Hoe kan ik mijn Copyright veilig stellen ?

Ik heb een boek geschreven en ik wil deze in eigen beheer gaan uitgeven, maar hiervoor moet ik mijn manuscript uploaden naar de drukker. Ik ben ietswat sceptisch over de manier waarop het gebeurd ( heeft verder niets met de keuze in drukker te maken, maar meer met mij als persoon). Stel dat de drukker mijn manuscript als eigen gaat claimen, hoe kan ik aantonen dat ik de auteur ben. Ik heb ooit een college recht gehad, waarin verteld werd dat je dan jou stukken aangetekend naar jezelf moet versturen en deze ongeopend laten. Is dit echt nodig, of is er een andere manier ?

Alvast bedankt voor het antwoord !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het vermelden van (c) 2014 Copyright Lilmiestar is voldoende. Dan ben je al volledig wettelijk beschermd. Uitgave in eigenbeheer bekend ook dat je de auteursrechten niet overdraag. Een ander kan er dus nooit legaal mee aan de haak gaan. Nederland heeft de Conventie van Bern ondertekend en nog eens wettelijk vastgelegd dat overschrijding een misdrijf is in art. 31 jo. 33 Aw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag lijkt meer te doelen op de bewijslast: stel dat iemand anders het werk uitbrengt, hoe kan Lilmicstar dan aantonen dat zij de oorspronkelijke auteur is, en de drukker heeft geplagieerd, in plaats van andersom.
Ik vermoed dat je het bij de notaris zou kunnen laten deponeren o.i.d. In dit geval lijkt het mij echter dat er een overeenkomst is met de drukker. Zolang je een briefje/kwitantie maakt dat je de drukker opdracht geeft tot het drukken van zus-en-zo werk, gedateerd en door beiden ondertekend, lijkt me dat voldoende bewijs dat jij de eerste was. Zolang je geen overeenkomst hebt met de drukker moet je niets uploaden.
Niet dat drukkers overigens zo geinteresseerd zullen zijn in het uitgeven van de werkjes die ze moeten drukken, schat ik.