Hoe kan ik een jongen van 15 j stimuleren voor de leren ,niets interseert hem.aleen computeren?

Ja hij zit s'morgens op de computer ,komt hij thuis van school terug op de computer rap eten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mijn zoon deed dat ook vanaf zijn 12de. Het probleem zit 'm in het feit dat de spelletjes zo lang duren om uit te spelen. Laat het maar gewoon gaan is mijn advies, als je hem maar dwingt om ook zijn huiswerk te maken. Zodra hij door al zijn spelletjes en die van zijn vrienden heen is en ze een of meerdere malen heeft uitgespeeld gaat de interesse vanzelf over. Mijn zoon is nu 19 en studeert 2de jaars medicijnen. Spelletjes vindt ie niets meer aan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoop dat het met hem ook zo is ,maar nu begint hij toch al zijn toetsen de leren.hij is zijn jaar aan het overdoen ,wegens dat hij doen niet wau leren .bedankt voor u goeie raad

Andere antwoorden (11)

Kan je hem dan niet stimuleren door te leren voor iets met computers? Iets technisch op dat gebied?
14 jaar geleden
Duidelijke regels stellen, en zorgen dat de internetverbinding slechts beperkt beschikbaar is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms geven ouders huisarrest aan hun kinderen. In dit geval moet je computerarrest method aanbrengen. Misschien helpt dat wel. U bent tog de baas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huisarrest helpt bij een jongen van 15 niet en computerarrest heb je thuis in de hand maar hij zal dan de deur uitgaan en bij andere vrienden computeren, dus heb je het probleem niet opgelost maar verschoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moetje strenge maatregelen nemen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is jou mening, als we in jou theorie geloven dan bestaan er geen vervelende pubers, en hangjongeren. Maar de ouders doen het helemaal verkeerd. En moeten op cursus. Als dit echt werkt en we voorbeeldige kinderen krijgen wil ik me aanmelden.
Op dit moment is dat zijn enige interesse en waar hij zich fijn bij voelt. Waarschijnlijk komt het ook door de puberteit waar ze veel moeten verwerken. Misschien gewoon eens kijken welk spel hij doet en vraagt hoe dit spel werkt. En waarom dit spel nu zo leuk is.
Misschien wek je zijn interesse en krijg je een goed gesprek, zodat je ook kunt vragen of er niets aan de hand is op school of met vrienden.

Aan de andere beter thuis achter de computer dan op deze leeftijd rotzooi trappen of verkeerde vrienden hebben.

Maar zijn huiswerk mag er niet onder lijden, en als hij dat nog niet wil inzien zal hij dit merken in zijn cijfers en blijven zitten. En is dit zijn verantwoording.

Wij zien ze liever actief bezig, goed leren en overgaan.

En anders met zijn mentor praten hoe je hier het beste mee om kan gaan want hun hebben dagelijks te maken met opstandige pubers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet de computer op straat en laat hem zien wat er verder in de wereld te koop is. Wat ik zou doen is misschien niet normaal zal hem de schop denk ik wel geven. Kijk in je omgeving of je inspirerende mensen kent. Mensen die echt gaan voor hun baan en een "carriere" maken. Laat hem met een aantal van die mensen praten. Dat werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij willen als ouders allemaal laten zien wat er te koop is in de wereld en dat de school voor hen heel erg belangrijk is en een diploma.
We willen allemaal dat ze goed terecht komen en het in 1 keer goed doen.
Puberen hoort er gewoon bij. Of ze gaan stappen en komen dronken thuis of zitten thuis maar gaan computeren. Op een gegeven moment komt het echt wel weer goed en komen ze erachter dat het stom is geweest. En het moraal van het verhaal is Als ze later kinderen hebben vertellen ze ... denk eraan je studie is belangrijk.
Hem duidelijk zeggen dat het zo niet verder kan. Dat zijn studies belangrijker zijn.
Spreek met hem af om alleen tijdens bepaalde momenten te computeren. Stel een agenda op: van dat uur tot dat uur mag hij op de computer. Daarbuiten: iets anders doen zoals studeren of een boek lezen.
Hij zal je later dankbaar zijn.

In het begin zal het moeilijk zijn, maar je moet volhouden !
Beloon hem als hij zich aan de afspraak houdt: bvb in het weekendje eens naar de bioscoop. Of iets anders dat hij graag doet.
Succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk speelt je zoon uit verveling en gewoonte. Misschien zou je zelf wat kunnen gaan ondernemen met je zoon, zorg dat je bijvoorbeeld een gezamenlijke hobby krijgt of een gezamenlijk belang, dan heb je meer handvatten om contact te maken met je zoon en op die manier ben je beter in staat om je zoon te bereiken. Door alleen de kritische ouder te zijn gaat niet werken. Hij is een puber en zal zich snel verzetten tegen gezag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het volgende zeggen. Je bent jong en moet moet laten zien wat je kunt... Als je niet laat zien wat je kunt als je jong bent, dan moet je als je oud bent keer op keer laten zien dat je het wel kunt, maar je moet je steeds weer opnieuw bewijzen...

Als je jong bent en je bewijst door middel van een papiertje dat je het kunt, dan hoef je nooit meer jeze;f te bewijzen, dan laat je je bewijs zijn en dan gelooft iedereen dat... Dus je diploma is het bewijs dat je het kunt... Zonder diploma moet je ad infinitum bewijzen dat je het toen dus toch kon, maar niet deed...

Vraag aan je zoon, wat hij wil nu... als hij nu niet kiest, mag hij nooit meer kiezen, want je moet het bewijzen als je jong bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 XiniX, Mijns inziens het beste antwoord dat je de afglopen weken hebt gegeven. Petje af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je werner, ik heb natuurlijk ook mijn missers en mijn treffers, maar XiniX laat zich wel zien en heeft nooit kritiek op een ander... :-))
Laat hem interessant en leerzaam vrijwilligerswerk doen met computers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu 17 en computer me ook suf. Mijn ouders hebben nooit echt de behoefte gevoeld om me daar op te corrigeren, maar ik heb het idee dat als ze dat toch deden dat ik ze niet zou gehoorzamen (typische puber-ideologie). Aan de andere kant vind ik het ook wel jammer dat ze er nooit iets over hebben gezegd, want nu moet ik de schuld van het urenlang binnen zitten zelf dragen.
Wat je kunt proberen is om samen met hem een geweldige hobby te vinden (snorkelen, bordspelletjes, tuba spelen etc). Dan krijg je een nieuwe sociale kring, leert in de buitenwereld te zijn en leert je aan een nieuwe routine te houden.
Heb er zelf op een gegeven moment voor gekozen, en het was even doorbijten om er niet steeds tegen op te zien: maar het heeft geholpen.

Dit is slechts een oplossing die door een balans van vrije wil en dwang werkt: voor het overige kun je hem ook laten zitten en zelf een alternatief vinden wanneer het vervelend/verontrustend begint te worden. 15-jarigen hebben recht op digitale verdoving na al dat leerwerk (quote van een oude docent van mij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede manier kan zijn hem zijn computertijd te laten verdienen, bijvoorbeeld door huiswerk te maken en klusjes in huis. Dan is het niet meer zo vanzelfsprekend. Computeren is leuk en hoort bij zijn ontwikkeling maar zoals het nu gaat is het geen gezonde situatie. Maak er dus afspraken over!