Mag Handhaving een stopbord gebruiken?

Ik zag net een filmpje waarin handhaving een elektronisch bordje met ''Stop Handhaving'' had. Mogen ze dit wel en ben ik dan verplicht te stoppen? Ik dacht dat alleen de politie zo'n bordje in de auto mocht, en dat alleen politie en verkeersregelaars stoptekens mochten geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je met de handhaving een boa bedoelt (de buitengewoon opsporingsambtenaar) dan heb je het over een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Een politieagent heeft een algemene opsporingsbevoegdheid en mag alle strafbare feiten opsporen. Als de boa door de politie is ingezet om de veiligheid in het verkeer te handhaven dan houdt dat in dat hij dezelfde bevoegdheid heeft als de politie bij het handhaven van de veiligheid in het verkeer. Verkeersregelaars mogen in het kader van de opgedragen werkzaamheden aanwijzingen geven om verkeersstromen in goede banen te leiden. Een verkeersregelaar heeft niet dezelfde bevoegdheden als de politie, maar iedereen is wel verplicht zijn aanwijzingen op te volgen. De verkeersregelaar kan aangifte doen wegens het negeren van zijn aanwijzingen. Achteraf kan overtreder dan alsnog een boete krijgen. De aanwijzingen van een verkeersregelaar gaan altijd boven verkeerstekens en verkeersregels. En BOA is een Bijzonder Opsporings Ambtenaar en valt daarmee onder art. 142 Wetboek van Strafvordering. https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2019-05-01#BoekTweede_TiteldeelI_AfdelingEerste_Artikel142

Toegevoegd op 07 mei 2019 10:55: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100