‘Mag een woningbouwvereniging een huurhuis weigeren als je bent ontruimd maar de huurschuld inmiddels is betaald?’

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Het ligt er wel aan hoe lang geleden het is dat je uit je huis bent gezet en om welke reden. Een woningbouwvereniging mag zichzelf op voorhand indekken tegen huurders die problemen zouden kunnen veroorzaken. Dus als je in het recente verleden je huur niet hebt betaald of overlast hebt veroorzaakt dan mag een woningbouwvereniging besluiten dat ze aan jou geen huis verhuren.

De meeste woningbouwverenigingen vragen tegenwoordig bij het huren van een nieuwe woning om een verhuurdersverklaring. Die verklaring moet worden ondertekend door de verhuurder of hypotheekverstrekker van je huidige woning. In die verklaring staat o.a. of je overlast hebt veroorzaakt maar ook of je de afgelopen jaren netjes de huur hebt betaald en geen achterstanden hebt gehad. Meestal slaat die verhuurdersverklaring op de afgelopen 4 of 5 jaar (als je meerdere adressen hebt gehad heb je dus meerdere verklaringen nodig).

Bij een negatieve verklaring mag een woningbouwvereniging je weigeren een huis te verhuren. Onder bepaalde omstandigheden kan een woningbouwvereniging je onder aanvullende voorwaarden toch een huis aanbieden. Vaak krijg je dan een tijdelijk huurcontract met extra voorwaarden en krijg je een "normaal" contract als je je daar aan houdt.

Het beste neem je contact op met de woningbouwvereniging waar je een huis wil huren en speel je open kaart met ze. De betreffende woningbouwvereniging zal dan beoordelen of en zo ja, onder welke omstandigheden ze een woning aan je willen verhuren.

De bron bij mijn antwoord linkt naar Woonstede maar bij vrijwel iedere woningbouwvereniging worden ongeveer dezelfde voorwaarden en termijnen gehanteerd.