Vader heeft geen gezag moet hij dan alsnog toestemming geven voor een medische behandeling ?

moeder heeft volledige gezag, heeft zij dan nog toestemming van de vader nodig voor operatie

Toegevoegd na 2 minuten:
het kind moet een operatie ondergaan op advies van het ziekenhuis. moeder die volledige gezag heeft is voor de operatie.. maar vader die helemaal geen gezag heeft en alleen het kind erkend heeft, is tegen de operatie. heeft moeder dan alsnog zijn toestemming nodig. of mag de moeder dit alleen besluiten omdat zij de volledige gezag heeft ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Centraal Tuchtcollege: ‘Het belang van het kind prevaleert’

Een arts moet toestemming van beide ouders hebben om een kind te kunnen behandelen. Die regel leek in steen gehouwen; menig arts is voor overtreding ervan op de vingers getikt. Twee recente uitspraken laten echter zien dat het Centraal Tuchtcollege een nieuwe weg is ingeslagen.

De Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) stelt dat bij kinderen tot 12 jaar de gezaghebbende ouders samen beslissen over de medische behandeling. Bij kinderen tussen de 12 en 16 is daarnaast ook de instemming van het kind zelf nodig. Vanaf 16 jaar beslissen kinderen in principe zelf over hun behandeling.

In twee recente uitspraken heeft het Centraal Tuchtcollege echter bepaald dat, als er geen sprake is van een ingrijpende, niet-noodzakelijke of ongebruikelijke behandeling, de arts de behandeling zonder toestemming van beide ouders mag starten.1 2 Als de arts de behandeling noodzakelijk en in het belang van het kind acht, staat hij in een dergelijke situatie voortaan juridisch gezien dus sterk. Ook indien hij de afkeuring van een van beide ouders heeft genegeerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de operatie dus niet erg ingrijpend is of juist spoed, zal de arts wel akkoord gaan met 1 toestemming.

Toegevoegd na 46 minuten:
Als vader echt geen gezag heeft, heb je ook geen probleem, dan is alleen de toestemming van de moeder voldoende, leg dat dus uit als de arts naar de vader vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen ouders die ook werkelijk ouderlijk gezag hebben beslissen mee. In dit geval heeft de vader dus geen stem in de beslissing.

De regel dat beide ouders het ermee eens moeten zijn geldt alleen voor ouders die allebei ouderlijk gezag hebben.