Vaak denken mensen dat het gevaarlijk is om een slaapwandelaar wakker te maken. Dat is niet zo. Je kunt de slaapwandelaar gerust wakker maken. Wel is het soms heel moeilijk om een slaapwandelaar wakker te maken. En of het altijd nodig is?
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf of de fysieke omgeving gevaar zou kunnen opleveren. Denk aan balkons, open ramen op hogere etages, trappen e.d. Het kan zinvol zijn om sloten op balkondeuren en ramen te maken. Of om een hekje boven aan de trap te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

volgens deze website wel.
http://www.droomnet.nl/nachtmerries/slaapwandelen.html

Toegevoegd na 35 seconden:
Volgens deze ook!
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/169583/2008/01/01/Een-slaapwandelaar-mag-je-nooit-wakker-maken-feit-of-fabel.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd van niet, omdat je diegene dan helemaal in de war kan maken, en soms zelfs in paniek. Ik denk dat je maar gewoon moet kijken naar de hoeveelheid last die je ervan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Dir is voor alle veiligheid het beste.
Ik had eens een partner die ernstig slaapwandelde, problematisch soms. Het is vaak niet zo leuk om ze wakker te maken, want meestal reageren ze dan vooral verward. Mijn vriend destijds reageerde altijd met grote open ogen heel verward, ging rechtstreeks terug naar bed en wist er de volgende ochtend niks meer van.
Ik heb de leukste en gekste dingen erdoor meegemaakt, gelukkig nooit gevaarlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de slaapwandelaar een rondje loopt en weer terug in zijn/haar bed kruipt, laat hem/haar dan gewoon doorslapen. Als hij/zij een gevaar voor zichzelf vormt, maak betreffende persoon dan gerust wakker, ook al zal hij/zij dat niet leuk vinden.
13 jaar geleden
Dat het niet zou mogen, is maar een fabeltje. Je kunt ze rustig wakker maken, alhoewel het misschien niet altijd nodig is.