Mag een vereniging zomaar een jaar verlengen?

Wij zijn al enige jaren lid van de Vereniging Eigen Huis. Nu willen wij opzeggen.
Wij zijn in de veronderstelling dat, na een jaar, een opzegtermijn van maximaal een maand geldt.
VEH hanteert echter een periode van meer dan een jaar.

Er had volgens hen voor 1 april opgezegd moeten worden (een maand opzegtermijn voordat de nieuwe periode van 1 mei 2019 tot 1 mei 2020 in gaat.)
Dat zou mogen omdat ze een vereniging zijn, zeggen ze.

Klopt die stelling wel ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Inekez1
5 jaar geleden
"Wij zijn in de veronderstelling dat, na een jaar, een opzegtermijn van maximaal een maand geldt." De opzegregels die jij bedoelt staan bekend als de 'Wet van Dam'. Deze zijn hier niet van toepassing. Dat is voor abonnementen e.d. die je per maand betaalt en/of per maand (of korter) ontvangt. Een lidmaatschap van een vereniging valt hier niet onder. https://www.justitia.nl/opzegging-abonnementen-lidmaatschappen#lidmaatschappen Er wordt ook niet 'zomaar' een jaar verlengt. Het is van te voren bekend dat het lidmaatschap elk jaar met een heel jaar wordt verlengd, tenzij je op tijd opzegt.

Het beste antwoord

Ja dat kan ingevolge artikel 36 boek 2 bw.:
Tenzij de statuten anders bepalen, kan opzegging van het lidmaatschap slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken.
Als het toch onredelijk is geldt: ' In ieder geval kan het lidmaatschap worden beëindigd tegen het eind van het boekjaar, volgend op dat waarin wordt opgezegd, of onmiddellijk, indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. '
Wat nu als onredelijk moet worden gezien hangt af van de omstandigheden.
erotisi
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
To the point !
Mercy

Andere antwoorden (1)

De reactie van VEH klopt: tot een maand voordat je lidmaatschap of abonnement afloopt heb je recht op opzegging. Je moet dat dus ergens voor die tijd opgezegd hebben, sommigen hanteren daarbij de eerste dag van de maand, anderen de eerste of de vijftiende en weer anderen gewoon dertig dagen. In ieder geval goed om van al je lidmaatschappen en abonnementen ongeveer te weten wanneer de nieuwe termijn ingaat (afschrijving contributie of abonnementsgelden) en daarmee rekening te houden voor opzegging.