Ben ik verantwoordelijk voor de diefstal van een fiets?

Mijn vriend en ik gingen stappen op de Haagse markt en zouden na het stappen bij hem slapen. Daardoor mocht ik een fiets lenen. De vader gaf mij een sterk slot en de sleutel met de boodschap om daarmee de fiets op slot te zetten. Echter toen wij aankwamen op de Haagse markt deed mijn vriend zijn fiets op slot en heb ik hem gevraagd om dat slot ook om de geleende fiets van zijn vader te doen. Na zo'n drie uur zij wij terug gegaan naar de plek waar wij onze fietsen hebben gezet en bleek het slot doorgeknipt te zijn. De vader en de zoon beweren dat de verantwoordelijkheid en de schade volledig bij mij liggen. Ik daarentegen heb daar mijn twijfels bij. Hebben zij gelijk of is er sprake van overmacht?

10 maanden geleden
in: Wetgeving
2.2K
LeonardN
10 maanden geleden
Voor zover ik weet ben jij niet aansprakelijk.
Zie ook:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/mijn-uitgeleende-fiets-is-gestolen Maar je verhaal is wat onduidelijk.
Je zegt een keer "echter" wat duidt op iets wat er niet gebeurde, wat je wel verwachte.
Hoe was de afspraak van op slot doen vs. wat er gebeurde?
En in hoeverre was dat door de actie van de zoon?
tinus1969
10 maanden geleden
Dus je had een speciaal slot meegekregen maar je hebt dat niet gebruikt?
LeonardN
10 maanden geleden
@tinus1969 Ah. Nu snap ik hem denk ik pas.
Er waren wellicht 2 sloten in het spel.
Een van de vader (uiteindelijk niet gebruikt)
Een van de zoon (gebruikt voor beide fietsen) Dan wordt het verhaal wellicht anders.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Als in jouw verhaal de zoon dezelfde is als je vriend, vind ik het jammer dat hij de kant van zijn vader kiest. Hij had er geen bezwaar tegen om de beide fietsen met zijn slot vast te zetten. Toch? Of heeft hij je gewaarschuwd om het slot van vader te gebruiken?

Antwoorden (1)

Nee, niet als je je als "goed huisvader hebt gezorgd voor de fiets".
(of dat nu het geval is, is me niet 100% duidelijk, maar ik lees het tot nu toe dat de fiets op slot is gezet naar afspraak)

https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbintenissenrecht/je-hebt-iets-in-bruikleen-en-het-wordt-gestolen-wat-dan/
"De verzekeraar wijst de claim van de hand met als reden dat zij eiser niet aansprakelijk acht voor de door zijn oom geleden schade en zodoende niks hoeft te vergoeden."
"Zowel de kantonrechter, het Gerechtshof als de Hoge Raad zijn het eens met de verzekeraar. De Hoge Raad oordeelde dat de verzekeraar slechts gehouden is de schade te vergoeden indien de verzekeringnemer naar geldende juridische normen aansprakelijk kan worden gehouden voor de door derde geleden schade."
---
(door de reactie van tinus onder de vraag, snap ik je verhaal wellicht beter)
ALS het zo is dat je een afspraak hebt nagelaten, DAN wordt het wellicht anders.
Als het slot van de vader sterker/beter was dan die van de zoon, en je tegen de afspraak in dus niet dat slot van de vader hebt gebruikt, zou ik zeggen dat je niet als goed huisvader over het goed hebt gewaakt. En je dus wel aansprakelijk bent.
Toegevoegd op 5 juli 2023 12:30: tekst
LeonardN
10 maanden geleden