven ze een vel met hokjes, iedere dag kregen ze per regel een sticker als ze zich goed aan de regel hadden gehouden. Spelenderwijs werden de regels twee weken dagelijks zo herhaald, en toen was het niet meer nodig.

Maar doe niet alles in regels vatten, dan is het geen spel meer, en wordt het kind opstandig, ook tegen de regels die wel belangrijk zijn als niet bij de waterkant spelen als je niet kunt zwemmen. Vergelijk het met het verkeer, iets waar volwassenen door regels zo ingeperkt zijn dat niets meer mag en alles moet. Bijna niemand die dat zondermeer accepteert, en "als de politie niet kijkt" doen we vaak lekker wat ons goed dunkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Als je een kind strak aan de regels laat houden heb je wel meer kans dat degene dingen stiekem gaat doen. Mij lijkt het dus dat je een kind de regels vrij moet laten leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschilt er kind. Het is de kunst om juist de "gulden middenweg" te vinden.

Toegevoegd op 25-06-2009 11:07:26
per kind.

Typo, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geef je het niet de aandacht die het verdiend...

Als je dat doet dan gaat alles vanzelf en weet je precies hoe je wat wel en niet moet doen...

Mijn stelregel is, ben er voor je kind en het kind heeft jou als vanzelf op enig moment niet meer nodig, want het wil weg van je... Gewoon omdat het mag zijn en op eigen benen wil gaan staan...

Als je dat zo doet, dan kan er geen vraag ontstaan wat je wel en wat je niet moet doen...

Als ouder zijnde denk je te weten wat goed is, dat zeg je, dat klopt dat denk je, maar dat is helemaal niet zo...

Alleen in liefde groeit een kind als vanzelf op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis regels en sociale waarden en normen liggen bij ons vast... dat geef je ze altijd mee.. en hoe ze dat dan gaan ontwikkelen is aan hen.. je kijkt op de achtergrond mee, probeert vertrouwen te hebben dat je ze goede basis hebt gegeven en wacht af.. intussen kun je aangeven dat je er bent waar nodig en springt in/stuurt bij als je denkt dat ze te laat zijn met hulp vragen.. je laat ze af en toe zachtjes hun neus stoten en legt dan uit waardoor dat is gekomen.. En heus: dan komen ze er wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd geprobeerd om samen met hen de regels uit te vinden. Dan snappen ze die en onderschrijven ze. Niet altijd in 1 keer, maar toch.
Afdwingen gaat fout. Ze begrijpen ze niet, internaliseren ze niet.

ALS ze ze al respecteren dan is het uit gehoorzaamheid. Ik wil geen gehoorzame kinderen, ik wil kinderen die zelf kunnen nadenken. Zodat ze als ze zelf de wereld ingaan niet met lege handen staan.

Ik heb al zo vaak gezien dat als de regels afgedwongen worden, het kind rond 18-20 jaar ineens alles gaat doen wat verboden was (nu ben ik groot en mag ik doen wat ik wil)
OF ze worden net zo etterig als hun ouders.....

Ontwikkel met hen het gevoel voor 'regels maken', verklaringen, het waarom, wat er gebeurt als ze er niet zijn, en laat het vervolgens aan hen over, dan geef je ze veel meer mee waar ze echt iets aan hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer regels als handvatten mee te geven. Niets als iets stars. Ze moeten dus toegevoegde waarde in een situatie hebben.

vb
Hand uit steken op de fiets is nuttig wanneer er meer verkeer in de omgeving is. Ben je alleen aan het fietsen, dan hoeft het van mij niet.

Schreeuwen hoeft niet wanneer ik naast je sta, maar is wel handig wanneer er urgentie in een bericht is en de situatie normaal praten onmogelijk maakt.

Kortom regels en gedrag proberen we situatie gericht toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wat vrijer laten of de tolerante opvoeding door de bayboomers is uitgedraaid op een stevig fiasco : ouders die geterroriseerd worden door hun kinderen is geen alleenstaand verhaal, kinderen die tot hun 25 thuis blijven in hotel mama omwille van de verregaande faciliteiten is dagelijks kost. Opvoeden is zowat het moeilijkst wat er bestaat : te veel regels werkt rebellie in de hand en te weinig wordt onmiddellijk misbruikt. De waarheid ligt altijd wel in het midden. De toenemende criminaliteit bij boefjes tussen 14 en 18 heeft duidelijk te maken met ouders die niet echt wisten hoe hun kind in de hand te houden. Onderwijs , ouders en allen die begaan zijn met de opvoeding van kinderen, dragen hierin een verpletterende verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zorgen dat een kind begrijpt waarom bepaalde regels er zijn, zodat hij/zij ze respecteert. Verder moet je een kind in prinicpe vrijlaten, zolang hij/zij het maar met jou overlegt als hij/zij iets van plan is wat niet binnen het 'normale' patroon valt.(bijvoorbeeld tot 1 uur naar een feestje, terwijl eerdere feestje tot 10 uur duurde).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: Neem de middenweg. Wees streng wanneer het moet, maar laat het kind ook vrij om te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer regels, hoe meer tegenstand.
Probeer het kind vrij te laten, maar als je merkt dat hij/zij iets doet/probeert wat gewoon niet kan, grijp dan wel in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf hebben wij een aantal regels bijv omtrent veiligheid, omgaan met anderen en de spullen van anderen,beleefdheid etc.
Daar heb ik ze consequent op gewezen aan herinnerd en me er zelf ook steeds aan gehouden.
Die regels waren duidelijk en boden onze kinderen ook structuur.
Vlgs mij houden kinderen ook van duidelijkheid dit mag niet, omdat ...... en dan blijft dat zo tot ze oud genoeg zijn om zelf met redelijke alternatieven voor een regel te komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel goed om regels te hebben en ze uiteraard ook te hanteren. Binnen deze regels moeten kinderen wel de gelegenheid krijgen om fouten te maken, want leren gaat met vallen en opstaan. En je leert het meeste van je eigen fouten.
Regels die met veiligheid te maken hebben, zul je strakker moeten hanteren dan de regels die met de wil en onderzoekingsdrang van het kind te maken hebben. Als je al te strenge regels maakt, verpest je heel vaak de sfeer binnen het gezin. Als je een kind alleen maar aandacht geeft, als het de regels overtreedt, krijg je een vervelende situatie. Het kind gaat dan regels overtreden om aandacht.
Kijk wat voor jou echt belangrijke regels zijn en zet je daarop in. Geef je kind voldoende ruimte om van alles te ontdekken en zich te ontwikkelen; geef van tijd tot tijd complimentjes en bovenal: vergeet niet te genieten, want een kind opvoeden en zien opgroeien is ook leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
consequent is belangrijk. maar strak is wat anders.
ik wil geen gluiperd of stiekemerd. maar eerlijkheid en respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind heeft regels nodig om te kunnen functioneren binnen het gezin.