Waarom mag een Indonesier een huis of stuk land in Nederland bezitten, terwijl dat andersom niet mag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Heeft te maken met de wetgeving in een land.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als dit een wet is die alleen voor Nederlanders geldt heeft het vast te maken met ons koloniale verleden ter plaatse.
In 1945-1950 hebben Nederlandse militairen huisgehouden in het voormalige Indië om de macht terug te veroveren nadat Indonesië (Soekarno) de onafhankelijkheid had uitgeroepen na het vertrek van de Japanners. Niet alleen was het een zinloze strijd, ook zijn er oorlogsmisdaden begaan die nu nog steeds betwist worden.
https://historiek.net/nederlandse-soldaten-in-indonesie-1945-1950/57110/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, deze wet geldt voor iedereen die geen Indonesiër is, ik denk dus niet dat het koloniale verleden ermee te maken heeft.
ronron1212
5 jaar geleden
@jodokus52 wat heeft het een met het ander te maken. De wetgeving bepaald gewoon dat buitenlanders geen grond mogen kopen dat is in meer landen het geval.

Antwoorden (2)

In Nederland is er geen wettelijke beperking qua nationaliteit als iemand een huis of een stuk grond wilkopen.In veel andere landen is dat wel zo. Simpelweg omdat de wetgever dat zo heeft besloten. De reden is veelal dat ze niet willen dat buitenlanders te veel "vaste grond" onder de voeten krijgen. Het moeten vooral gasten blijven.
Overigens hadden we vroeger (ik weet niet wanneer dat is afgeschaft) in Nederland ook een wet die het joden verbood om onroerend goed te bezitten.
teusvh
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@teusvh, Ik neem aan dat u met vroeger niet de laatste periode van de Middeleeuwen bedoelt.
Of deze onwettige wet: De verkoop van Joods onroerend goed.
Joden moesten uiterlijk 15 september 1941 aangifte doen van hun onroerend goed, waarna het onder beheer kwam van de Niederländische Grundstücksverwaltung (NGV) in Den Haag, een door de bezetter opgerichte roofinstelling.
In Indonesie gold de regel dat niemand zonder Indonesisch paspoort onroerend goed mocht kopen. Dat was dus gewoon de wet van het land, had niks te maken met Nederland waar dat wel kan.
Die regeling is onlangs veranderd. Je mag nu wel een huis of stuk land bezitten.
Ik heb helaas geen bron op internet, het is me alleen verteld door een notaris en ook door een ambtenaar. (beiden locale mensen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hier een link waarop je lijkt te doelen:
http://indosurflife.com/2016/04/new-government-decree-issued-foreign-land-ownership-indonesia/ Er zitten dus wel wat haken en ogen aan, vooral de prijs moet boven een bepaald aantal roepie liggen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit lijkt me meer een verkapte lease constructie aangezien het voorwaardelijk is: er zit een tijdslimiet aan, en het is afhankelijk van je VISA status. Lease constructies zijn makkelijker en veiliger wordt er gezegd.. maar in de tussentijd ben je aan het eind van de tijdslimiet alles kwijt wat je hebt opgebouwd op je land. Ik zou dit dan ook geen bezit noemen.