Mag ik foto's van internet laten afdrukken?

Ik zou graag een inspiratieboek willen maken met foto's die ik op internet (voornamelijk weblogs) heb gevonden. Mag ik deze zomaar af laten drukken bij een fotoservice voor eigen gebruik? Of is dit strafbaar?

Toegevoegd na 5 uur:
Ik vraag me vooral af of ik problemen kan krijgen met de winkel/website waar ik de foto's bestel. Ik heb al een beetje rondgekeken en kan eigenlijk nergens iets hierover vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Als het voor eigen gebruik is, dan mag het wel.
Maar dan komt toch sowieso daar niemand achter.

Er zijn internetsites bedoeld voor inspiratie, zoals Pinterest en
http://www.welke.nl/
Daar plaatsen mensen niet alleen foto's van zichzelf, maar ook van anderen.

Dus als jij een foto van mijn weblog afdrukt voor jezelf
* dan kom ik daar niet achter
* dan is dat niet strafbaar.
Maar als je die gebruikt voor een eigen weblog is het weer wat anders:
dan maak je inbreuk op iemands rechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze vraag is niet in het algemeen te beantwoorden, omdat er op verschillend materiaal, verschillende licenties en andere regelgevingen gelden voor wat betreft het eigendom, de rechten en de toestemming tot vermenigvuldiging van het materiaal.

Als je op safe wilt spelen, gebruik dan een foto site als flickr.com en let telkens op de licentie die bij de foto staat.
Bronnen: