Waar kan je een klacht/tip indienen voor mensen die onterecht een uitkering krijgen van de regering ?

Er zijn mensen die zwart werken, veel rijker zijn dan mij en de regering oplichten door te doen alsof ze ziek zijn en geld geen hebben. Waar kan je die mensen aangeven, zodat ze daarmee worden geconfronteerd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Als je vermoedt dat mensen onterecht een uitkering ontvangen, kun je dit melden bij de desbetreffende uitkeringsinstantie. Die kan, als ze dat nodig vinden, een onderzoek instellen. Zwartwerken kun je melden bij de Belastingdienst.

Zorg er wel voor dat je heel zeker weet dat je te maken hebt met iemand die de boel oplicht. Er zijn veel onzichtbare ziektes, en je zult echt niet de eerste zijn die iemand verdenkt van misbruik van voorzieningen puur doordat je gewoon niet het hele verhaal kent. Wees dus voorzichtig, een valse beschuldiging gaat iemand niet in de koude kleren zitten. Als je absolute bewijzen hebt: be my guest, ik heb een grondige hekel aan mensen die de kluit belazeren met sociale voorzieningen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat er intussen al meer antwoord zijn gegeven, en dat er steeds naar het UWV wordt gewezen. Niet elke zieke of gehandicapte krijgt een uitkering van het UWV, er zijn er ook genoeg die op het verkeerde moment ziek zijn geworden en "gewoon" in de Bijstand zitten. Je zult dus eerst moeten weten wat voor uitkering iemand ontvangt, en ze afhankelijk daarvan melden bij óf het UWV, óf de sociale dienst van de woonplaats van deze persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagstelling (en vooral het taalgebruik) maakt het in mijn ogen niet heel onwaarschijnlijk dat de vraagsteller niet bekend is met dit verschil. Sowieso wordt niet genoemd om wát voor uitkering het gaat, dus in alle gevallen moet je dat eerst uitzoeken. En voor de vragensteller blijf ik erbij dat het echt belangrijk is om zeker te weten dat je te maken hebt met iemand die niet eerlijk is. Er zijn genoeg mensen die werken naast een uitkering bijvoorbeeld, en je kunt van de buitenkant niet zien of de verdiensten worden opgegeven bij de uitkerende instantie en bij de belastingdienst. Als je duidelijke bewijzen hebt vind ik het eigenlijk juist moedig dat je je nek uit durft te steken en zoiets meldt (en er dus niet alleen maar over zeurt, zoals veel mensen) maar het is echt heel moeilijk om als buitenstaander te beoordelen of iemand al dan niet terecht een uitkering ontvangt en om te weten of iemand zijn verdiensten opgeeft, dus zorg ervoor dat je heel zeker bent van je zaak en weet waar je het over hebt.

Andere antwoorden (6)

Mensen met een arbeidsbeperking krijgen een uitkering van het uwv, dus daar zou je het kunnen melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je melden via het UWV.
Op hun website:
Waar kan ik fraude melden?

Denkt u dat iemand in uw omgeving fraudeert met een uitkering? Of kent u een bedrijf dat met UWV samenwerkt en heeft u concrete aanwijzingen dat dit bedrijf fraudeert met overheidsgeld of subsidies? Uw melding gaat naar het Centraal Meldpunt Fraude. Melden kan anoniem.
Zelf brief schrijven

Stuurt u ons liever een brief? Geef dan in ieder geval de naam, het adres en andere gegevens van de betrokken persoon of het bedrijf zo volledig mogelijk door. Beschrijf ook kort waarom u denkt dat deze persoon of dit bedrijf fraudeert. Stuur uw brief naar:

Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag
Telefonisch

Wilt u eerst met een van onze medewerkers spreken? Bel ons dan; uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld.
Als u de melding heeft opgestuurd

Wij nemen alle meldingen in behandeling die bij ons binnenkomen. Wij mogen u niet van de afhandeling op de hoogte houden. Dit komt door onze geheimhoudingsplicht die staat in de wet SUWI. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het om bijstand gaat moet je dat melden bij de gemeente waar de persoon woont. Dat kun je meestal wel vinden via de website van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het UWV heeft een online formulier waarmee je een vermoeden van fraude kunt doorgeven, zie de link hieronder.
Bedenk je van tevoren wel goed of je dit echt wil en of je wel echt genoeg informatie hebt om je 'oordeel' op te vellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt 'rijker dan ik', vermoed ik.

Verschillende gemeenten hebben een 'kliklijn uitkeringsfraude' of iets met een soortgelijke naam. Het lijkt me overigens moeilijk om als buitenstaander vast te stellen of iemand onterecht een uitkering krijgt.
Computoon
11 jaar geleden
Je kan ook anoniem melden. 0800 7000

Www.meldmisdaad.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk er wel aan dat bv de Sociale dienst niet ingaat (of inging?) op anonieme meldingen!