Hoe zorg ik dat schoonfamilie niet (indirect) van mij erft?

Stel, ik overlijd eerst, waardoor mijn vrouw mijn vermogen erft. Als zij daarna overlijdt, gaat dat automatisch naar haar familie.

Als ik nu wil dat mijn deel (wat zij dus eerst geerfd heeft), niet naar de schoonfamilie gaat, maar naar degenen die in mijn testament staan, is dat dan mogelijk?

En hoe noem je zo'n uitsluitingsclausule dan?

Alvast bedankt!

7 maanden geleden
in: Wetgeving
2.7K
erotisi
7 maanden geleden
Ja dat gaat dmv tweetraps testament
ronron1212
7 maanden geleden
Even langs een notaris en dat goed laten vastleggen.
tinus1969
7 maanden geleden
Dit is standaard vooreen notaris.

Antwoorden (1)

Bepaal aan wie je je vermogen wilt nalaten, en vraag de notaris dat in een testament te zetten. Geef daarbij je vrouw het vruchtgebruik. Wordt ook wel een langstlevenden-testament genoemd. Dat betekent dat zij volledig over je erfenis kan beschikken, maar dat e.e.a. (voor wat daar dan nog van over is) bij haar overlijden naar de door jou bepaalde ontvanger gaat. Zij kan echter ook bij leven al alles weggeven aan haar familie. Dat is wel te voorkomen, maar een notaris kan je dat veel beter uitleggen dan ik. Je zult sowieso naar een notaris moeten om e.e.a. te regelen, en rechtsgeldig vast te leggen in een testament.
teusvh
7 maanden geleden
erotisi
7 maanden geleden
Je omschrijving past beter bij een vruchtgebruik testament. Van langstlevende testament wordt meestal gesproken met kinderen. Verder is de bevoegdheid tot weggeven er juist niet voor de vruchtgebruiker maar kan wel gegeven worden. Verder gaat de erfenis niet pas bij haar overlijden naar zijn erfgenamen maar meteen onder last van vruchtgebruik.
Maar deze wijze is dus ook evenals een tweetraps testament mogelijk.