Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb geen kontakt met mijn beide ouders. Als ik nu kom te overlijden hebben mijn ouders dan rechten op mijn erfenis? zo ja zijn ze dan te onterven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
825

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je ouders kun je laten onterven via een testament, op te maken bij een notaris.
Overigens: als je een (wettelijke!) partner of kinderen hebt, zijn dat je erfgenamen. Heb je die niet, dan zijn je ouders, broers, zussen, tantes, ooms, neven, nichten enzovoorts je erfgenamen.
Als ouder kun je een kind onterven maar dat kind kan dan altijd nog aanspraak maken op de legitieme portie; als je als kind je ouders onterft kunnen zij nergens aanspraak op maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D.m.v. een testament zijn de wettelijke erfgenamen (kinderen, partner,ouders, broers zusters etc. ) te onterven.
Alleen kinderen hebben dan recht op een lager dan wettelijk erfdeel mits zij dat opeisen. Dat gaat dus niet vanzelf. NB In het algemeen kunnen contacten hersteld worden, dus bij leven is niets definitief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wettelijke partner bestaat niet.
Dan kan alleen min of meer bij leden van het koninklijk huis want als die willen huwen en aanspraak willen blijven maken op het recht van troonopvolging dan wordt die toestemming bij wet gegeven, dus wettelijk.
Waarschijnlijk wordt bedoeld de wettige partner en/of kinderen.
Dat is geen spijkers op laagwater zoeken want het ene of het andere woord kan uit ervaring grote financiele gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettig bedoelde ik ja, dank voor de correctie.
In België kunnen je ouders je NIET onterven, andersom gaat ook niet. Aangezien zij jouw eerste verwanten zijn + eventuele broers of zussen, erven zij wettelijk een deel van je kapitaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding