Wat is dat toch dat zoveel oudere mensen op het laatst de weg kwijt zijn?

Ik heb het dus niet over Dementie.Ik werk in een ouderenzorg en zie geregeld dat veel mensen in ene zwaar achteruit gaan terwijl ze altijd zo bij de tijd waren.Het verbaasd mij steeds meer als ik een persoon tegen kom die boven de 80 is en nog altijd zo bij de tijd is.
Hoe kan dat nou vraag ik me weleens af.
Ik weet je leeft nu maar ik zou toch veel willen doen om dat te voorkomen voor mezelf.En kun je dit ontlopen wanneer je dat zou willen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat dat deels komt omdat je leefwereld steeds kleiner wordt als je ouder wordt. Familie, vrienden en kennissen overlijden, en je komt steeds meer alleen te staan.
Daardoor krijg je minder contact met de buitenwereld en wordt je steeds meer op jezelf teruggeworpen en ben je minder "bij de tijd".
Komt m.i. dus door een gebrek aan stimulatie en prikkels, omdat je steeds minder buitenwereld hebt.
Lijkt me moeilijk te ontlopen.
Je kunt nu wel een groot sociaal netwerk hebben, maar tegen de tijd dat je elkaar op oude leeftijd zou kunnen steunen, is het merendeel gestorven of dement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Die vergeten dat, op oudere leeftijd kun je dat gewoon vergeten, en jij zegt het al, dat het zo gebeurt... Nee op een dag, als je ouder en ouder wordt, ga je ook de doodnormaalste dingen vergeten, als je maar oud genoeg wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er voor je gezorgd wordt en je hebt je hersens niet meer nodig om voort te bestaan, als je nergens voor hoeft te zorgen, dan stompen je hersens af. Rust roest.
Alleen als je actief blijft en je in dingen interesseert waar je je hersens bij nodig hebt blijven ze in training en blijf je bij de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat ze in een prikkel-arme omgeving zitten.Ze hoeven niet zoveel aanspraak meer te maken op hun geheugen en het is net als bij een dier.Die worden ook minder slim wanneer ze de hele dag niets te doen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je altijd gezond leeft, dus ook veel beweegt, niet rookt of teveel alcohol drinkt en zorgt dat je niet door teveel vet
in je lichaam, je bloedvaten en longen schoon houdt, heb je al een goede basis om langer zowel geestelijk als lichamelijk gezond te blijven. Door niet dichtgeslibde aders en schone longen, kun je diep ademen en daarmee je hersens goed zuurstof geven. Hersencellen zullen daardoor ook langzamer afsterven en dit is vaak de oorzaak van geestelijke achteruitgang.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ken zat mensen die alle dingen die jij beschrijft vrijwel niet gedaan hebben en toch niet zo'n aangename oude dag hebben. Andersom trouwens ook.
Er is weinig aan te doen. Niets is zo slecht en dodelijk als leven.
amc
14 jaar geleden
Dat is waar, helemaal gelijk Esme. Je moet in het leven ook geluk hebben. Daar heb je geen directe invloed op, wel op je leefwijze en als die gezond is, heb je toch al wat gewonnen.
Rust roest werd er net gezegd, en dat klopt ook wel.
Ouderen zijn meestal minder actief, en juist lichamelijke actie is het meest vitaal voor een goed stel hersens.
Daarom zie je ook dat ouderen die nog wel bij de pinken zijn, ook diegenen zijn die het meest lichamelijk actief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naarmate je ouder wordt, gaat je conditie achteruit. Dat gebeurt al vanaf zeg, je 25ste jaar maar dan merk je het nog niet.

Zaken als hersencellen die afsterven en nauwelijks vervangen worden, botontkalking, hormoonaanmaak die minder wordt, slijtage aan DNA en andere stoffen, afweer die veroudert, slechte gewoonten en genetische aanleg zorgen ervoor dat je naarmate de jaren vorderen minder top bent en minder snel herstelt.

Door slijtage en veroudering kan je minder zaken goed hebben. Als je 10 bent, en je valt, huil je 5 minuten en daarna speel je weer verder. Als je 90 bent als je valt, heb je waarschijnlijk een heupbreuk, door broze botten. Daarna gaat het revalideren maar moeizaam en vanwege een verouderde afweer heb je zo een ontsteking te pakken. Met een beetje ongeluk raak je in een neerwaartse spiraal van inaktiviteit, doorliggen nog meer infekties en als je dat overleeft, heb je nog een delirium gehad door een ontsteking ook. Daarna herstel je niet meer op je oude niveau, ondanks de operatie blijf je sukkelen met die heup.

Zoals je ziet spelen vele factoren een rol.

Wat kan je doen? Nouja een huis-tuin-en keuken antwoord: zo gezond mogelijk leven, en de rest een kwestie van geluk. Niet door kanker geveld worden, niet onder een auto komen en niet failliet gaan.
Gezond leven zijn natuurlijk de standaard regels waarmee je ze doodgooien: niet roken, vrouwen 1-2 glazen wijn per dag, mannen 2-3 glazen wijn per dag, minimaal een half uur per dag bewegen (hoeft geen sport te zijn), een leuke partner en een grote sociale kring hebben, een goed sexleven, niet teveel of te weinig zonlicht, voldoende melkproducten drinken/eten, voldoende groente en fruit eten, met het OV gaan en de levensdoelen halen die je jezelf gestelt hebt.

En aftakeling ontlopen? Hoe vroeger je dood gaat, hoe eerder je het ontloopt uiteraard. Maar ik denk niet dat veel mensen dat willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ziekte dementie eenmaal begint, is ie niet te stoppen.. helaas.. Maar wie weet, dat we in de toekomst met stamceltherapie het tij kunnen keren... Voor nu geldt dat nog niet...
Dat hangt voor het grootste gedeelte van je genen af.Er zijn er die elke dag roken, drinken, en bourgondisch eten.Ze lezen de krant en doen je versteld staan door hun accurate commentaren.Anderen die altijd gezond geleefd hebben zijn op hun vijventachtigste een plant.Daarom is het belangrijk elke dag te leven zoals jij dat wil, de dingen te doen die jij wil, want je weet niet tot welke categorie je behoort.Sterven is erg makkelijk.Ik zie het het hele jaar door.Daar moet je niet bang van zijn.De aftakeling ontlopen kan je later misschien wel als je dat goed regelt.Maar het valt me op dat er hier en daar slechts een enkeling is die ervoor kiest.Ik denk dat als het eenmaal zover is, je toch nog erg gehecht blijft aan het leven in dat verleten lichaam.Ik werk ook in een R.V.T.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ouder wordt is het verstandig om veel hersenwerk te blijven doen.
Maar toch zullen een aantal ouderen toch ineens geestelijk sterk minder worden.
Dit kan een aantal redenen hebben.
- Te weinig prikkels en activiteiten.
- Familiare
- Uitdaging kwijt van hun huishouding te beredderen.
- Overbodig voelen.
- Toch al een sluimerend begin van dementie, die zich in allerlei vormen kan openbaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je mensen die als ze het verzorgingshuis binnenkomen nog heel 'normaal' lijken. Er valt goed met het te communiceren. Toch heeft het altijd een reden dat ze opgenomen worden. Dat kan te maken hebben met de lichamelijke achteruitgang, maar ook met de geestelijke achteruitgang. Mensen die opgenomen worden, worden daar geestelijk NOOIT beter van. Wel krijgen ze de zorg die ze nodig hebben. Maar ik bedoel op sociaal gebied. Ze zien ineens allemaal mensen om hen heen met dementie,waar ze niet goed mee kunnen praten. Al gauw geeft dit angst bij die mensen "Wat een stakkers he, ik hoop niet dat ik ook zo word!" Ook speelt het mee dat ouderen weer helemaal opnieuw moeten wennen aan nieuwe stek. Ik denk dat ouderen een grotere kans hebben op depressiviteit. En vaak begint dementie met depressie..